Is er een vrijstelling van vasten(ramadan) voor koeriers van pakketdiensten ivm reizen??

Ik wil graag weten of pakketbezorgers/halers onder deze voorwaarden vallen. Ivm veiligheid voor zelf en anderen in het verkeer.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Religie
6.9K
ronron1212
9 jaar geleden
Er zijn wel zwaardere beroepen en daar is dat ook niet voor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er bestaan geen regels die rekening houden met de ramadan. In geen enkele beroepsgroep. Wel kan jij en je werkgever eigen verantwoordelijkheid nemen, als je zeker weet dat je op de weg een gevaar voor jezelf en anderen bent.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of vraag je baas of je tijdelijk ander werk kunt doen. Bijvoorbeeld 's nachts in het sorteercentrum werken. Collega's van mij vragen ook meestal aan de baas of ze late of nachtdienst mogen draaien in de Ramadan zodat ze niet met een lege maag hoeven te werken.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Ik kan je vraag op 2 manieren interpreteren: Is je vraag of een moslim die koerier is van zijn geloof niet hoeft te vasten ? (voor de veiligheid van hemzelf en anderen)) Of is je vraag of moslims die koerier zijn aan speciale 'aardse' wettelijke regels moeten voldoen of misschien zelfs vrije dagen kunnen eisen ? (ik denk het eerste, maar de reakties hierboven lijken de tweede vraag te volgen)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je moet ook op je gezondheid letten, als je die dag je niet goed voelt kan je nog wat eten maar dan moet je die dag wel een keer inhalen.

Het beste antwoord

In de Koran staat duidelijk aangegeven dat er situaties zijn waarin iemand een definitieve of een tijdelijke vrijstelling van de ramadan kan krijgen. Het vasten is verplicht voor moslims die niet op reis zijn. Mensen die op reis zijn en ook personen die zeer zware arbeid moeten verrichten hebben een tijdelijke vrijstelling. Dit betekent dat zij het vasten later moeten inhalen.

Te zwaar werk verrichten is een afkeurenswaardige handeling die het vasten verbreekt. En het is moslims toegestaan het voorgeschreven vasten te verbreken wanneer er sprake is van een gevaar voor de gezondheid. In dat geval moet de moslim zijn vasten later, in een andere periode van het jaar, voortzetten.

Profvoetballers bijvoorbeeld slaan het vasten over tijdens een periode met veel wedstrijden, en halen die dagen later in tijdens een wat minder drukke of voetballoze periode. Zakenmensen die op reis zijn genieten ook tijdelijke vrijstelling.

Een werkgever is niet verplicht om rekening te houden met de ramadan. Maar een goede werkgever wordt gewaardeerd als hij z'n vastende werknemers wat tegemoet komt. Het zou goed zijn om in overleg met de islamitische personeelsleden de werkroosters aan te passen. Is dat niet mogelijk, dan hebben zij tijdelijke vrijstelling van de ramadan.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor goede uitleg!!