Ja, de dorpen Havelterberg en Darp (op het randje van Overijssel en Zuidwest Drenthe) hebben beide geen kerk. Ook geen gebouw wat hiervoor dienstdoet of heeft gedaan.
Deze dorpen vielen vroeger in de gemeente Havelte (nu Westerveld), waar wel een kerk staat, maar deze ligt op aardige afstand van bovengenoemde kleine dorpen.

Havelterberg is ooit gebouwd voor boerengezinnen en later uitgebreid voor Amerikaanse militairen, dit in verband met de Amerikaanse nucleaire basis die daar toen opgericht werd.
Darp is een esdorp en is ook in de loop van de tijd opgebouwd door landbouwers. Na de Tweede Wereldoorlog is Darp opnieuw opgebouwd aan de andere kant van de weg waar het zich eerst bevond.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik neem aan of je je dat alleen voor Nederland afvraagt?

Vandaag de dag hebben alle steden en dorpen wel gewoon 1 of meerdere kerken staan. Wel zijn sommige kleine plaatsjes gewoon zo klein dat het niet nodig is.

Misschien is het een betere vraag of het in de toekomst zou kunnen dat er grotere plaatsen zijn zonder een kerk. Dat zou namelijk goed kunnen aangezien steeds meer kerkdeuren sluiten. Dat kan zijn omdat mensen er gewoon geen tijd of iets anders meer voor hebben, of dat ze van geloofsovertuiging zijn verandert. Zo is bijvoorbeeld groep atheïsten (niet gelovigen) behoorlijk gestegen in vele westerse landen.
Ik ben er niet van overtuigd dat kerken geheel 100% zullen verdwijnen. Omdat er altijd wel een groep gelovigen overblijft, of omdat het gebouw erkent is als monument en dus zal blijven staan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In Hulsen in Overijssel staat geen kerk. Dus ja, er bestaan dorpen zonder kerk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Dat hoort bij Nijverdal, en daar staan meerdere kerken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Door allerlei gemeentelijke herindelingen in de loop vam de tijd zijn er nog circa 450 gemeentes in Nederland. Die zijn allemaal zo groot dat ze meerdere kerken ( en bijbehorende kroegen.?-) hebben. Als je zo redeneert had de vraag niet gesteld hoeven worden. Als je alleen naar historische woonkernen kijkt dan is dit een heel goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vraag was of er dorpen steden zonder kerk zijn en niet gemeentes.
Lijkt mij dat het antwoord dus goed is
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hulsen is wel degelijk een apart dorp met een eigen plaatsnaambord. Het is inderdaad bijna opgeslokt door Nijverdal, maar van oudsher heeft het een eigen kern.
Poet
10 jaar geleden
Ik heb even gekeken maar alle steden hebben wel een kerk