Wat is de grondslag in de bijbel om bepaalde nieuwe ontdekkingen wel, of juist niet, te mogen gebruiken?

Hier in het gereformeerde dorp waar we wonen (en ook op GoeieVraag) wordt veel gesproken over zaken die niet mogen van hun god. Zoals televisie (de doos van de duivel), games spelen (slechte invloed), inenten tegen ernstige ziektes enz enz.

Ik heb de bijbel een paar keer van voor naar achter gelezen en er ook op school regelmatig stukken van moeten doorworstelen. Ik kan nergens verboden/geboden vinden die gaan over deze zaken. Logisch, want die bestonden toen de bijbel werd geschreven nog niet en de schrijvers konden natuurlijk niet weten wat er in de toekomst allemaal stond te gebeuren.

Maar andere moderne ontwikkelingen zoals de auto, computer mét internet, smartphones enz enz worden hier volop gebruikt. Dat kan schijnbaar geen kwaad.

Is dat nu een persoonlijke afweging van gelovigen, wordt dit opgelegd door de groep waarin je woont/naar de kerk gaat, of is er echt een basis binnen het geloof of in de bijbel waaruit duidelijk wordt wat nu wel mag en wat niet, en natuurlijk waarom.

Toegevoegd na 1 dag:
SAMENVATTING NAV DE ANTWOORDEN:
Er is geen grondslag in de bijbel voor afwijzing. Niet de technologie wordt afgewezen, maar misbruik ervan. Er zijn 2 groepen christenen:
1. Zij die ook technologie zien als werk van god en er dankbaar gebruik van maken;
2. Zij die technologie afwijzen en vinden dat de mens zwak is en geen weerstand kan bieden aan de vele verlokkingen van tv, internet enz.

Bij welke groep je hoort is een persoonlijke afweging, versterkt door groepsdruk.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
4.7K

Het beste antwoord

Jezus zei dit over de stromingen in zijn tijd: (Mattheüs 15:7-9) . . .Huichelaars, treffend heeft Jesa̱ja over U geprofeteerd, toen hij zei: 8 ’Dit volk eert mij met [hun] lippen, maar hun hart is ver van mij verwijderd. 9 Tevergeefs blijven zij mij aanbidden, omdat zij mensengeboden als leerstellingen onderwijzen.’”

Vaak worden er verboden en geboden gemaakt om het volk in toom te houden. Was het vroeger zo dat katholieken geen Bijbel in huis mochten hebben, hebben anderen de komst van de auto en televisie gezien als een manier om mensen te beteugelen.
Geen auto op zondag zou betekenen dat men die zondag niet als ontspanning zou gaan gebruiken, maar naar de kerk zou gaan.

In feite kan alles verkeerd worden gebruikt. Een mes kan in de keuken voor het snijden van het vlees of brood gebruikt worden, maar ook als moordwapen. De televisie kan gebruikt worden als educatief middel en nieuws-vergaring, maar ook om de geest te verderven met misdadige films en immoraliteit.
Ook alcohol wordt in de Bijbel niet verboden. Jezus heeft zelfs te Kana water in de beste wijn veranderd. Maar dronkenschap wordt WEL verboden in de Bijbel. Hier komt zelfbeheersing wat in de Bijbel wordt genoemd, om de hoek kijken. (beginsel)
Maakt het iemand slecht om dan alcohol te gebruiken? Neen! Heb je problemen met zelfbeheersing, dan zou je het moeten mijden. Mag je een ander veroordelen hierover? Neen, want Jezus zegt in Mattheus: (Mattheüs 7:1-2) 7 Houdt op met oordelen, opdat GIJ niet wordt geoordeeld; 2 want met het oordeel waarmee GIJ oordeelt, zult GIJ geoordeeld worden; en met de maat waarmee GIJ meet, zal men U meten.

Is het hebben van een televisie dan slecht? Neen! Maar wat doe je er mee en hoeveel tijd besteed je eraan?

Is het hebben van een mes verkeerd? Neen, maar wat doe je ermee?

God heeft de mens een vrije wil en ruimte genoeg gegeven om hem te dienen en beknot ons niet, zolang we binnen het raamwerk blijven van de maatstaven en beginselen die in de Bijbel staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ fijn om terug van je te horen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi, dikke + voor je antwoord. Dit vat het totaal van de antwoorden hier (minus de onzinnige reacties) denk ik goed samen! Overigens is inmiddels bekend geworden dat ook katholieken wel degelijk bijbels in huis mochten hebben. Dat dat verboden zou zijn door de katholieke kerk is een mythe t.g.v. een propagandacampagne door Maarten Luther. http://nos.nl/artikel/249405-middeleeuwer-had-al-bijbel-in-huis.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik twijfelde tussen dit antwoord en dat van bijbelonderzoekster. ik vind deze net iets completer, al mis ik hier de groepsdruk, in het andere antwoord mis ik weer de relatie met de bijbel. als het kon gaf ik jullie beiden de 10 punten, maar evengoed bedankt.

