Wat betekend "Jihad" nou eigenlijk precies ?

Hiermee doel ik op meer dan alleen "heilige oorlog"

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
1.4K

Het beste antwoord

-"Jihad" betekend "Inspannen op Gods weg", iets meer doen dan hoeft.
-Je inzetten voor constructieve oplossingen zoals huisvesten, opleiden, aan een baan helpen etc.
-Ook kan Jihad een strijd tegen het onrecht betekenen.
-Voor de Kruisvaarders waren de Kruistochten "een heilige oorlog". Vandaar dat het verzet tegen hen, dat de Jihad staat voor "heilige oorlog".
-De Koran geeft duidelijke richtlijnen voor het echt voeren van een oorlog en mag men alleen dan oorlog voeren wanneer ze zelf, of hun bondgenoten aangevallen worden.
-Als een agressor een vredesverdrag aanbiedt, moeten de moslims stoppen en vrede sluiten; maar mogen doorvechten zolang de agressor nog niet volledig geneutraliseerd is.
-Moslims kunnen ook ten strijde trekken wanneer er sprake is van groot onrecht, ook al is het slachtoffer geen bondgenoot.
-Dit was alleen om aan te geven dat "Jihad" van oorsprong iets zeer positiefs betekende; dit in tegenstelling van de tegenwoordige ontwikkeling, dat het voor onze westerlingen dit alleen maar als een "heilige oorlog" tegen de ongelovigen beschouwd wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het is volgens mij ook een voornaam, dat zoiets als strijder betekent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn twee vormen van Jihad. De kleine jihad en de grote jihad.

De kleine jihad is de heilige oorlog waarbij strijd wordt geleverd tegen de ongelovigen die je aanvallen (zeg maar: de tegenhanger van de Kruistochten).

De Grote Jihad is de heilige oorlog die in jezelf woedt: de strijd tegen de verleiding en de verlokkingen van de zonde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De strijd tegen de verwestering dus tegen dingen van het westen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat kan verkeerd zijn hoor ( btw ik ben ook een moslim) maar ik had zoiets gehoord bij geschiedenis
Het Arabische woord ‘Jihad’ betekent letterlijk strijden of streven en is van toepassing op elke inspanning die iemand levert. In deze betekenis streeft een leerling naar een opleiding en zijn of haar examen te halen. Een zakenman streeft ernaar geld te verdienen en zijn of haar zaken te laten toenemen. Een moeder streeft ernaar haar kinderen op te voeden tot goede mensen en burgers. Anders gezegd, betekent jihad je best doen om een gewenst doel te bereiken.

In religieuze zin, verwijst het woord jihad zoals dat in de koran gebruikt wordt, naar een spirituele strijd tegen het kwaad in onszelf en in allerlei vormen buiten onszelf.

In de islam bestaat geen concept van ‘heilige oorlog.’ Dit begrip wordt op geen enkele plek in de koran genoemd, noch of in de authentieke overleveringen van de woorden van profeet Mohammed (vzmh), noch in de vroege islamitische literatuur. De Arabische term voor militaire oorlog is qital, niet jihad. Hoewel erkend wordt dat oorlogen soms onvermijdelijk en te verantwoorden zijn, is het volgens de leerstellingen van de islam, onheilig aan te zetten tot een oorlog of een oorlog te beginnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De term jihad zoals wij vaak horen, is eigenlijk de "kleine jihad". De strijd tegen de mensen die de islam bedreigen, vaak gepaard gaande met geweld.
De "grote jihad" is de innerlijke strijd tegen je eigen ego en alle verleidingen. Deze is volgens mij voor de moslims veel belangrijker nog dan de kleine jihad.