Om welke reden zijn de onderstaande apcriefe bijbelboeken uit de bijbel gelaten?

-Het eerste boek van Adam en Eva.
-Het tweede boek van Adam en Eva.
-De psalmen van Solomo.
-Het testament van Dan
-Testament van Levi.
-Het boek met de geheimen van Enoch.
-De brief van aristeas.

En nog een stuk of 25 boeken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
4.9K

Het beste antwoord

Ik kan hier wel antwoord op geven, maar daar heb ik te weinig tekst voor. Ik kan je daarom maar één ding aanraden en dat is het boek van Paul van Loon : Jezus van Nazareth te lenen in de bibliotheek of te kopen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Over de apocriefe bijbelboeken werd geoordeeld dat zij niet aan de standaard voldeden (niet 'gezaghebbend' waren). Of men achtte de herkomst onbetrouwbaar.

Meestal (met name bij de nieuw-testamentische apocriefen, zoals het evangelie van Thomas) werd dit ingegeven door het feit dat ze inhoudelijk niet strookten met de opvattingen van de kerk.
13 jaar geleden
Misschien kun je op deze site je antwoord vinden.
Ikzelf weet er te weinig van.
Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wist hier niets van. Wie heeft dan beoordeeld dat die er niet in mochten komen? Een mens! En dat zou kunnen betekenen...dat er ook dingen bij verzonnen zijn! Door diegene, die er dingen uit heeft gelaten.
Om zelf de macht te krijgen over mensen...
Aanzetten tot geweld en het doden van mensen...kan dus ook zelf bedacht zijn....om mensen aan zich te onderwerpen. Hoe weet je dat een profeet..echt contact heeft met de Heilige Geest? En exact opschrijven zal, wat hij van boven door krijgt?....
Hij kan dat best verdraaid hebben...wie zal hem controleren daarop.
Zodra er geweld in de bijbel voorkomt...geloof ik niet meer...dat dat GODS wil is. Dat maakt de mens er eerder van.
Dat zouden dan de CHarlatans zijn geweest, die er zelf een draai aan hebben gegeven. God is te intelligent...om iemand tot geweld aan te sporen. Bovendien hadden we dan ook geen hersens hoeven hebben. En die hebben we wel...om na te denken.
Goed te denken en niet fout.
Deze verborgen delen van de bijbel, zouden ooit gepulibiceerd moeten worden... misschien zit daar de sleutel wel in....Spannend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dag Hilbert,

Ik denk zelf ook dat het concillie van nicea er schuldig aan is, maar niet helemaal.

Als je de boeken leest van Jakob Lorber dan is ten tijde of er voor het zesde en het zevende deel van Mozes er al uit gehaald, Petrus heeft zoals ik heb gelezen negen boeken geschreven waarvan er maar twee in de Bijbel zijn gekomen.

In Lucas 11:52 zegt Jezus tegen de wetgeleerden: Wee U wetgeleerden, want gij hebt de sleutel der kennis weggenomen; zelf zijt gij niet binnengegaan en hen, die trachten binnen te gaan, hebt gij tegengehouden.

Waarschijnlijk waren wetgeleerden er ook schuldig aan om kennis te verduistermanen.

Er zullen nog wel veel meer geschriften zijn, "misschien komt er nog wel meer boven water".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Religies zijn organisaties met hierarchy, mission statments, managers, board of directors, etc'etc Ze geven al deze functies andere namen maar de essentie is hetzelfde. Op een gegeven moment wordt de organisatie belangrijker dan zijn doelen. Dan krijg je censuur van alles wat tegen de dogma kan werken. Overbodig dingen zoals vrij denken, andere ideen, creativiteit etc etc. Het is begrijplijk want je wil de kern van je boodschap beschermen. Het wordt een probleem als je vergeet om af en toe te kijken of je organisatie bij de tijd is....