Hoe moet je de bijbel goed bestuderen?

Toegevoegd na 23 minuten:
naar aanlijding van een antwoord kwam ik op deze vraag

zelf heb ik de bijbel meerdere keren van voor naar achter gelezen maar hoe weet je nu dat je goed studeert?

heeft het te maken met de tijd die je erin steekt
of studeer pas je goed als je alle uitleggingen erbij haalt?

en heb je hulp nodig bij het studeren en zo ja wie moet je dan vragen om je te helpen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben je religieus? Het klinkt alsof je het gevoel hebt dat je nog iets mist na het (vrij intensief, als ik het zo lees!) lezen van de bijbel. Kan je achterhalen waarom? Zijn er mensen om je heen waarvan je de indruk hebt dat ze "beter uit de voeten kunnen met de bijbel" dan jij? Of zijn er stukken die je concreet niet begrijpt? Of kan je zelf andere redenen verzinnen waarom je deze vraag stelt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
burt Ja ik heb het idee dat ik wat mis naar aanlijding van een antwoord dat iemand gaf dat je de bijbel goed moet bestuderen en je dan god beter gaat begrijpen !!! want ik begijp nl nog steeds niet zoveel van god en heb de bijbel toch al keer op keer van voor naar achteren gelezen
dus had ik het idee dat ik wat miste en niet goed had gestudeerd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt heel veel hulp van anderen nodig om de Bijbel te lezen.
Moesten 'anderen' de Bijbel niet vertalen....,hem niet drukken....,hem niet onder de mensen brengen...
hoever zat je al met bijbellezen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aimeetje ik heb de bijbel wel meerder keren uitgelezen
in mijn jeugd werd er altijd na het eten een stuk uit de bijbel gelezen en daarna werd er wat na gepraat over het geen was gelezen

Het beste antwoord

Er moet natuurlijk helemaal niets...en wat is goed? Ik heb jaren in de wetenschappelijke benadering gestoken, ben er van voor naar achter doorheen geploegd, in het Hebtreeuws, Aramees en Grieks, heb talloze geleerde commentaren en secundaire literatuur bestudeerd. Dat was heel nuttig, omdat je dan weet hoe de bijbel is ontstaan en die in zijn historische, culturele en literaire context kunt plaatsen. Dat was voor mij 1 manier.

Een andere manier is lezen met je hart. Zoals je ook poezie leest. Dan zie je soms een glimp, soms heel even, of valt er een zaadje dat ontkiemt.
Voor mij kan dat de Bijbel zijn, de uitspraken van Lao Tse, Boeddha of Meister Eckhart of (zelfs) de Koran.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Eerst zou ik beginnen met Genesis en Deuteronomium, daarna met het Johannes evangelie.
Daarna de drie andere evangelien en daarna handelingen, de nieuwtestamentische brieven en openbaringen.
Wanneer je daar goed inzicht in hebt zou je verder met het oude testament kunnen gaan.

Er zijn veel verschillende inzichten over de aanpak, dit is een persoonlijke mening. Het werkt echter goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hangt van je doel af. Mijn antwoord zou zijn: met een grove korrel zout. Als je de bijbel wil bestuderen om je geloof te versterken, zou ik zeggen dat je het beste bij een paar mensen "in de leer" kan gaan. Als je de bijbel wil bestuderen om religieuze mensen eruit te kunnen lu- discussieren, zou ik het internet erbij pakken. Als je het gewoon voor je algemene ontwikkeling eens wil bekijken, kan je een paar versies op Gutenberg downloaden en eens lukraak wat passages erbij pakken. Dan raad ik je trouwens ook eens aan om wat te lezen over de Koran en de Sumerische kleitabletten. (Niet perse om ze zelf te lezen, maar (een beetje) _erover_ te lezen dus).

Hoe dan ook is Wikipedia altijd een goed begin!