Andere antwoorden (10)

Groepen gelovigen, kerken, destilleren zo hun eigen ge- en verboden uit de bijbel. Je vindt in de bijbel altijd wel een zin of passage die je kunt gebruiken voor jouw idee van hoe het zou moeten zijn.
Mensen plukken altijd uit de bijbel wat hen van pas komt, wat niet te pas komt wordt genegeerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het nieuwe medium zelf is niet slecht, je kunt het verkeerd gebruiken. Ik geef toe dat de definitie 'verkeerd' vaak wordt bepaald door een menselijke interpretatie van de Bijbel. Helaas zullen gelovigen door dat verschil van interpretatie weinig eenheid kunnen uitstralen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Ook een auto kun je verkeerd gebruiken. Toch mogen die kennelijk wel (behalve op zondag).
'(...) en de schrijvers konden natuurlijk niet weten wat er in de toekomst allemaal stond te gebeuren'
Grappig, er is bijna geen boek dat zoveel over de toekomst zegt als de bijbel! In het oude testament worden dingen voorspelt waarvan een groot deel in het nieuwe testament uit komt (onderandere de komst van Jezus), en in het nieuwe testament worden ook weer voorspellingen voor de toekomst gedaan. Maar ik snap wat je bedoelt hoor ^_^

Maar er staat nergens in de bijbel dat je dit soort nieuwe dingen niet mag gebruiken. Echter komt er op tv en internet veel geweld en zo langs en er staat wél in de bijbel dat dat niet mag. Vandaar dat sommige vinden (vooral vroeger vonden) dat het niet goed was want het zette aan tot geweld.

Het niet laten inenten staat ook niet in de bijbel, sterker nog daar komt het gebruik van medicijnen al voor! Lucas, 1 van Jezus Zijn discipelen was zelfs arts. Jezus geneest zieken en gewonden, en draagt Zijn discipelen op nadat Hij naar de hemel is gegaan, het zelfde te doen. Mijnsinziens is het dus vreemd dat je niet zou mogen inenten en ik geloof ook niet in een constant straffende God maar ik probeer het toch uit te leggen vanuit hun standpunt: God regeert boven alles. Hij heeft de macht al het kwaad te verdrijven en de mens die niet leeft volgens Zijn wil te straffen. Je moet blij en dankbaar zijn voor al het goede dat je van God ontvangt, en als er je iets slechts overkomt komt dat door je eigen zonden. Inenten is ingrijpen in 'de Voorzienigheid Gods', je probeert door menselijk handelen een eind te maken aan een ziekte die God je op legt. Met deze ziekte stelt de Heer je op de proef, ook in zware tijden als het je niet goed gaat moet je vertrouwen op God en Hem dienen, niet alleen als je leven op rolletjes loopt. Ziekte hoort bij het leven hier op aarde, dus mag je daar niet door menselijke kennis bij ingrijpen. Je gaat niet inenten. Als je ind dan ziek wordt, of jij zelf, dan is dat Gods wil.

