Wanneer is iets heilig?

En wie bepaald dat dan? En wanneer is er dan sprake van heiligschennis?

Zouden we hier geen normen op moeten stellen, zodat er een eenduidige heiligheid komt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.3K

Antwoorden (6)

Wat is mooi? Wie bepaalt dat dan? Zouden we hiervoor geen normen moeten instellen, zodat er een eenduidig begrip van schoonheid komt?
Wat is lekker? Wie bepaalt dat dan? Zouden we hiervoor geen normen moeten instellen, zodat er een eenduidig begrip van smakelijkheid komt?
Wat is rechtvaardig? Zouden we hiervoor geen normen moeten instellen, zodat er een eenduidig begrip van rechtvaardigheid komt?

Het menselijk bestaan is geen exacte wetenschap en ook niet sluitend in juridische regels te vatten.

Dit soort zaken krijgen vorm in de geschiedenis van een cultuur en de individuele ontwikkeling van mensen.
Met de die varieert nogal.

Toegevoegd na 13 minuten:
En religies hebben vaak religieuze specialisten (priesters, medicijnmannen, sjamanen etc.) die op grond van de kennis van hun traditie doorgeven en eventueel vaststellen wat tot het domein van "het heilige" behoort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Noem het relatief. Noem het persoonsgebonden... Rechtvaardigheid is grotendeels in juridische regels vastgelegd. Over smaak valt te twisten, maar dat is dan ook lang niet zo relevant voor de mens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas...rechtvaardigheid en juridische regels zijn niet hetzelfde.
Ethiek en het recht vallen niet noodzakelijkerwijs samen.
Ook verschillen juridische regels per staat / cultuur.
De sharia is een rechtssysteem dat europeanen niet altijd rechtvaardig vinden.
Het derde rijk had nazi-wetten en rechters die wij ook niet rechtvaardig vinden.
De katholieke kerk heeft daar de paus voor. Die bepaalt wanneer iemand heilig verklaard kan worden, ook wel canonisatie genoemd. Meestal gaat het om mensen die hun hele leven aan God zouden hebben gewijd of voor een hoop centen in het laatje van het Vaticaan hebben bezorgd.

Ook andere religies kennen zo hun mannen die bepalen of dat iemand heilig is of niet. Om een onduidelijke reden gaat het meestal om mannen die een jurk droegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij bepaald wanneer iets heilig is. Volgens jouw normen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
alleen het hoofd van de katholieke kerk kan iemand heilig verklaren volgens de regels die daar voor opgesteld zijn,
een heilige moet een tweetal wonderen verricht hebben(postuum)een leven in geloof en rechschapenheid geleefd hebben en normaliter 12 jaar dood zijn.
maar als je bedoelt dat iets je heilig is dan bepaal jij alleen dat je dat voorwerp als heilig (onmisbaar en met een hogere macht)ziet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat verschilt per religie.
Wat mij betreft hoeft er geen eenduidige heiligheid te komen want dan gaat men daar weer ruzie om maken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand die heilig is , is onaanraakbaar geworden voor de materieele wereld. Hij / zij raakt niet ontdaan door gebeurtenissen. Want zij kennen, weten de Werkelijkheid: het Absolute, het Eeuwige, Wij gebruiken het woord God maar weten hem niet ! Rond het woord God maakt iedere godsdienst een eigen verhaaltje en beeldvorming. Een heilige functioneert gewoon in de wereld, valt meestal niet op. Een heilige heeft "God " verwerkelijkt.