Kent het Christendom ook De 99 Schone Namen van God?

In de Islam heeft God 99 Schone Namen, Eigenschappen, misschien zou je zelfs synoniemen kunnen zeggen.
'99 schone namen', zoals de Barmhartige, de Erbarmer, de Vergevingsgezinde, de Alwetende e.d.

Ik wou weten hoe en wat het Christendom hierover zegt. Andere religies en gedachtens zijn zeker welkom.

(zoekterm: Asma al-Ḥusna of esma ul husna.)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
2K

Antwoorden (2)

Of het er 99 zijn weet ik niet maar wel een hoop :)

Toegevoegd na 26 seconden:
Citaat uit bron:

Namen voor God: Zijn Titels in de Geschriften Onthuld
"ELOHIM" (of Elohay) is de eerste naam voor God die in de Bijbel aangetroffen wordt, en deze wordt door het Oude Testament heen meer dan 2300 keer gebruikt. Elohim komt van het Hebreeuwse stamwoord dat "sterkte" of "macht" betekent, en heeft de ongewone karakteristiek dat het een meervoudsvorm is. In Genesis 1:1 lezen we: "In het begin schiep Elohim de hemel en de aarde." Meteen vanaf het begin wordt deze meervoudsvorm voor de naam van God gebruikt om de Ene God te beschrijven, een mysterie dat in de rest van de Bijbel wordt onthuld. Door de geschriften heen wordt Elohim gecombineerd met andere woorden om bepaalde karakteristieken van God te beschrijven. Enkele voorbeelden - Elohay Kedem - God van het Begin: (Deuteronomium 33:27). Elohay Mishpat - God van Rechtvaardigheid: (Jesaja 30:18). Elohay Selichot - God van Vergeving: (Nehemia 9:17). Elohay Marom - God van Hoogten: (Micha 6:6). Elohay Mikarov - God Die Dichtbij Is: (Jeremia 23:23). Elohay Mauzi - God Van Mijn Kracht: (Psalmen 43:2). Elohay Tehilati - God Van Mijn Aanbidding: (Psalmen 109:1). Elohay Yishi - God Van Mijn Verlossing: (Psalmen 18:47, 25:5). Elohim Kedoshim - Heilige God: (Leviticus 19:2, Jozua 24:19). Elohim Chaiyim - Levende God: (Jeremia 10:10). Elohay Elohim - God Der Goden: (Deuteronomium 10:17).

Voor meer, zie bron
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wow! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord. Die meervoudsvorm heeft overigens te maken met God als Heilige Drie-eenheid.
Net zoals wij mensen bestaan uit geest, ziel en lichaam en toch duidelijk 1 mens zijn.
Bestaat God uit God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest. Wij zijn geschapen naar God's Evenbeeld volgens Genesis. God de Zoon is uit de hemel nedergedaald in de Persoon van Jezus Christus. Ook wel het Vleesgeworden Woord genoemd in de Bijbel. Nu zittende aan de rechterhand God's. Dit zien we ook terug in de schepping, God sprak het Woord en de Geest zweefde over de wateren.
Hier zien we dezelfde wisselwerking. De Here Jezus zei daarom de Vader en ik Zijn 1een.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elohim is een titel. De betekenis is net als van het Nederlandse woord God: het betekent Macht. Een andere titel voor God is Adhonai. Dat betekent Soevereine Heer. God heeft vele titels, zoals Almachtige, Vader, Heer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje wel:)
Gods persoonlijke naam is JHVH (het 'tetragrammaton'). Dat kun je uitspreken als Jahweh of als Jehovah, of nog anders, de exacte uitspraak is niet (meer) bekend.
JHVH is een vorm van het Hebreeuwse werkwoord hawah′ (worden); Gods naam betekent „Hij veroorzaakt te worden".

In Psalm 83:18 staat van oorsprong: "Opdat men weet dat gij, wiens naam Jehovah is, Gij alleen de Allerhoogste zijt over heel de aarde." Maar in veel Bijbelvertalingen is JHVH vervangen door HERE.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het "hij (die) veroorzaakt te worden" betekent, is het eigenlijk een soort titel en geen naam, toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijbelonderzoek wat jij zegt geld alleen voor de joden :D