Raakt hemel of hel nooit vol?

Lijkt mij, als we met zijn alle, op de hele wereld, naar de hemel of hel gaan, dat die toch een keer vol raken. Als alle nederlanders bv besluiten om op het zelfde moment naar Amsterdam te gaan. dan blijft toch ook zeker de helft buiten Amsterdam omdat het niet meer past... ?!
hoe zit dat dan met de Hemel en de Hel, zoals dat in sommige geloven word verteld.. bedoel, er zijn nog meer burgers op de wereld dan alleen nederlanders? dus nog meer mensen die ergens na de dood heen zouden moeten gaan.

(hoop niet dat ik iemand voor de "kop stoot" met deze vraag... ben gewoon echt benieuwd.)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
3.6K

Het beste antwoord

Nee, die raakt nooit vol, want daar bestaat reincarnatie voor. Tenministe, dat is hoe ik het zie en waar ik in geloof.

Wat ik denk, is dat als men overlijd, de geest of de ziel of hoe dat ook heet dat die achterblijft. Die geesten moet ook naar een bepaalde plek toe. Ik geloof zelf (maar dat is persoonlijk) dat de hemel niet bestaat. De hemel is een plaats waar je met je geliefden samen bent, mensen die je al "levens"-lang (letterlijk meerdere levens) kent, en is ook een plek op aarde, bijvoorbeeld een woonhuis (waar de meeste mensen in wonen) of andere soorten gebouwen waar mensen wonen of ooit in hebben gewoond. Of gewoon helemaal geen gebouw (zoals veldslagen, oorlogen enz). En dat geldt natuurlijk voor alle mesen op de wereld, maar tevens ook voor dieren, dat dat de plaats is waar je heen gaat, de plaats waar je het liefst was tijdens je leven.

Tijdens je leven ga je ook niet zomaar bij de buren of waar dan ook (waar je het niet kent) in huis wonen, om het zo maar eens duidelijk te maken. En Als je ergens logeert, blijf je er ook maar tijdelijk.

Maar om te voorkomen (want daar gaat jouw vraag over) dat er te veel geesten op aarde gaan rondwaren als in een soort griezelfilm, is er iets "uitgevonden", dat heet "reincarnatie". Omgekeerd overlijden. Oftewel geboren worden. Is het weer tijd om terug te gaan naar de aarde, dan wordt je geboren, je leeft je leven voor zover dat mag, kan en lukt, en de hele cirkel begint weer helemaal overnieuw, met behoudt van opgedande levenservaring en zelfkennis.

Dus op je vraag of het er ooit volraakt, zal ik zeggen dat dat niet zo is. Alles is tijdelijk, tenminste, dat is wat ik zelf geloof.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het grote probleem lijkt mij niet in de hemel maar op aarde. Er komen steeds meer mensen op deze aardbol. Gigantisch veel meer mensen. De Chinezen bijvoorbeeld, of sowieso heel Azië. En Afrikanen zijn zich aan het verdubbelen. En Nederland heeft er ook een handje van. Allemaal gereïncarneerd? ?. Dat kan toch helemaal niet want vroeger waren er veel minder mensen. Hoe zit dat?

Andere antwoorden (20)

Er is niemand die weet of de "hemel" nou wel of niet bestaat. Dat zul je pas weten na je dood. Er zijn ook mensen die "geesten" van overledenen kunnen zien, dat zou dus betekenen dat dode mensen ook op aarde blijven?! Alleen zien wij ze niet... Je kan het ook stellen dat de hemel misschien wel de ruimte/heelal is. En daarvan wordt gezegd dat die oneindig is. Dus volraken zal die plaats nooit omdat de ruimte oneindig groot is...

Echt feiten zijn er niet over "de hemel" zover ik weet. maar ik vind het wel een erg goeie vraag! En iedereen zal daar anders tegenaan kijken. Dat zul je wel zien als er meerdere reacties zullen volgen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet geen precies antwoord op deze vraag, omdat het iets is waar je in moet geloven. Maar als de hemel het heelal is, is dat toch oneindig groot?

Toegevoegd na 34 seconden:
Wat hierboven dus staat ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij is het wel riant hoor in de hemel of de hell.
misschien verbrand je wel in de hell zodat het de overbevolking op die manier opgelost word.

misschien worden er ook wel engeltjes of duiveltjes weer losgelaten want er bestaan wel degelijk hele lieve mensen en hele slechte ook (helaas)

en ja, buiten nederland zijn er nog meer burgers op de wereld. Sterker nog, merendeel is geen nederlander :)

bij de link kan je per seconde bijhouden hoeveel mensen er in nederland zijn (geregistreerd dan)

Toegevoegd na 16 minuten:
a'dam is +/- 219 km2
1 vierkante meter is gelijk aan 10.000 vierkante centimeter.
1 are is gelijk aan 100 vierkante meter.
1 hectare is gelijk aan 10.000 vierkante meter.
1 vierkante kilometer is gelijk aan 1.000.000 vierkante meter.

nederland heeft steeds een wisselend aantal inwoners dus je kan zelf gaan rekenen en passen of het wil.
(hier op aarde dan he, niet in the air somewhere)

op de gebouwen in a'dam kan je staan en reken flats en verdiepingen ook mee trouwens, dit kan ruimte schelen!!!

succes :OP
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Idd niemand kan je het juiste antwoord geven.
ten 1e moet je al in hemel/hel geloven en dan nog weet niemand hoe het er dar uit ziet.
Maar wat ik altijd begrepen heb gaat alleen je ziel naar de hemel dus.......plek genoeg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet dat er stromingen binnen het christendom (o.a. de Jehova's getuigen) zijn die geloven dat er maar 144.000 mensen in de hemel terecht komen. De rest van de 'goeden' (lees: leden van ons clubje) krijgen dan na de dag des oordeels een paradijs op aarde, terwijl de 'slechten' (lees: iedereen die geen lid is van ons clubje) worden vernietigd.

