Waarom is de achternaam van Roy Donders duivels?

In het artikeltje over het weghalen van juichpak-advertenties in Barneveld (http://www.nu.nl/opmerkelijk/3789224/juichpak-roy-donders-weg-barneveldse-supermarkt.html) stond het volgende:

Het zwaar gelovige publiek zou aanstoot nemen aan de 'duivelse' achternaam van de beroemde Brabander.

Kan iemand me uitleggen waarom de naam 'Donders' te maken heeft met de duivel?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Religie
1.6K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Het is blijkbaar zijn echte naam. Hij kan er ook niets aan doen dat hij zo heet. Ik ben net zo verbaast als de vragensteller: goeie vraag dus ! Tevens vraag ik me nu af of ze in Barneveld ook het onweer gaan weren. Zo'n DONDERklap na de bliksem, dat kan natuurlijk niet ! Ik chargeer natuurlijk, maar waar ligt de grens ?
Amadea
9 jaar geleden
Je hoeft niet verbaasd te zijn, Ozewie, want het kwam door de slogan waarmee het pak aangekondigd wordt: "We geven ze op hun Donders". Voetbal is vaak al oorlog, en als je er dan ook nog de duivel bij gaat halen...
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Iemand op zijn donder geven is een klap op zijn lichaam geven ( zie: http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/taal/vanwaar-uitdrukking-donder.508633 )
Roy heet Donders met zijn achternaam, dus de slogan is snel gelegd, maar heeft niets met duivels te maken. Hoogstens met een lichaam en een achternaam. Maar ik ben dan ook niet "zwaar gelovig"
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het slaat echt nergens op. In deze betekenis heeft donders niks met duivels te maken. Wellicht als ze het een donderse actie hadden genoemd. Dat de filiaalhouder hiervoor gezwicht is is een aanfluiting. Hij had ze alleen een lesje Nederlands hoeven geven. Maar het is wel mooie reclame. Zou er niet van staan te kijken als er helemaal geen klacht is geweest, dit is pure gratis reclame.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verkoopt de Jumbo in Barnevelt wel lucifers en bokkepootjes?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Hmmmm... MrTomaat Ten aanzien van de (neger)zoenen destijds was ook geen klacht.
Dat kwam toen ook totaal uit de koker van de marketingafdeling. Je zou best wel eens gelijk kunnen hebben !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het hoofdkantoor van Jumbo staat achter de beslissing van de filiaalhouder, laat directeur Frits van Eerd weten. "Als klanten klachten hebben vanwege een bepaalde geloofsovertuiging, kan ik me goed voorstellen dat daar iets aan gedaan wordt." Nou daar gaan we dan, naast lucifers en bokkepootjes nomineer ook jode(n)koeken en heksenstaafjes. Dit hoeft natuurlijk niet beperkt te blijven to Barneveld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Trouwens! Hoe zit het dan met Peerke Donders, die zelfs zalig is verklaard?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@MrTomaat
Als het echt een reclamestunt is (en die kans acht ik groot) dan zou ik me als Barnevelder aardig te kijk gezet voelen. Ik zou het verhaaltje door willen prikken, maar dat genereerd alleen maar meer aandacht. Arme Barnevelders...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@laurenssie: dat is een andere kerk, daar doen ze niet zo moeilijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is idd waar dat de media de duivel er bij betrokken heeft:-) Dat is namelijk niet de reden geweest om te klagen, wat er dan zo erg aan donders is weet ik niet; blijkbaar wilde de media er een interessanter tintje aan geven.(wat gelukt is;)

Het beste antwoord

De naam Donders is volgens een aantal personen afkomstig van de god Donar, daar het christelijk geloof geen andere god toelaat dan hun god is een verwijzing naar een andere god heidens of te wel des duivels.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
""het christelijk geloof geen andere god toelaat dan hun god "" -- (toelaat dan hun god = hun Gd) -- prima +

Andere antwoorden (2)

Donders is een vloek, een krachtterm die ontleend is aan het domein van de godsdienst. Zoals godverdomme of jezus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De achternaam Donders is niet perse duivels, maar is afgeleid van het onweer (de donder). De mensen die zo heten, kunnen er niets aan doen dat ze zo heten.. De zin dat ze aanstoot geven aan 'de Duivelse naam' is er door de media vrijwel bijverzonnen, waar de discussie over gaat is de slogan 'we geven ze op hun donders'. Dit wordt gezien als taalverruwing of een soort vloek/scheldwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Onweer? Wist niet dat onweer iets onchristelijks was.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Onweer is niets onchristelijks, christenen zien onweer zelfs soms als de stem van God!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ eens met je antwoord,
donder is de god thor verzonnen door de Kelten ,
is voor mij nieuw dat sommige christenen het als de stem van Gd zouden bezien, maar het zou kunnen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat klopt inderdaad, christenen lijden echter uit psalm 29 af dat donder Gods stem is:
(Berijmde psalmen op Wikipedia)
Machtig is des HEREN stem,
wateren weerkaatsen hem.
Door de God der heerlijkheid
klinkt de donder wereldwijd.
Boven het geweld der meren
klinkt de sterke stem des HEREN,
want des HEREN stem is krachtig,
vol van luister, groots en machtig.