Toegevoegd na 54 seconden:
ind = kind
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@rinke: dat is een cirkelredenering. dat in het oude testament dingen worden voorspeld die in het nieuwe testament uitkomen is natuurlijk geen bewijs dat het echt gebeurd is. de schrijvers van de bijbel hebben verder alleen wat algemene uitspraken gedaan over de toekomst die, net als horoscopen, altijd wel ergens op toepasbaar zijn. van het inenten snap ik geen bal. je hebt zo'n verhaal over een man die op zijn dak zit omdat zijn hele streek is overstroomd. tot 3x toe komt er iemand met een bootje langs om hem te redden maar hij zegt: ik blijf zitten, want ik vertrouw erop dat god mij wel redt. dus hij verdrinkt als het water stijgt. in de hemel vraagt hij aan god: waarom heb je me niet gered? dan zegt god: ik heb wel 3x een bootje gestuurd, maar je was zelf eigenwijs.\ als je gelooft dat god een ziekte op je afstuurt, waarom mag je dan niet geloven dat hij je de kans geeft om eraan te ontkomen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nogmaals: het is NIET mijn redenering. Ik geloof in een God die liefde is en die je inderdaad tegen het kwaad wil behoeden. Wie zegt dat God ons niet de kennis heeft gegeven om zo'n medicijn uit te vinden? Maar je vroeg hoe mensen die niet inenten dit redeneren, en dat is zoals ik beschreef. Dat verhaal over die man met overstroming ken ik ja ;-) Die blijft goed ;-) Maar niet iedereen denkt nou eenmaal hetzelfde, en het is hun geloof dat God niet wil dat ze door menselijk handelen ingrijpen in Zijn plan. Maar er zijn nog maar weinig mensen die niet inenten in Nederland overigens, de meeste geloven net als jij en ik dat het niet slecht kan zijn je inteenten. Echter wordt er in Staphorst en vergelijkbare Nederlandse gemeente nog zo weinig ingeent dat ze als de enige europese risicogebieden gelden voor de Wereldgezondheidsorganisatie.
De opvatting van het niet inenten omdat dat ingrijpen is in de Voorzienigheid Gods komt vele malen vaker voor in Nederland dan de rest van het westen. Maar ook hier dus erg weinig. Van die cirkelredenering...tja, dat ligt er natuurlijk maar net aan wat je gelooft ;-) Ik geloof in Jezus, dus voor mij kloppen al die voorspellingen (kijk maar eens op: http://www.ontdekjezus.nl/profetieenmessias.html hoeveel dat er waren ;-)).
Maar los daarvan, of de Bijbel nu waar is of niet, de schrijvers hebben het in bijna alle boeken over dingen die in de toekomst zullen gebeuren ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het vervelende(zacht uitgedrukt) dat niet inenten,een keuze van de ouders is en niet van het kind. Toevallig ken ik iemand die door niet inenting kinderpolio heeft gekregen en daardoor een behoorlijke handicap heeft. Komt er ook nog bij als je redeneerd dat een ziekte door god gestuurd, het je eigen schuld is........(wat hebben kinderen misdaan om zo'n afschuwelijke ziekte te krijgen....).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@rinke: ik weet dat het niet jouw opvatting is. met 'je' bedoelde ik meer in zijn algemeenheid de mensen die niet inenten. verder heb je het wel duidelijk uitgelegd dus zeker een plus voor je reactie, bedankt voor je bijdrage! @hestia: inderdaad, laatst was hier iemand die beweerde dat aids een straf van god was voor homoseksualiteit. tegen zo'n zieke moraal zijn helaas nog geen medicijnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, oke, gelukkig dat je dat weet ;-) Dankjewel voor de plus. Dat van dat aids straf zou zijn voor homoeksualiteit is echt ziek :O Dat iemand Gods Naam zo kan misbruiken om dat soort dingen te kunnen roepen :S Ben echt geshokeerd hierdoor.
(Las gister nog een grappig stripje in een boekje met cartoons over kerkmensen dat twee christelijke homo's tegen iemand anders zeggen: 'Maar het staat hier in de Bijbel: Dat het goed is als broeders samen wonen!' :P)
Cryofiel
12 jaar geleden
De mensen die zich niet inenten, mogen ook niet in een huis wonen. Immers, een huis is een bescherming tegen de invloed van het weer, en het weer wordt door God bepaald. Of mis ik hier iets? ;-) Mensen die zich niet laten inenten, maken die keuze niet alleen voor zichzelf, en zelfs niet voor hun kinderen. Door je niet in te enten, geef je die ziekteverwekkers de kans voort te leven. Daarmee kunnen ze standhouden binnen een klein hoekje in een omgeving die grotendeels onleefbaar is (voor de ziekteverwerkkers dan). Maar juist dat is, zoals we weten, de beste manier om die ziekteverwekkers de kans te geven zich via evolutie aan te passen aan die onleefbare omgeving. Ze kunnen nu keer op keer proberen om zich te veranderen, tot het ze lukt om de beschermingsmaatregelen te omzeilen. Op die manier stellen de niet-inenters alle overige mensen bloot aan een enorm gevaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@alknobe: ik heb inderdaad wel iets geschreven 'aids een straf van god' ... maar dit gaat niet over 'homoseksualiteit', het gaat meer over 'vreemdgaan', 'prostitutie', ... seksuele revolutie.
Het was trouwens over "1 man paart met meerdere vrouwen als voortplanning". Een verbond tussen man en vrouw waarin
liefde en trouw hen samenbindt ...?! dat bestaat niet meer? Er is meer seksverslaving en vreemdgaan door vanalles (TV, internet, iedereen heeft een auto, kan overal ergens naar toe, ...). Door meer (on)veilige seks, is er meer aids verspreiding. Ze zijn met twee, ene van de twee kan het virus hebben. Wie is schuldig? Dus condoomgebruik, zou ik zeggen. Als je nog wilt vrijen tussen getrouwde man en vrouw (heel trouw) en geen kinderen meer wilt? 'anticonceptie pil' misschien? Zo gezond is dat niet ... ik heb een cva gekregen door mijn anticonceptie pil. Dus het is niet zo gemakkelijk. God volgen? En mijn kinderen hebben inenting gekregen. Anders krijg ik ook een reactie ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@alknobe: AIDS Is it God's judgment ... 3 950 000 Google results. Zo abnormaal ben ik niet.
Cryofiel
12 jaar geleden
If a million people say a foolish thing, it's still a foolish thing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad Cryofiel: Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid! :-)
Cryofiel
12 jaar geleden
Daar komt bij: hier is het zelfs geen meerderheid. Een groot deel van de links verwijst naar artikelen die juist uitleggen hoe onzinnig en achterhaald dit rare idee is. De overgebleven links verwijzen naar een klein groepje dat teksten van elkaar overschrijft. Dat zijn dus maar weinig mensen met weinig meningen - maar een boel duplicatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ah ik ben gewoon te impulsief, ... Nog een link (Wat zegt de bijbel? Zijn HIV/AIDS en andere sexueel overdraagbare ziekten straf voor zonde?) http://www.oldpaths.com/archive/davison/roy/allen/1940/ziekten.html
Cryofiel
12 jaar geleden
Daar staat dan weer dat God wel straft. Hierboven kun je lezen dat God niet straft. En dat allemaal volgens hetzelfde boekje.
Allereerst; nee, nergens in de bijbel staat dat tv of gamen niet mag. Het gaat allemaal om interpretatie van verschillende teksten. Even kort zeggen waarom bepaalde groepen tot een bepaalde conclusie komen is lastig maar oa de volgende teksten liggen aan het verbieden van een tv ter grondslag;
1 Kor 10:31: “Hetzij dat gij eet, hetzij dat gij drinkt, doe het al tot eer van God ( en hoe is tv kijken tot eer van God met al de ranzigheid die er vaak op is )
romeinen: 2 U moet uzelf niet aanpassen aan deze wereld, maar veranderen door uw gezindheid te vernieuwen, om zo te ontdekken wat God van u wil en wat goed, volmaakt en hem welgevallig is. ( oude vertaling: wordt deze wereld niet gelijkvormig.....dus toen een tv in huis kwam, keken deze groepen kritisch hiernaar )
Tenslotte, je bidt , leidt ons niet in verzoeking: waarom dan zelf de tv aandoen waar heel veel zaken op zijn die je wel in verzoeking kunnen brengen.

