waarom gaan nederlanders niet meer naar de kerk?

Ik woon op het moment in Amerika en hier gaat iedereen nog massaal naar de kerk. Waarom is dit in Nederland niet meer en wanneer is dit opgehouden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
1.7K

Antwoorden (4)

Ik denk dat men in Nederland makkelijker uit kan komen voor het niet geloven. Dat wordt in Amerika minder geaccepteerd (God bless The United States of Amerika... ).

In Amerika wordt nog teveel op elkaar gelet en men leeft wat dit betreft nog een beetje in onze jaren 50, bid en werk!

Toegevoegd na 2 minuten:
Ja, wanneer is het opgehouden.... er gaan nog steeds mensen naar de kerk dus het is niet opgehouden, het is langzamerhand verminderd:

De ontkerkelijking in Nederland is al een eeuw gaande, maar gaat nergens ter wereld zo snel als hier. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Dat de secularisatie tot zo veel formele onkerkelijkheid heeft geleid, is uniek, stelt het CBS. „Nergens in de wereld was die ontwikkeling zo sterk als in ons land.” Leden díé actief zijn in een kerk zijn daarentegen veel actiever betrokken dan kerkleden in andere landen. „Het lidmaatschap van een kerk is in ons land, veel meer dan elders, een bewuste persoonlijke keuze.”

Functieverlies is de belangrijkste verklaring voor de toenemende onkerkelijkheid, schrijven de CBS-onderzoekers. „De modernisering van de samenleving bracht een grotere institutionele differentiatie en pluriformiteit op het gebied van zingeving en levensbeschouwing. Denk aan de, aanvankelijk sterk anti-kerkelijke, socialistische arbeidersbeweging. Nieuwe instituties namen de rol van kerk en godsdienst over in, bijvoorbeeld, de armenzorg en het verenigingsleven. Kerkelijke en godsdienstige waardenpatronen boetten aan betekenis in.”

De ontkerkelijking heeft ook een sociale oorzaak. „Meer welvaart, een grotere mobiliteit, een hoger opleidingsniveau en niet te vergeten: de komst van de televisie, zorgden ervoor dat kerken hun greep op hun leden begonnen te verliezen.”
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus waard, goed uitgebreid
Veel nederlanders zijn niet meer heel gelovig of vaak niet, maar er zijn nog genoeg dorpen waar mensen op zondag naar de kerk gaan! Alleen vooral in de steden niet zo vaak.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In dorpen valt het ook tegen hoor! Grootouders, ja die gaan nog maar mensen onder de 60 gaan vaak maar een paar keer per jaar zoals met doop, huwelijk, begrafenis, kerst en pasen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kan dorpen noemen waar iedereen, van kind tot 'bejaarden' die elke zondag tweemaal naar de kerk gaan ;)
Ze zijn er niet veel meer, maar ze zijn er nog haha.
Bij mij in de straat gaat ongeveer de helft van de mensen nog naar de kerk.... Niet ver hier vandaar worden zelfs nog regelmatig nieuwe, grotere kerken gebouwd om de aanwas van gelovigen te huisvesten.

Ontkerkelijking vind niet overal, en niet bij elke kerkstroming plaats. Zowel de orthodoxe protestantse kerken ('zwarte kousen kerk') als de even fundamentele, maar veel 'vrolijker' op Doopsgezinde leest geschoeide kerken groeien als kool.

Zelf zie ik een verschil tussen de beleving van geloof tussen de VS en Nederland. Luister maar eens naar wat country.... In het zelfde nummer wordt zowel over 'Jesus' en 'Church' als over vreemdgaan en andere 'zondes' gezongen. Mensen die hier in Nederland 'gewoon' een beetje gelovig zijn voor zichzelf, en op zondag gaan voetballen voor de sociale contacten, gaan in de VS naar de kerk heb ik het idee.

Toegevoegd na 8 minuten:
De 'Opwekking' met pinksteren op het evenemententerrein in Biddinghuizen (Walibi) trok ongeveer 55.000 bezoekers.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aanvullend op de eerdere antwoorden.

Niet iedere kerk slaagt erin om de leden actief te laten deelnemen aan het geloof, door bijbellezen/-studie en gebed(sgroepen), waardoor leden de relatie met God kwijtraken. Er zijn zelfs kerken waar de voorganger zelf geen volledig geloof heeft in de bijbel van kaft tot kaft.

Er is ook een uitspraak die gaat: "de kerk die niet werft die sterft". Kerken slagen er niet altijd in om relevant en wervend, dus ook naar buiten toe te treden. Dat zou een kentering kunnen geven. Gaat die uitspraak ook op in Amerika?