Waarom zijn er veel overeenkomsten in verschillende religies?

Als het gaat om mededogen, liefdadigheid voor armen, vergeving, goede dingen doen in het algemeen, lijken ze toch behoorlijk sterk op elkaar.

Is dit omdat de universele wetten van het universum universeel zijn? Heeft het met morele wetten/ethiek te maken? Of met iets totaal anders?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel Addy :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen al vanwege de zin in je toelichting een prachtige vraag: "...omdat de universele wetten van het universum universeel zijn..."! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@doubleyoupee
Altijd leuk om een beetje met universele woorden te knutselen :) Jij ook bedankt voor je waardering.

Het beste antwoord

Ik heb ooit een predikant horen zeggen "wat is de tegenstelling van mens zijn?"hij gaf als antwoord God. In vele religie`s gaat het om God of het Goddelijke, maar de belevenis wereld en de omgangsvormen zijn heel verschillend. Wij als mens hebben die geschapen. Daar komt nog bij dat in de verschillende wereld delen ook de cultuur medebepalend is. Zie hoe anders in Azië dat beleefd wordt. Geheel anders is deze Goddelijke beleveniswereld. We hoeven maar naar de jaren 50 terug te gaan hoe verstard het calvinisme zijn werk heeft gedaan, dit in tegensteling met het Goud ( symboliek van de zon) pracht en praal in de katholieke kerk. Een door mensen geschapen belijdenis tot belevenis. Immers het Heilig avondmaal is toch bijna het hezelfde als de eucharistie, maar het heeft een iets andere onderliggende visie en daardoor anders samengesteld. De katholoieken de reformatie, Luther, de islam, hindoeïsme, boeddhisme, worden nogal eens op èèn hoop gegooid. Een voorbeeld daarin is bijvoorbeeld dat het boeddhisme een wijze van leven is. Maar wat doet het Christendom dan anders? De inhoudelijke (het onderbewuste) heeft dezelfde bewustwoording maar wordt anders ingekleurd want jou God is niet beter dan de mijne. De wijze waarop maakt de tegenstelling noodzakelijk dat het bij anderen anders kan dan je gewend bent. Uiteindelijk is het Goddelijke wat zich manifesteert bij de meeste anders of in groepen verdeeld. Het innerlijke is jou bewustwoording en daaronder je onderbewustzijn. Jouw unieke ik wil zeggen je bent een mens met mooie Goddelijke vermogens, het wordt jouw deel in deze wereld jouw pad. Het hogere zelf voelt het geluk in zichzelf en wordt deelbaar met anderen. Je deelt, je doet bijna het zelfde als die ander, je komt er dichtbij, en toch een ieder op zijn eigen wijze. Uit eindelijk hebben we veel geleerd in ons leven van nu, tot aan het moment dat we ons lichaam verlaten. De dood is dan geen einde maar een nieuw begin. Wie heeft het dan nog over verschillende religie`s. Een ieder heeft zij eigen leerweg gehad, en gaan met het licht mee. Addy

Toegevoegd na 7 minuten:
laatste zin moet zijn, Een ieder heeft zijn eigen leerweg gehad en gaan met het licht mee, en ieder zingt zijn eigen lied in de tempel en in in een kerk, allemaal naar het licht der lichten, en hoe, dat merken we wel, hierop heeft niemand invloed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Volgens mij omdat we allemaal mensen zijn.
Culturen maken er iets anders van ...

Groetjes Zeppuhh ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het komt omdat alle geloven uit 1 soort van basisgeloof zijn ontstaan.
Misschien is er ooit ergens een basisgeloof begonnen wat zich verspreidt heeft of door anderen is overgenomen.
En het basisprincipe van bijv. vergeving en liefde voor elkaar stoelt op een sterk universeel gevoel, wat overal ter wereld aanwezig is. Een soort ingebouwd principe wat gemiddeld gezien in elke mens een plaatsje heeft.
En waar komt dat weer vandaan.... ik denk dat we allemaal worden geboren met een begingevoel van normen en waarden, maar dat onze omgeving en opvoeding daar alles aan kan beïnvloeden!
En het hangt weer van je karakter en persoonlijkheid af, hoe dat zijn impact heeft. Want er zijn natuurlijk ook mensen die een aantal andere basisprincipes in een geloof totaal anders interpreteren, geheel naar eigen soms dubieuze inzicht!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt zeer aannemelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankjewel, is iets waar ik vaak over nadenk en al heel wat discussies over heb gevoerd met diverse "gelovigen" die hun eigen geloof "beter" vinden dan een ander geloof. Vind ik altijd een beetje moeilijke stelling van zo'n gelovige namelijk, maar levert altijd wel een heel interessant gesprek op!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens en in mijn ogen is er geen 'beter' geloof.
Ik denk omdat we ons allemaal dezelfde dingen afvragen als we gaan nadenken
- waar komen we vandaan?
- waartoe dient dit alles?
- hoe moet ik me opstellen tegenover de wereld en de anderen?
- en nog veel andere vragen....

daar zijn vele antwoorden op mogelijk,
vandaar veel religies en ook filosofie-en.

Zolang we *afvragen* en elkaar bevragen is dat mooi en geeft het inzicht

Zodra we zeker weten en gaan opleggen aan anderen, dan gaat het altijd fout.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie laatste zin...
omdat er maar 1 god is (als die er al is) en vervolgens de mensen er verhaaltjes omheen hebben verzonnen. Door overlevering zijn de verhalen veranderd. De kern blijft hetzelfde
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik schreef als reactie dat het een prachtige vraag is. Het is ook een moeilijke vraag.

De eerste gedachte die bij mij opkomt is het begrip "archetype" dat door Carl Jung is geïntroduceerd in de psychologie. Blijkbaar hebben we als mensheid gemeenschappelijke beelden die bepalend zijn voor ons (religieuze) denken en handelen.

Wat Jung in zijn tijd nog niet kon weten is, dat er in de hersenen van mensen bepaalde centra zitten die - ik weet niet precies het woord en noem het met mijn eigen woorden - 'religieuze sensaties' veroorzaken.

Stel nu eens dat die centra bij alle mensen aanwezig zijn. Dan zou het maar zo kunnen zijn dat groepen mensen op basis van die - in de aard gelijksoortige sensaties - religies 'construeren'*) die met elkaar vergelijkbaar zijn wat betreft de ethische noties die je noemt.

*) Noemde al eerder het begrip "constructies" in relatie tot "religie"... ik weet het!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is maar één religie... Religie is niets anders dan opnieuw verbinden... Opnieuw verbinden van een lichaam (uiterlijk) met de gedachten (innerlijk)...

De erfzonde is dat je er niet aan ontkomt dat je het verliest, die verbinding...

Maar er zijn vele wegen om dat te doen, zoals met alles... Als ik wil eten en eten moeten we allemaal, dan ga ik shoppen en shoppen moeten we allemaal, dan kan ik naar veel verschillende winkels... Het is cultureel gebonden, het is tijdgebonden, het is overal aan gebonden, maar eten moeten we allemaal... Zo ook met religie, verbinden moeten we allemaal, maar hoe en op welke manier dat is verschillend...

Het ergste ten aanzien van religie is dat het aan toeval ligt hoe je ermee in aanraking komt en dat het nodig is uit onwetendheid... Hij die niet weet, moet geloven... Geloven heeft niets met religie te maken, maar met onwetendheid...

en je zegt het al, universele wetten zijn universeel in dit universum... Daarom...