Tv op internet wel of niet, tsja, daar zijn ook weer verschillende visies op, ( je kiest meer zelf wat je aanzet bijv. ) maar over het algemeen wordt het als hypocriet gezien, ook door de eigen gemeente, om dat wel te kijken. Dat het gebeurt is een andere zaak.

Vervolgens schrijf jij over inentingen, dit is iets heel anders als tv kijken. Hierbij is de vraag, vertrouw je bij ziektes op Gods voorzienigheid, of zie je in de uitvinding van inentingen ook van God ( maar in principe spuit je in een gezond lichaam, ) Weer met andere bijbelteksten ten grondslag.

In het heel kort, dit zijn de redenen waarom ze bepaalde zaken afwijzen. Het is een persoonlijke afweging, het wordt natuurlijk niet maar toch tegelijk ook weer wel opgelegd aan de groep ( dat wil zeggen; het is je eigen keuze maar toch lig je eruit als je wat anders kiest ) en of er echt een basis is in de bijbel is aan jezelf hoe je deze leest.( zie bovenstaande teksten )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
over inentingen heb ik in het voorgaande antwoord gereageerd. maar een + voor je uitgebreide reactie. ik denk dat dit inderdaad de kern is. wat ik nog niet begrijp is dat er toch veel meer vuiligheid is dan alleen de tv? je zegt dat de tv je in verzoeking kan brengen, maar geldt dat niet voor het hele leven? die leuke nieuwe collega terwijl je al getrouwd bent, de prachtige nieuwe auto die je hebt gekocht (maar waar je eigenlijk niet trots op mág zijn), kies je in je werk voor het geld of voor zingeving (geld is toch het gouden kalf van tegenwoordig?) . wat ik zeggen wil: verzoeking ligt overal op de loer. als je sterk bent en een goed ontwikkelde moraal, dan kun je toch alsnog het juiste doen en geen foute keuzes maken. het is toch veel sterker om ondanks alle verlokkingen om je heen het goede te doen, dan je af te sluiten van alles wat je mogelijk van het goede pad brengt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als antwoord op jouw laatste zin; dat is een discussie die je moet aangaan met iemand die zo denkt en zo leeft.
zelf denk ik dat er wel wat voor te zeggen valt om te vermijden wat je in verzoeking zou kunnen brengen, bijv. als ik een getrouwde man zou zijn zou ik bewust geen seksclub bezoeken, gewoon om verleiding te vermijden.
als voor sommige mensen tv een grote verleiding is, dan ja, moeten ze het maar vermijden denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja ok, als getrouwde man een seksclub vermijden doe ik ook. maar niet vanwege god of gebod. ik vind dat ik dat tov mijn vrouw niet kan maken. ik vind een tv en een seksclub ook nog wel verschillende dingen, maar je hebt gelijk dat ik een dergelijke discussie moet aangaan met iemand die zo denkt en leeft. in ieder geval bedankt voor je inzichten!
ik heb zelf ook op een klein gereformeerd dorp gewoond en om het maar eens kort door de bocht te zeggen