Wees je er in ieder geval goed van bewust dat het een oud boek is dat z'n eigen leven is gaan leiden, dat er veel versies zijn, en dat wat erin staat voor sommige mensen heel andere betekenis heeft dan voor anderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
burt
ja daar ben ik me dan ook van bewust dat er veel uitleggingen mogelijk zijn +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In reactie op bovenstaande reactie (kan maar 1x antwoorden): Duidelijk. Nou... ik ben zelf dus atheist, en ik zou zeggen: hou er rekening mee dat je ooit tot de conclusie kan komen dat je god niet in de Bijbel vindt omdat je 'm nergens gaat vinden, omdat er best wel eens geen God zou kunnen zijn. Ik heb er alle begrip voor als je niet echt zit te wachten op religieus advies van een atheist, maar je zou niet de eerste zijn die dit inzicht als enorm bevrijdend zou ervaren. Daarnaast heb ik me (wederom dus: als atheist) vaak afgevraagd hoe mensen de bijbel zien als "visitekaartje" van God. God laat zich (vooral in het oude testament) niet echt van z'n beste kant zien. Ik kan me nog voorstellen dat een christen God vindt in de kerk, in acties van mensen, desnoods in mooi weer, de kleine (of grote) mazzeltjes en meevallers die je overkomen, enzovoorts. Maar je bent echt niet de enige die zich afvraagt wat er zo bijzonder is aan dat ene boek...! Pijnig jezelf niet te hard. Ligt niet aan jou. Ik gok dat het komt omdat je een goed stel hersenen hebt en voor jezelf denkt. Maar het antwoord dat je zoekt - al meerdere malen gezegd - kan je misschien het beste zoeken bij mensen die wel fundering voor hun religie hebben gevonden in de bijbel. Vraag het eens in een kerk. (Vermijd de religieuze internet sites.)
Als je de bijbel goed wilt bestuderen dan kun je jezelf eerst afvragen wat jouw eigen behoefte hierin is. Met welk doel wil je de bijbel lezen. Het is nogal omvangrijk om de hele bijbel van voor tot achter te lezen. Je kunt ook een jaar ervoor uittrekken en vervolgens kijken in dagen waarin de kerk is en welk deel van de bijbel erop slaat. De paasdagen komen eraan en de dagen die daaraan vooraf gaan. Dan is er ook een verband en krijgt iets meer betekenis dan alleen dat het als een verhaaltje over komt.
Tis een idee.
Succes met jouw oplossing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is geen goede manier om de Bijbel te bestuderen. De Bijbel word door verschillende christelijke stromingen en door verschillende christenen en in verschillende tijden elke keer weer op een verschillende manier uitgelegd.
Er kan dus geen sprake zijn van 1 goede manier. Maar er kan wel sprake zijn van een goede manier voor jou. Haal eruit wat er voor jou in zit. Haal eruit wat jij eruit wil halen. Als het voor jou goed voelt is het goed.
Misschien vind je het wel leuk of interessant om eens in groepsverband naar de Bijbel te kijken, er zijn tal van bijbelgroepen die aan gezamenlijke studie doen, informeer er eventueel naar in je plaatselijke gemeente.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Vergewis je van alles', schrijft Paulus aan de christenen van Thessaloniki, 'en houdt vast aan wat voortreffelijk is'. Reeds in zijn tijd bleken er mensen te zijn die niet volgens de 'leer der apostelen handelden', maar de schriften misbruikten om er winst uit te slaan of om zichzelf naar het voorplan te halen.

Één raad: 'handel 'gebedsvol', en leg uw probleem in gebed aan de ware God voor, die 'een hoorder is van het gebed', (Ps.55) en op zulke soort gebeden zeker zal antwoorden.

Ikzelf heb met Jehovah's Getuigen de bijbel onderzocht, maar blijf me vergewissen of het onderwijs dat ik ontvang in harmonie is met 'de leer' en het gedrag dat van ware christenen wordt verwacht (2Tim.3: 15-16); en wanneer ik vaststel dat sommigen, in welke religieuze groepering ook, dus ook in de gemeenten van Jehovah's Getuigen, verkeerd en wetteloos handelen, hou ik me er niet van terug afstand te nemen, tot ik zekerheid heb.

'Heilige huisjes' storten aldus in ...
Aldus heeft mijn persoonlijke studie mij veel baat gebracht, en in de nabije toekomst verwacht ik er verdere vruchten van te oogsten, want, belooft Paulus aan diezelfde Timotheüs: 'het voortreffelijke gedrag dat hieruit resulteert, kan niet verborgen blijven, en komt naar boven onder de vorm van 'vooruitgang, die voor allen zichtbaar is... maar dat vooral voor Jehovah God zelf niet verborgen is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is geen moeten bij de Heer, maar willen.
Hij houdt van ons, onze redding is genade.
Soms een klein stukje lezen en dit overdenken en de leiding van Gods Geest zoeken, kan ook goed werken.
Hij houdt van ons.