Hoe kan het dat de mensen uit Oude Testament letterlijk hele gesprekken met God voerden terwijl je nu niets meer van hem hoort ?

Abraham bijvoorbeeld had hele discussies met hem en God at zelfs pannekoeken met hem die Sarah had gebakken. Tegenwoordig praten miljoenen gelovigen met Hem in gebed maar het is een droevig eenrichtingsverkeer. Heeft God de moed opgegeven om met ons te praten? Dan ziet het er slecht voor ons uit, vrees ik.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
1.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pánnenkoeken? In een land als Israël?
En dan nog wel vóór de jaartelling - waar bakte Sarah haar pannenkoeken dan in?
Zelfs heden ten dagen wordt arabisch brood gebakken in grote holle ovens, en het deeg wordt tegen de binnenkant geplakt.
Koekenpannetje, een paar eeuwen voor Christus??
De bijbel is toch echt een mij steeds weer vebazend voorleesboek....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar hal je dat met die pannenkoeken in vredesnaam vandaan Hanson?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ben ik ook wel benieuwd naar. Waar staat dat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat herinner ik me van catachismus. God zou zich aan Abraham hebben geopenbaard waarna hij Hem in zijn tent uitnodigde voor de maaltijd of zoiets. Maar ik weet zo snel niet meer waar dat staat. Ik ga zoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Genesis 18 vanaf vers 6:
6: Abraham haastte zich terug naar de tent en zei tegen Sara: "Snel, bak een paar koeken voor onze gasten en gebruik je beste meel." 7: Daarna liep hij vlug naar buiten, naar de kudde en zocht een vet kalf uit. Hij gaf een knecht opdracht het dier te slachten en klaar te maken. 8: Korte tijd later zaten de drie mannen aan een maaltijd van kaas, melk en geroosterd kalfsvlees. Abraham stond naast hen onder de boom terwijl zij aten. 9: "Waar is uw vrouw Sara?" vroegen de mannen hem. "In de tent", antwoordde Abraham. 10: Toen zei de HERE: "Over een jaar zal Ik u weer bezoeken en dan zal Sara een zoon hebben." (Sara zat bij de tentingang achter de mannen mee te luisteren.) 11: Abraham en Sara waren allebei erg oud en Sara was te oud om nog kinderen te kunnen krijgen. (Dus Abraham had eerst geen idee dat een van de gasten God zelf was.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geweldig verhaal! God op de koffie!
Jammer dat ie tegenwoordig niet meer langskomt. Dan had ik wat kritische vragen voor 'm.

Antwoorden (14)

Aan de manier waarop je de vraag stelt, waag ik te veronderstellen,dat je gelovig bent.
Als je er ,zoals ik van uit gaat dat het allemaal sprookjes zijn, is het logisch,dat er geen antwoord komt. Dus:Geen god, geen antwoorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zoals ik de vraag heb gesteld mag je opmaken dat ik ernstig aan m'n geloof in een bijbelse God ben gaan twijfelen en op het punt sta het definitief de rug toe te keren.
Cryofiel
13 jaar geleden
Die fase heb ik ook doorgemaakt, via een aantal stappen. 1.  God bestaat. 2.  Bestaat god? 3.  Misschien bestaat god niet... 4.  Ik denk dat-ie niet bestaat - maar als hij dat ontdekt, wordt hij heel boos op mij. 5.  Ik kan écht niet meer geloven dat god bestaat. Maar laat hij het niet merken, want dan zijn de rapen gaar! 6.  Eigenlijk geloof ik al een tijd niet meer dat god bestaat. Stel nu dat hij toch bestaat - dan had hij al lang gezien dat ik niet meer in hem geloof. Dus dan had hij me al lang gestraft. Hoe dan ook, het heeft geen zin de schijn op te houden - als hij niet bestaat, bestaat hij niet, en als hij wel bestaat, heeft hij toch al lang door hoe ik over zijn bestaan denk. 7.  Dan kan ik dus net zo goed écht zeggen dat ik geloof dat god niet bestaat. 8.  Nu zeg ik het (opr)echt: God bestaat niet! 9.  Onwennig gevoel, wat licht, het gevoel een nieuwe wereld te ontdekken. 10.  Gewend aan het nieuwe gevoel. Vrijheid! Openheid! Licht, openheid, verlichting! Blijdschap! Dit gebeurde ruwweg tussen mijn tiende en mijn twaalfde levensjaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Suus, hierheb ik niets aan toe te voegen.
Eerst en vooral werd God veelal door een engel vertegenwoordigd.
Niemand kan in de aanwezigheid van God vertoeven en in leven blijven leert de Bijbel ons.

Abraham speelde een cruciale rol in Gods voornemen ,en hij wordt ook 'Gods vriend' genoemd omdat hij een man van geloof was!

Mensen denken dat God elk gebed verhoort dat is niet waar!.

Vele mensen leven,maar zijn toch 'dood' in zijn ogen.