een bestuur van de kerk heeft het voor het zeggen en toen de tv kwam in de jaren 50 werd het gezien als ledig vermaak en zoals de gereformeerden(zwarte kousenkerk) en wij zijn in zonden geboren dus moeten we als een soort van zondaren over de wereld gaan en ons bewust zijn van ons zondig zijn en daar hoort geen ledig vermaak bij

dat wordt gezien als van de duivel die ons op die manier van god af wil trekken

en zoals ik weet is er toch wel stiekem de tv bij veel mensen binnen geslopen maar dat mag de dominee beslist niet weten want anders worden ze als lid van de kerk geschrapt en dat kan beslist niet ,velen willen gewoon met de massa meedoen om erbij te horen dus veel wordt in het geniep gedaan

en stel je voor dat ze in de kerk besluiten dat er wel tv mag!!

grote kans dat ze hun macht kwijtraken over de gelovigen en hoe moeten ze het verantwoorden dat tv nu wel kan

dat er nieuw licht is verschenen !!!

en wat dat inenten betreft

daar wordt de volgende tekst voor gebruikt; wie gezond is heeft de medicijn meester niet nodig

wordt dus erg letterlijk opgenomen als je geen hoofdpijn heb dan neem je toch ook geen aspirine dus ook geen inenten op een gezond kind

