Geboortedag Jezus is 25 december. Waarom is de overlijdensdatum dan variabel?

waarom is overlijdensdatum niet op een speciale dag?

Weet jij het antwoord?

/2500

Bovenstaande antwoorden (14 Nisan) durf ik niet te betwisten, maar wat betreft het herdenken van Jezus dood door de meeste christelijke kerken hangt samen met een hele berekening. Pasen valt altijd op de eerste zondag na de eerste volle maan in de lente. Jezus (vrede zij met hem) heeft volgens het christelijke verhaal drie dagen in het graf gelegen, terwijl hij nederdaalde om in die tussentijd de zielen die overleden waren voor zijn komst naar de Hemel te brengen. Hij sterft dus volgens de christenen op de vrijdag voor Pasen, want dan ligt hij vrijdag, zaterdag en zondag in het graf, om op zondag op te staan. De datum is dus niet variabel, maar wordt variabel gevierd, doordat het samenhangt met de eerste volle maan van de lente en de zondag die daar op volgt.

Ik had ergens wel gehoord dat Jezus ook in de lente geboren was. Omdat er lammetjes waren. Al weet ik niet zeker of het lammetjes seizoen in een warmer land anders is. Iemand kon dat ook nog met bijbel teksten aantonen. Alleen heb ik er nu niet veel aan omdat ik echt niet weet waar. (en om nu even het nieuwe testament door te spitten...) Overlijdens datum was wel net als geboorte datum op een dag. Wel wordt er specifieker vermeld dat het rond het paasfeest is. Ik weet niet wat de joodse Pesach data zijn maar christelijk Pasen is altijd de eerste zondag na de eerste volle maan in de lente.