Waar het op aankomt is God,door 'zijn woord' goed te leren kennen,goed op de hoogte zijn van zijn voornemen,en er in overeenstemming mee leven.

Een paar teksten om te overdenken:

(Hebreeën 11:5-6) . . ..  Bovendien is het zonder geloof onmogelijk [hem] welgevallig te zijn, want wie tot God nadert, moet geloven dat hij bestaat en dat hij de beloner wordt van wie hem ernstig zoeken.

(1 Johannes 5:14) . . .En dit is het vertrouwen dat wij jegens hem hebben, dat, ongeacht wat wij vragen overeenkomstig zijn wil, hij ons hoort.

Heb je het laatste zinnetje goed gelezen? ....overeenkomstig zijn wil....!

(Jakobus 4:3) ... GIJ vraagt en toch ontvangt GIJ niet, omdat GIJ met een verkeerde bedoeling vraagt,. . .

Een paar tips:

Zoek en volg Gods leiding
Bid om wijsheid
Bid vanuit je hart
Verrijk je gebeden door het boek Psalmen te lezen
Bid in geloof
Een mens dient niet alleen dingen aan God te vragen,een juiste instelling is eerst God voor 1000 en één dingen te danken.
Laat je smekingen eerbiedig zijn
Blijf je gebeden verrijken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het oude testament moet niet gelezen worden als een soort geschiedenisboek.
De verhalen die erin staan willen ons iets vertellen / of leren zo je wilt over God, en hoe de mensen met God omgingen.
De verhalen zijn jaren na dato opgeschreven, en eigenlijk is het hele Oude Testament min of meer een soort ode aan de grootheid van God (Genesis vooral trouwens)
In het verhaal waar Abraham samen met God eet weet hij eerst niet dat het God is.
Er bestaat nu ook zo'n liedje: "What if God was one of us".
In principe kun je een glimp van God opvangen in een ontmoeting met iemand die misschien een verandering in jou of je leven aanbrengt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welk verhaal wordt dan bedoeld met die pannenkoeken uit de vraag? Ik vermoed dat het hier een klein beetje over een inhoudelijke misvatting gaat namelijk.
Cryofiel
13 jaar geleden
Goede uitleg van de interpretatie van het OT. Plus daarvoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga ervan uit dat het gaat over het verhaal in Genesis 18, waar God aan Abraham verschijnt om hem te vertellen dat hij een zoon zal krijgen. Hij ziet 3 vreemdelingen en vraagt zijn vrouw om met meel deeg te maken en brood te bakken (geen pannenkoeken dus)
zie hier een stukje uit de tekst. De hele tekst is Genesis 18 vers 1-33 1 De HEER verscheen opnieuw aan Abraham, bij de eiken van Mamre. Op het heetst van de dag zat Abraham in de ingang van zijn tent. 2 Toen hij opkeek, zag hij even verderop plotseling drie mannen staan. Onmiddellijk snelde hij de tent uit, naar hen toe. Hij boog diep 3 en zei: ‘Heer, wees toch zo goed uw dienaar niet voorbij te gaan. 4 Ik zal wat water voor u laten halen zodat u uw voeten kunt wassen, maak het u hier onder de boom intussen gemakkelijk. 5 Ik zal u ook iets te eten brengen, zodat u weer op krachten kunt komen voordat u verdergaat. Daarvoor bent u immers bij uw dienaar langsgekomen?’ Zij antwoordden: ‘Wij nemen uw uitnodiging graag aan.’
6 Abraham haastte zich naar de tent, naar Sara. ‘Vlug,’ zei hij, ‘drie schepel fijn meel! Maak deeg en bak brood.’ 7 Daarna snelde hij naar de kudde, zocht een mooi kalf uit dat er mals uitzag, en gaf dat aan een knecht, die het onmiddellijk klaarmaakte. 8 Hij haalde boter en melk, nam het gebraden kalf en zette alles aan zijn gasten voor. Terwijl zij aten, bleef hij bij hen staan onder de boom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zal het zijn, in de NBG51 wordt wel gesproken over koeken trouwens, in sommige Engelse vertalingen over cakes.
Cryofiel
13 jaar geleden
't Is een wat slaafse houding, maar verder klinkt het allemaal erg gezellig. Ik zou er zo bij willen zijn!
Als je bidt, praat je met God. En soms hoor je iets terug.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh..., nou ben ik benieuwd. Wat hoort u dan ?
God spreekt nog steeds door Zijn Woord. (de Bijbel)

Toegevoegd na 22 seconden:
Dat geloof ik.