zo zie je hoe mensen klein worden gehouden want wat de dominee zegt is nog altijd DE WAARHEID
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jouw antwoord vind ik bijzonder generaliserend en enkel en alleen jouw persoonlijke mening!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zo ging dat in het dorp waar ik woonde dus geen persoonlijke mening ik was ook bij de gereformeerde geente nederland lid dus ken alle ins en outs
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@mhvdw56 ik kan helaas nog niet plussen of minnen. maar voor mij een+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ach gonzo, de ene kerkelijke gemeente is de ander niet, maar het lijkt mij geen incident. mhvdw56: bedankt voor je uitleg. hier gaan mensen 'toevallig' op visite bij iemand met tv net als er een wk-wedstrijd gespeeld wordt ;) ik denk inderdaad dat het op veel plaatsen zo werkt/heeft gewerkt. + voor je informatie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zelf hadden we ook geen tv en radio ,maar als er wk was ging mijn toenmalige man altijd bij de achterburen kijken in het dorp waar ik 35 jaar heb gewoond is het nog steeds zo ze hebben er zelfs al 30 jaar geen dominee meer ze worden allemaal te licht bevonden het is een dorp van boomkwekers en nog veel meer zakenlui dus zonder internet zal het moeilijker zijn zaken te doen
alkonobe; eigenlijk denk ik dat je helemaal niet op mijn antwoord zit te wachten, want ik heb al eerder gemerkt dat jij je mening allang klaar hebt en de antwoorden alleen maar gebruikt om lekker om je heen te meppen.
MAAR.....ik kan het toch niet laten en ik waag me er toch maar weer aan.
Nergens zul je in de bijbel letterlijk vinden dat je geen auto mag hebben, geen games mag spelen, enz.
Dit bestond in de tijd van de bijbel nog niet. We moeten dus, door de bijbel te lezen en proberen te begrijpen, bepaalde keuzes maken, waardoor we beslissen om iets wel of niet te doen.
Ik denk dat het allerbelangrijkste is om ieder daarbij in zijn/ haar waarde te laten.
Dat de ene christen besluit wél te laten inenten en de ander niet en dat de één wél besluit een televisie in huis te halen en de ander niet, is niet per definitie goed- of af te keuren.
Als iemand vindt dat de televisie verleiding of geweld in de huiskamer brengt, vind ik dat een goede reden om er geen te nemen. Als je als christen bewust televisie kijkt en weet waar de aan/uitknop zit, ook prima.
Dus ik denk dat het antwoord op je vraag is dat het idd een persoonlijke afweging is, nadat je de bijbel hebt bestudeerd en dat het ook deels bepaald wordt door de gemeenschap waar je je in bevindt. Als niemand in je kerkgemeenschap een televisie heeft, zul jij er misschien ook minder behoefte aan hebben, of je wilt eensgezind zijn met je kerkleden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
reactie op je laatste alinea: Mensen blijven 'kudde dieren'
+1 voor je antwoord, het is een persoonlijke afweging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet helemaal mee eens. Want kinderen wordt het geloof opgelegd en hebben geen vrije keuze. met soms alle gevolgen van dien....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eigenlijk heb je een -1 verdiend voor je eerste alinea; het lijkt er op dat je je mening over mij allang klaar hebt en dit antwoord alleen maar gebruikt om op mij in te meppen. ik zal je uitleggen waarom ik dit soort vragen stel. ik leef in een zeer gereformeerd dorp en word dagelijks geconfronteerd met de hypocrisie, eigenaardige tegenstellingen en uitsluiting door onze gereformeerde medemens. ze zijn er niet aan toe om op een open manier over hun denkwijze en beweegredenen te praten. daarom zoek ik elders naar antwoorden die hun gedrag verklaren. dit is de reden dat ik hier vragen stel. vanuit mijn ervaringen geef ik ook antwoord op vragen die gesteld worden. ik realiseer me dat ik soms wat scherp formuleer en hoop dat je dat niet persoonlijk opvat, want dat doe ik juist ook om voor mijzelf duidelijkheid te krijgen over een aantal zaken. daarbij probeer ik de ander ook uit te dagen om na te denken over zaken waar ze al lang niet meer over nadenken. nou, even inhoudelijk dan: je spreekt jezelf tegen als je zegt eerst dat het een persoonlijke afweging is, want later in je antwoord wordt duidelijk dat er druk is vanuit de gemeenschap. ik vind dat hypocriet. is meneer jansen die altijd naast je in de kerk zit ineens een ander (minder?) mens als je er achter komt dat hij al 28 jaar een televisie op zolder heeft staan waar hij stiekem naar kijkt? ook geef je aan dat als je vindt dat de tv verleiding of geweld de huiskamer in brengt je geen tv moet nemen. op zich snap ik dat, maar wat ik bij een andere reactie al aanstipte: geldt in aanraking komen met verleiding niet voor het hele leven? die leuke nieuwe collega terwijl je al getrouwd bent, de prachtige nieuwe auto die je hebt gekocht (maar waar je eigenlijk niet trots op mág zijn), kies je in je werk voor het geld of voor zingeving (geld is toch het gouden kalf van tegenwoordig?) . wat ik zeggen wil: verzoeking ligt overal op de loer. als je sterk bent en een goed ontwikkelde moraal, dan kun je toch alsnog het juiste doen en geen foute keuzes maken. het is toch veel sterker om ondanks alle verlokkingen om je heen het goede te doen, dan je af te sluiten van alles wat je mogelijk van het goede pad brengt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heb je een punt hestia
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alknobe; dat is dus precies wat ik bedoel bij jou! omdat JIJ VINDT dat de mensen in jouw dorp hypocriet zijn, stel jij je vragen. hierbij heb jij de mensen in je dorp in je achterhoofd en lijk je er vanuit te gaan dat elke christen hypocriet is. ik vind dat je dan niet echt open staat voor andere antwoorden met een christelijke insteek. dan even over de rest; ik spreek mezelf niet tegen. (bijna)ieder mens die in een bepaalde groep leeft (of het nu een sportclub of schoolklas, of kerk is), laat zijn beslissingen deels afhangen van de mening van die groep. dat hoeft niet per definitie slecht te zijn (als kinderen uit je klas vaak een g star dragen, zul jij die misschien ook graag willen. als de buurman zeer tevreden is over zijn toyota, overweeg jij misschien ook om er één te kopen, als je een nieuwe auto nodig hebt.) over de verleidingen heb ik in een eerdere reactie al wat gezegd: in de bijbel zegt God dat wij niet van deze wereld zijn, maar we zijn wel in deze wereld geplaatst. dwz natuurlijk moeten we gewoon werken, naar de winkel, enz., maar we moeten de verleiding niet moedwillig opzoeken. voor sommigen kan dit betekenen dat ze geen tv nemen, of geen games spelen. als andere christenen vinden dat ze hier verantwoord mee om kunnen gaan, kan dat ook. hier is geen regel over te geven.
je zegt heel mooi: je kunt beter gewoon het goede doen door alle verlokkingen heen.
Daar heb je HET punt: daar is een mens volgens mij niet toe in staat. Volgens mijn (christelijke) mening, gaan wij liever op het slechte pad (brede weg), dan op het goede pad (smalle weg). Daarom worden we in de bijbel dan ook herhaaldelijk gewaarschuwd de verleidingen juist niet op te zoeken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat bedoel je daarmee precies hestia?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je als kind opgroeit in een, neem mezelf maar als voorbeeld. gereformeerd gezin, dan heb je geen keuze. Vóór mijn belijdenis heb ik al afstand genomen van alles wat met geloven en de kerk te maken had, ik kan je verzekeren dat dit de nodige problemen heeft gegeven thuis, maar ook voor mezelf, als puber zijnde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@gonzo: je hoeft niet zo te schreeuwen. Ik heb het niet alleen over hypocrisie, maar ook over eigenaardige tegenstellingen en uitsluiting. Dit is niet iets wat ik vind, maar dit zijn zaken die feitelijk gebeuren. Bijvoorbeeld de vrouw van 25 die in een doodongelukkig huwelijk gevangen zat verliet haar man en raakte vervolgens vrijwel al haar vrienden en familie kwijt, dat soort dingen. Dan kun je wel zeggen dat het een mening is, maar deze dingen gebeuren gewoon nog anno 2011. En ik woon in het dorp, maar uit mijn jeugd en op diverse scholen ben ik met veel verschillende christenen in aanraking gekomen. Ik heb niet enkel de mensen in ons dorp in het achterhoofd en weet dat niet alle christenen hetzelfde zijn. Er zitten ook hele normale mensen tussen hoor ;) Daarom geef ik bij mijn vraag ook aan dat het om gereformeerde christenen. Ik ken ook de gematigde christenen en weet dat zij er heel anders over denken. Maar ik vraag ook niet dat iemand hun standpunt gaat zitten verdedigen en ik val ook niet alle christenen aan. Ik vraag waarop het gedrag van deze specifieke groep gebaseerd is: op de bijbel, op een persoonlijke afweging of op groepsdruk. Ik snap dat je direct in de verdediging schiet, maar dat is niet nodig. Ik constateer gewoon zaken en zoek naar verklaringen van menselijk gedrag. Ik vind nav je laatste alinea dat je maar een triest beeld schetst van de mensheid. Geloof je echt dat mensen hun moraal dienen te ontlenen aan geboden en verboden? Er zijn talloze voorbeelden van mensen die (zonder religieuze achtergrond) prima in staat zijn om een goed leven te leven en niet toe te geven aan allerlei verlokkingen. Ik vind het een motie van wantrouwen richting de mensheid om te stellen dat zij zelfstandig niet in staat zouden zijn om weerstand te bieden en daar ben ik het ook zeer mee oneens.
Alknobe, ik vind het een legitieme en filosofische vraag.
Wat ik van de bijbel weet, is dat het een verzameling verhalen is. Sommige dateren van zo'n drieduizend jaar geleden of ouder toen in het epos van Gilgamesj wijsheid verzameld was. Plus allerlei verhalen van latere datum.
Plus: de kerkvaders hebben een selectie van verhalen gemaakt, die enigszins op elkaar aansluiten, en deze bundel is dan de bijbel.

