Wat wordt er bedoeld met het seksueel misbruik 'binnen de katholieke kerk'? Dat was toch niet letterlijk in de kerk?

Ik begreep dat thuis en in het journaal nooit. Of hebben priesters dat samen afgesproken dat ze dat thuis zouden doen? Ik snap er niks van.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
1.3K

Antwoorden (7)

Het betekent dat het tussen katholieken gebeurde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarmee wordt niet een kerk als gebouw bedoeld, maar de kerk als instituut. Binnen de katholieke kerk betekent dat het plaatsvindt rondom personen die een verband hebben met het katholieke geloof.
Amadea
12 jaar geleden
het gebeurde (hopelijk gebeurt het niet meer) in katholieke sociale context.
binnen de katholieke gemeenschap (leuke woordspeling) dus.
Het heeft zo lang 'onopgemerkt' kunnen blijven omdat de katholieke kerk een sterk hiërarchische geemeenschap is waar loyaliteit een grote rol speelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gebeurde voornamelijk in katholieke weeshuizen en andere soortgelijke instellingen welke door paters en priesters gerund werden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ook misdienaars (dus echt in de kerk zoals je dan aan kan nemen) zoals hier: http://www.nu.nl/buitenland/2496736/misbruikte-misdienaar-belgie-pleegde-zelfmoord.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt Rooms-Katholieke kerken als gebouw, en daar zijn er een heleboel van. Maar de Rooms-Katholieke kerk is ook een instituut. Als er sprake is van misbruik binnen de Rooms-Katholieke Kerk, dan wordt het instituut bedoeld.

Precies hetzelfde geldt b.v. voor banken. Je hebt Rabobanken, waar je naar toe kunt, dus het gebouw. Maar "de Rabobank" is ook een bankinstelling. Er is maar één Rabobank als bankinstelling, maar er zijn in het hele land heel veel Rabobanken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sinds het einde van de twintigste eeuw heeft de Katholieke Kerk te maken met de onthulling van vele schandalen van seksueel misbruik van minderjarigen door priesters en andere religieuzen. Het misbruik speelde zich vooral af in de jaren vijftig tot en met de jaren tachtig van de vorige eeuw, maar kwam pas decennia later in volle omvang naar buiten. Het zwaartepunt lag in de periode rondom het jaar 1970. Sommige van de seksuele misbruiken kwamen voor het gerecht, andere werden door de kerkelijke overheid intern geregeld, soms toegedekt of door betrokkenen afgekocht. Het probleem waren niet alleen de gevallen van seksueel misbruik zelf, maar ook de zeer gebrekkige wijze waarop de autoriteiten binnen de Katholieke Kerk met het seksueel misbruik omgingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gebeurt overal achterde gesloten deuren.
dat het in de katholieke kerk (hiermee wordt bedoeld alle katholieke instellingen) zo veel gebeurde is omdat in die tijd de katholieke instellingen als een soort overheid gold. Vooral in Brabant en Limburg was dit dus het geval. Heel veel scholen werden door fraters geleid (les gegeven), heel veel weeshuizen en opvanghuizen waren allemaal katholiek, dus ook allemaal dat die kinderen daar dag en nacht intern moesten verblijven (die ouders van de kinderen van de opvanghuizen bijv. zagen blijkbaar geen enkel gevaar), allerlei instellingen zoals priesteropleidingen en natuurlijk ook in de kerk zelf (misdienaars). Het komt dus omdat toen bijna alles in die provincies katholiek was en in handen van de katholieken was. Deze instellingen werden blijkbaar gesponsord (door de overheid of bisdommen vanuit Rome?) en door de mensen zelf die daar allemaal katholiek waren. Het hadden net zo goed protestanten kunnen zijn of anders-gelovigen of zelfs atheisten als deze toendertijd ook zo'n georganiseerde clubs waren geweest. Het feit blijft dat overal waar er machtsverschillen zijn er andere mensen, (die dus seksueel gefrustreerd zijn of echte pedofielen zijn) aan kinderen kunnen gaan zitten, als die mensen niet betrapt kunnen worden.
Ook nu nog gebeurt het dus overal.