Heeft Paus benedictus een vrouw ?

Zo nee, mag een paus uberhaupt wel een vrouw hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
1.2K

Het beste antwoord

Nee, ook de paus houdt zich aan het celibaat.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee, geen enkele Rooms Katholieke priester/pater/non mag gehuwd zijn (of ook maar een liefdesrelatie hebben).
13 jaar geleden
Officieel mag het niet. Maar ik heb wel eens gelezen dat in de Middeleeuwen priesters en bisschoppen door de achterdeur wel concubines binnehaalden.

maar in de Middeleeuwen was de norm: alles mag als niemand het ziet.

Of het nu gebeurd zou ik niet weten. Ik weet wel dat er de laatste tijd wel dingen naar boven komen over rmisbruik van jongens door priesters.

Of paus Benedictus een vrouw heeft of heeft gehad kan denk ik niemand beantwoorden.

Misschien is er wel eens een paus geweest, die een vrouw heeft gehad. Vooral in de Middeleeuwen zou het best mogelijk zijn geweest.

Dofa
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een non wordt wel bruid van Jezus genoemd, maar voor een priester schiet er weinig over; Maria had al een man en is bovendien nog maagd. De paus zal wel een vriendin hebben; in de ME was dat nog lastig maar nu met goede voorbehoedsmiddelen hoeft niemand het te merken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Het is heel simpel: een paus is een priester en priesters leggen de gelofte van het celibaat af. Er is tegenwoordig wel wat discussie over of dat celibaat niet afgeschaft moet worden, maar voorlopig is het nog niet zo ver. Als een priester verliefd wordt, moet deze dus kiezen tussen het negeren van zijn gevoelens of het neerleggen van de geloften en daarmee het priesterschap. Hetzelfde geldt ook voor nonnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar met kleine jongentjes mag wel alles,als de buitenwereld het maar niet weet?
nee dat mag niet.
mischien een geheim vriendje ????
dat word hem toch vergeven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel lang geleden in het begin. Mochten priesters in de katholieke kerk wel een vrouw en gezin hebben. Dat werd later afgeschaft omdat als een priester stierf de gemeenschap voor vrouw en kinderen moesten zorgen.

Later hadden priesters wel eens stiekem een familie. Wat ook voor kwam was dat iemand in zijn jonge jaren een familie had gesticht en later besloot zijn leven aan de kerk te wijden.

In principe zouden priesters in rijkere landen best wel weer een vrouw kunnen hebben. Omdat vrouw en kinderen hier wel goed voor eigen inkomen kan zorgen tegenwoordig.
Alleen in armere landen zou het oude probleem nog wel zijn... verder zou het ook beetje oneerlijk zijn en daarbij komt ook dat het inmiddels traditie is.

Ik weet wel dat een bepaald soort (lagere) priester in de katholieke kerk wel een familie mag hebben. Hoe dat precies zit weet ik niet maar ik zat op een katholieke basisschool waar de pastoor gewoon getrouwd was en kinderen had. Toen ik vroeg waarom zei hij dat hij een lagere priester was (of zo iets als dat... is alweer meer dan 10 jaar geleden).

Maar goed de paus kan dus geen vrouw hebben. Hij is nu eenmaal de hoogste priester. Het zou ook beetje druk worden voor de paus, zijn taken als paus en dan nog als familie vader waarbij hij soort van vader van de kerk is... Op aarde dan.