De bijbel is dus een verhalenboek. Het is geen verzameling wetten. Het is geen wetenschappelijke beschrijving van de natuur, noch van de structuur der dingen, noch van sociale vaardigheden, noch van omgangswetten, noch een beschrijving van een ultieme cultuur.

Maar mensen gaan deze verhalen interpreteren. En daar zie je een psychologisch fenomeen. Namelijk het aanvullen van informatie tot een compleet geheel. Onze hersenen doen dat automatisch, en dit proces is onbewust. Dat is handig, want zo gaat dit proces het snelst. En snelheid is geboden bij het overleven. Immers, in een gevaarlijke situatie is het geboden zo snel mogelijk een manier te vinden om met dat gevaar om te gaan.
Het aanvullen van gefragmenteerde informatie met reeds bekende informatie uit ons geheugen is dus zo belangrijk, dat dit onbewust gaat. Het gevolg is ruis, op het niveau van kennisreconstructie, de mentale kaart.

Vandaar, dat binnen elke cultuur de lezing van de bijbel anders wordt geïnterpreteerd.

Zaken objectief bekijken, is voor mensen vreselijk moeilijk. In de wetenschappelijke methode wordt dat geprobeerd, maar steeds lopen wij als mens tegen deze beperking aan.

Toen historici op een wetenschappelijke manier alle verhalen van het geloof gingen onderzoeken, ontdekten zij, dat het geloof een soort tuin is, waar verhalen ontstaan, tot bloei komen en weer verwelken.

Jouw vraag is ook een rechtsfilosofische vraag: Kunnen uit de werkelijkheid ook normen worden afgeleid?
Of nog preciezer: welke logica is nodig om uit de werkelijkheid normen af te leiden?
Op deze laatste vraag heb ik helaas geen antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als christen probeer ik bijbelse beginselen in mijn leven toe te passen, alhoewel het niet altijd even makkelijk is. ;-)

Wat TV kijken betreft probeer ik programma's te vermijden met veel geweld, immoraliteit enzovoort.

Ditzelfde is ook voor computergebruik,men kan de pc voor opbouwende dingen gebruiken, op forum's elkaar steunen en helpen, maar het kan ook anders.

