Waarom kijken moslima's op straat soms zo hardnekkig langs een man heen? Is daar een religieuze reden voor?

En waar is dat dan op gebaseerd?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mij nooit opgevallen. Ten minste, niet op een manier waarop niet-moslima's dat niet ook doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toch is er iets mee.
In Tunesïe is me eens verteld dat moslima's niet mogen kijken omdat zij anders een onbedoeld kunnen versieren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mij is het met name in Turkije opgevallen, in Istanbul. In de religieuze wijken kijken de vrouwen je echt niet aan, in de moderne wijken wel.

Antwoorden (1)

Omdat dit in hun leefregels staat:

Zoals vrouwen zich op een gepaste manier moeten bedekken, zijn ze ook verplicht niet de aandacht van de mannen trekken door hun manier van praten, kijken en lopen.

“En zeg tot de gelovige vrouwen dat zij ook haar ogen neergeslagen houden en hun passies beheersen, en dat zij haar schoonheid niet tonen dan hetgeen ervan zichtbaar moet zijn, en dat zij haar hoofddoeken over haar boezem laten hangen, en dat zij haar schoonheid niet tonen behalve aan haar echtgenoot of haar vader of de vader van haar echtgenoot, of haar zonen of de zonen van haar echtgenoot, of haar broeders, of de zonen van haar broeders, of de zonen van haar zusters of haar vrouwen, of haar slaven, of zulke mannelijke bedienden die geen geslachtsdrang hebben, of de jonge kinderen die van de naaktheid van een vrouw niets afweten. En laat haar niet met haar voeten slaan, opdat hetgeen zij van haar schoonheid bedekken openbaar moge worden. En wendt u allen tezamen tot Allah, o gelovigen, opdat gij moogt slagen.” [Zo staat het in de Koran: Noer 31].

Het is dus voor de vrije vrouwen zeer belangrijk dat, buiten de genoemde personen om, hun schoonheden niet worden getoond om zodoende hun eer, bescherming en goede omgang te handhaven. Tevens is dit zeer belangrijk om onbekende mannen te weerhouden van dat zij worden beïnvloed en zondes begaan door de vrouwen en de vrouwen zelf hun eer en moraal beschermen.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Juist, daar was ik naar op zoek! De aangehaalde Korantekst staat trouwens niet in Noer 31 maar in 32, zie ik nu.
Noer 31 gaat daarentegen juist over mannen: "Zeg tot de gelovige mannen dat zij hun ogen neergeslagen houden en hun passies beheersen". Dat vind ik erg mooi want daarmee is de vrouw niet de enige verantwoordelijke voor ongewenst sexueel getint gedrag van mannen jegens haar, althans: van gelovige mannen want over andere mannen gaat het niet.... Maar die leefregels gaan nog verder: niet alleen het kijken maar ook van lopen en praten mag niet opvallend zijn. Maar wat is daarvan dan de status? Toch niet alleen van een site?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Bruller Juist , ik heb mij altijd verbaast dat moslim mannen wel met korte mouw mogen lopen , de vrouwen zitten tot stikkens toe verpakt en de mannen lopen er gewoon lekker luchtig bij.
Dit is niet oneerrbiedig bedoelt hoor !
Ik ben zelf ook religieus , geen moslim , maar een christen , dus ik hou er niet van om mensen te kwetsen die een ander geloof hebben , maar even om het duidelijk aan te tonen . Al hoewel ik genoeg moslim mannen tegen kom die gewoon mij aan kijken en gedag zeggen , dus van ter neergeslagen ogen is niet altijd sprake bij mannen , of mogen zij wel naar andere vrouwen kijken , maar als het een moslima is dat zij dan ineens heel ingetogen doen ?? Maar veel moslims nemen deze regels niet zo nauw meer als ik kijk naar moslims bij mij in de buurt.
Ook verval , moskee verlating , al zullen vele moslims dit tegen spreken, maar toevallig had ik pas een moslim bij mij thuis en we zaten onder het genot van een bak koffie even gezellig te praten en toen kwam ook het geloof van ons beide ter sprake.
Deze man was zelf nog wel zo dat hij naar de moskee ging, maar verder dacht hij zeer westers en ook over de rol van zijn vrouw was in mijn ogen toch zeer westers.
En gelukkig maar , zij wonen tenslotte in een westerse cultuur en dan zul je toch iets moeten aanpassen , in het land van herkomst lopen de meeste vrouwen echt niet meer met hoofddoekjes maar zijn ook gewoon meegegroeid met de tijd.