Toegevoegd na 1 dag:
http://www.real-life.nl/rubrieken/godspreekt/stemverstaan.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus als ik je goed begrijp heeft Hij z'n verhaal eenmalig op papier laten zetten en daar moeten we het dan mee doen. Maar wat moeten we dan met de problemen van deze tijd ? Holocaust, globalisering, geldcrisis, islam-terrorisme, enz. enz. Daar geeft de Bijbel die meer dan 2000 jaar geleden door een woestijnvolk in het Midden Oosten is geschreven geen antwoord op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De problemen die je nu noemt, kende men ook in de tijd van de Bijbel.
als die mensen nu hadden geleefd had je er niets over gehoord ,lou de palingboer heeft zich niet voor niets kansloos tot jezus uitgeroepen,.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
God 'praat' nog steeds de hele dag met ons.
Net zoveel als in elke andere tijd.
Er worden tegenwoordig ook nog veel bijbels geschreven, echter niet meer onder strikte regulatie van de kerk.
Dit zijn dan spirituele boeken.
Als je eens een kijkje gaat nemen hoeveel spirituele boeken er tegenwoordig geschreven worden, allemaal voortgekomen uit 'gesprekken met god'.. dan zul je moeten constateren dat er nog steeds, on-aflatend met god gesproken wordt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat God nog steeds praat, maar wij zijn te druk om te luisteren, en ik denk dat wij verkeerd luisteren, als we stil zijn en met hart en ziel luisteren, zal er altijd antwoord komen, misschien anders dan we denken, en ook niet altijd het antwoord dat we willen. Maar het komt wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zal dan wel een zonderling zijn, maar als ik met God praat hoor ik hem luid en duidelijk.
Hij praat door middel van gedachtes in mij te plaatsen, en door mijn geweten.
Het is zaak om je daarop af te stemmen, en met volle overgave en concentratie met hem te praten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Men gebruikte speciale transvormers (een soort hoorapparaatjes), maar de technische ontwerpgegevens hiervan zijn bij de vernietiging van de tempel in Jeruzalem verloren gegaan.
In deze moderne tijd praat God met ons via geluiddragers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is de bijbel geschreven zoals kinderen dat telefoonspelletje spelen.
Het begint met één woord (of zin) en eindigt met iets totaal anders.
Kwestie van interpretatie en 'verkeerd' luisteren, of horen wat je horen wil.
De bijbel is pas veel later geschreven en ik denk dat er daarom een heleboel is verhaspeld, veranderd en verdraaid, al dan niet bewust.

Ik persoonlijk geloof wel in God maar heb, heel bewust, géén religie.
Ik denk liever zélf na over hoe het voor mij voelt, zonder te claimen dat dat dé enige waarheid is.
Dat kan ik niet, dat kan niemand.
We weten het gewoon niet zeker, niemand van ons.
We denken en hopen het zeker te weten maar ieder op onze eigen manier.

Maar goed, antwoord op de vraag is vanuit mijn visie:
Het gaat er niet om tegen wie God praat, het gaat erom wie er luistert.
En dat wil niet zeggen dat het om letterlijke gesprekken gaat, het antwoord kan ook komen door een nieuw inzicht, een 'toevallige' ontmoeting met iemand, een uitgesproken zin die je nét nodig had, een liedje, een tekst, een boek, etc.
Ik vind het persoonlijk nogal bekrompen om te denken dat een gesprek de enige manier van communiceren is.
Maar dat is mijn mening, ik wil hier niemand mee aanvallen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je stemmen hoort dan is dat meestal een het begin van schizofrenie.
Gelukkig leven we nu in een tijd dat we dit op een logische manier kunnen terugherleiden.
Abraham leidde aan schizofrenie want God zal nooit van jou verlangen om je kind aan hem te offeren om te kijken of je echt op god vertrouwd, die bevestiging heeft hij niet nodig lijkt me.

Toegevoegd na 2 minuten:
(hij moest Izak, zijn zoon aan god offeren, genesis 22:13)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is ook de uitleg die veel exegeten aan de ogenschijnlijke waanzinnige daad van Abraham geven: hij 'wist' dat God het nooit zou doen want hem was door God een rijk nageslacht beloofd en daarvoor was het in leven blijven van Isaak wel vereist
Het antwoord is heel simpel er bestaan geen goden dus geven ze geen antwoord!voor dat de bijbel geschreven werd, {vast door iemand met teveel paddo's op} geloofden de mensen in allerlei goden oa donar en wodan, dat vinden we nu allemaal de grootste flauwekul. Dus wie zegt dat god of allah wel bestaat? mischien lachen ze 2000 miljoen later ook wel om het feit dat de mensheid in god of allah geloofden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zowel Adam noch Eva noch Abraham nog Sarah noch jij en ik hebben daadwerkelijk met god gepraat op de manier zoals het in het oude testament is opgeschreven.
Het hele oude testament is niet berust op de werkelijkheid.
Er zullen misschien nog miniscule kernen van waarheden in kunnen zitten maar het meeste is louter gebaseerd op de fantasie van de mensheid zelf. Een hele boel verhalen zijn veel mooier ,enger ,gemener of juist romantischer gemaakt omdat de verhalen dan prettiger weg lezen en interessanter over komen.