Als christen probeer ik zulke zaken zelf in de hand te houden en probeer ik dingen te mijden die mij en mijn gezin geestelijk zouden schaden.

De tv kan een doos van de duivel genoemd worden, maar gisteren was er een mmooie tekenfilm van cars op die ""doos"en we hebben er met met het hele gezin heerlijk van genoten.

Voor mij persoonlijk niets verkeerds mee dus.

We hoeven niet alles als zoete koek aan te nemen wat geestelijken of christelijke organisaties ons voorschotelen.

Ik ben pro technologie, mensen hebben de gave om deze te ontwikkelen, christenen kunnen zich laten leiden door de beginselen uit Gods woord hoe ze er zelf mee omgaan.

Gods Woord dient voor een christen prioriteit te zijn, niet een gedachte van bepaalde mensen.

Maar dit is hoe ik het persoonlijk zelf ervaar/bezie. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi antwoord amadeus, bedankt!
Wanner het om technologische of medische ontdekkingen gaat, kun je feitelijk twee kanten op, omdat de bijbel er in concreto natuurlijk niets over zegt ; de schrijvers konden in de verste verte niet vermoeden wat er allemaal nog uitgevonden zou gaan worden in de verre toekomst.
Dat is dus allemaal puur een kwestie van interpretatie.

De een stroom Christenen zal proberen zo ongeveer alles te verbieden omdat ze in veel ontwikkelingen / vooruitgang het werk van de duivel zien. De andere stroom gaat er van uit dat als God het niet goed vond, hij het ons ook niet had laten uitvinden, en maakt dus gretig gebruik van alle denkbare (en vaak ook zeker etisch discutabele) zegeningen van de wetenschap.

In de praktijk zie je dat de 'nee'-groep vaak, maar niet altijd, met name onder de meer fundamentalistische stromingen te vinden is, wat vooralsnog / inmiddels een minderheid is onder de christenen. Wat mensen / gelovigen persoonlijk vinden hangt voornamelijk af van de kerk die ze bezoeken en de gemeenschap waarvan ze deel uitmaken.

...en soms ook gewoon wat in hun straatje past ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
denk dat dit wel klopt inderdaad. bedankt!
Er zijn al veel antwoorden op deze vraag. Ik kan er niet veel nieuws aan toevoegen. Toch wil ik er even mijn mening over geven.
Ik begrijp dat jouw vraag te maken heeft met jouw leefomgeving. En niet alleen deze vraag, je hele houding t.a.v. de Bijbel en van Christenen. Ik vind het jammer dat jij je mening zo laat beïnvloeden door die mensen.

Ik woon in een omgeving waar ook zulke 'zwarte-kousen-kerken' voorkomen. Omdat ik weleens persoonlijk met die mensen over de Bijbel tracht te praten merk ik hoeveel macht de kerk in die dorpen heeft. Het gaat daar niet om wat er werkelijk in de Bijbel staat, maar om wat de dominee heeft gezegd. En er is veel onderlinge 'controle'. Dus het antwoord op je vraag is: het wordt opgelegd door de groep (het dorp, de kerk).

In de Bijbel staan beginselen, die je ook vandaag de dag kunt toepassen. Al waren er geen TVs, auto's', mobieltjes, enz. toen de Bijbel geschreven werd, beginselen (principes) zijn altijd en overal geldig. Je kunt die beginselen leren begrijpen en toepassen, maar dan moet je de Bijbel niet 'doorworstelen'. Er zijn bepaalde dingen die jou interesseren, die jij graag wilt weten: ga aan de slag om de antwoorden op jouw vragen te vinden in de Bijbel. Ik raad je aan om een Bijbel met een uitgebreide index te gebruiken, anders is het heel moeilijk om te vinden wat je zoekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi bijbelonderzoekster: ik kende de bijbel en christenen al vanuit mijn jeugd. de christenen die ik toen leerde kennen waren een stuk gematigder. daarom verbaasde ik me ook zo toen ik in ons prachtige zwartekousendorpje terecht kwam. alsof je 50 jaar terug in de tijd gaat. Je hebt gelijk dat de macht van de dominee (en ook van invloedrijke kerkleden) daar erg groot is. Er is ook veel groepsdruk, als je tenminste deel uitmaakt van de groep ;) Ik denk dat je gelijk hebt als je het hebt over de beginselen in de bijbel die - als je dat wil - toepasbaar zijn op het heden. Ik heb de bijbel een aantal keer van voor tot achter gelezen en ook regelmatig gebruikt als naslagwerk. Ik vind het een heel interessant boek uit antropologisch oogpunt, maar vind het zeer ongeschikt om de invulling van je leven op te baseren. bedankt in ieder geval voor je reactie; + voor je waardevolle toevoeging!