Waar lag de Hof (tuin) van Eden, uit het bijbelboek Genesis nu precies?

Waar lag de Hof (tuin) van Eden, uit het bijbelboek Genesis nu precies? Waar denken jullie? En is het nog
mooi daar? En is er nog bewijs van de vruchtbare grond?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
10.4K

Antwoorden (7)

Zover ik het begrepen heb, maar hou mij ten goeden. Het huidige Irak
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het boek Genesis is geschreven ten tijde van de Babylonische ballingschap. De Joden verbleven in het land tussen de Eufraat en de Tigris. Het gebied rondom de stad Basra schijnt enorm mooi en vruchtbaar te zijn, en in het verhaal is waarschijnlijk de hof van Eden daar gesitueerd.
Ik heb dit van een Moslim gehoord die uit Basra kwam, een Sjiet. Ik weet eigenlijk niet of dit ook in de Koran wordt vermeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het bijbelboek Genesis staat beschreven dat in de tuin van Eden een rivier ontspringt die zich later scheidt in onder andere de nog steeds bestaande rivieren de Eufraat en de Tigris. Hier moet hij dus ergens gelegen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nergens. Het is een leuk verhaal, maar het heeft nooit plaatsgevonden. Het zoeken naar een locatie is even zinloos als het zoeken naar de pot met goud aan het einde van de regenboog...
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Frustraties mag je altijd van je afschrijven daar minnen niet tellen. Dat is het leuke van dit forum
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat maakt niks uit antwoordman.
De vraag is waar die tuin uit dat boek gelegen kan hebben.
Niet of het waar is wat er in dat boek staat.
AWM
14 jaar geleden
Waar het gelegen KAN hebben in een verzonnen boek?
Waar lag Utopia?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zag anders laatst een regenboog die eindigde boven het huis van Wouter Bos.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
verzonnen boek?? waar heb je het bewijs??
AWM
14 jaar geleden
Oh, oh. Daar gaan we weer. Moet IK gaan bewijzen dat een verzinsel verzonnen is???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jaaah! Het wordt weer tijd voor een Bijbel-discussie. Pasen nadert. De aftrap is al gegeven... @mlodewijk: Het volk keek toe en zag dat het goed was... :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat zonder enig bewijs wordt beweerd, mag ook zonder enig bewijs worden verworpen.
Volgens het Bijbelboek Genesis, het tweede hoofdstuk, lag de hof in Eden, in het oosten. In de hof ontsprong een rivier die zich in vieren splitste, in de Pison, de Gichon, de Tigris en de Eufraat. Van de eerste drie wordt het stroomgebied aangegeven: de Pison stroomde om het land Chawila heen ("daar waar het goud is"), de Gichon stroomde om Ethiopië heen en de loop van de Tigris lag ten oosten van Assur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ergens in het oosten, volgens onderstaande link.
14 jaar geleden
De belangrijkste boom van de Hof, de levensboom (wie hiervan eet blijft eeuwig leven) wordt niet op aarde gevonden (zie Genesis 3) ... dit zet vraagtekens bij de aardse locatie die gesuggereerd wordt voor de Hof uit Genesis 2. Mogelijk bevind de Hof zich in andere dimensie.

Genesis 2 geeft een plaats bepaling:
8 God, de HEER, legde in het oosten, in Eden, een tuin aan en daarin plaatste hij de mens die hij had gemaakt. 9 Hij liet uit de aarde allerlei bomen opschieten die er aanlokkelijk uitzagen, met heerlijke vruchten. In het midden van de tuin stonden de levensboom en de boom van de kennis van goed en kwaad.
10 Er ontspringt in Eden een rivier die de tuin bevloeit. Verderop vertakt ze zich in vier grote stromen. 11 Een daarvan is de Pison; die stroomt om heel Chawila heen, het land waar goud gevonden wordt. 12 (Het goud van dat land is uitstekend, en er is daar ook balsemhars en onyx.) 13 De tweede rivier heet Gichon; die stroomt om heel Nubië heen. 14 De derde rivier heet Tigris; die loopt ten oosten van Assyrië. De vierde ten slotte is de Eufraat.

Genesis 3 laat echter zien dat wij daar niet kunnen komen:
22 Toen dacht God, de HEER: Nu is de mens aan ons gelijk geworden, nu heeft hij kennis van goed en kwaad. Nu wil ik voorkomen dat hij ook vruchten van de levensboom plukt, want als hij die zou eten, zou hij eeuwig leven. 23 Daarom stuurde hij de mens weg uit de tuin van Eden om de aarde te gaan bewerken, waaruit hij was genomen. 24 En nadat hij hem had weggejaagd, plaatste hij ten oosten van de tuin van Eden de cherubs en het heen en weer flitsende, vlammende zwaard. Zij moesten de weg naar de levensboom bewaken.