Ik heb begrepen dat deze stromingen niet geloven in de klassieke versie van de hel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat saai...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lol word je even gedelete. hup even je vuilnis bak legen.
De hel bestaat niet.. in de bijbel staat dat God liefde is. Een liefdevolle God zal mensen niet voor eeuwig in een hel laten branden. Dat is waarom ik niet in een hel geloof. En de hemel word niet vol. God heeft de kracht elk probleem op te lossen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mja... het liefdevolle van die Bijbelse God straalt er bepaald niet altijd van af in dat boek. En volgens de Bijbel is er wel een hel.
Hoe verenig je die dingen met elkaar?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bijbel is door mensen geschreven en in de loop der eeuwen heeft men wel eens iets. in het belang van zichzelf, aangepast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
God is liefde, maar er is wel degelijk een afgrond.
Na het sterven ga je naar het licht, de gedachten van de mens worden dan zichtbaar voor iedereen.
De zondige mens kan het eeuwig licht niet verdragen en zal zichzelf verbergen in de afgrond.
Jezus bloed wast ons witter dan de sneeuw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mmm God is liefde he? Ik denk toch dat de mensen in Egypte, Sodom, Gommora en Jericho (om maar een paar Bijbelse voorbeelden te noemen) daar heel anders over denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
God is rechtvaardig en dus straft hij de zondaren in de hel
Er is nooit bewezen dat het bestaat. Het is een geloof dus niemand kan antwoorden op jouw vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een mooie vraag!

Ik zal hem beantwoorden zoals de katharen 100en jaren geleden gedaan zouden hebben. Zij waren christelijk, maar tegen de heersende katholieke kerk, je kunt ze het beste zien als een soort progressieve protestanten.
Hier is natuurlijk een kleine voorafgaande uitleg voor nodig. De katharen zagen de geest als goed en in zekere zin hemels, al het materiaal was slecht en duivels. Sterker nog, de katharen geloofden dat alle materie geschapen was door de duivel en niet door God. Zij geloofden ook dat Satan, net als God, uit de eeuwigheid voortkwam, omdat nergens vermeld is, wanneer hij ontstond. Hij was er gewoon, net als God.

Nu, als je er van uit gaat dat de aarde door Satan geschapen is, dan is het niet moeilijk om te beredeneren wat hel is. (Zeer zwart-wit, maar het leven rond 1100 was dan ook geen pretje).
Er zijn zeven hemelen. Elke hemel wordt bevolkt door engelen. Hoe puurder de engel, hoe hoger zijn hemel, God en christus zitten in de 7e (hoogste) hemel.
In de laagste hemelen worden de engelen menselijker en kunnen ook tegenelkaar strijden. Wanneer dit gebeurde viel de engel naar de aarde en werd een ziel van een mens, die via reïncarnaties of de vuurdoop en het sacrament weer naar de hemel terug kon komen.
Dus Hoe meer engelen vallen, hoe meer zielen op de aarde.

De aarde is al overbevolkt, misschien is de hemel dan wat leger. En als er ook steeds weer nieuwe zielen bij zouden komen, zou de hemel zich naar Gods wil uitbreidden, anders had God niet in de bijbel laten schrijven 'ga heen en vermenigvuldig u'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar staat in de Bijbel dat er zeven hemelen zijn ? en dat gevallen engelen mensen worden ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat weet ik niet, dat zou ik even moeten uitzoeken hoe ze daar precies aan kwamen.
Wel weet ik dat de katharen hun ideeën van een zekere priester Bogomils uit bulgarije hadden, en dat zijn preken door heel Europa navertelt werden door zijn volgelingen. Jaren daarvoor werd de Gnosis gevonden en daar was de katholieke kerk niet zo blij mee, dus het is niet onwaarschijnlijk dat in de gnosis verwijzingen staan naar wat later de ideeën van de katharen waren.
Gezien het getal 7 in de bijbel een heilig getal is, en het verhaal van lucifer een soort gelijk verband tussen hemel en aarde legt als Bogomils deed, is het niet onwaarschijnlijk dat het in de bijbel te vinden is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het van internet af weten te peuteren, en de site lijkt mij heel betrouwbaar:
http://www.onzetaal.nl/advies/indezevendehemel.php Het komt dus uit de overige Joods geschriften, in de bijbel wordt (in 2 Korintiërs 12:2) van slechts 3 hemelen gesproken, terwijl in de koran (en dit weer ik heel erg zeker) wél weer van 7 hemelen wordt gesproken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, hoewel je het goed bedoelt, laten we voorzichtig zijn of het wel Bijbels onderbouwt is en niet een gedeelte van een dwaalleer bevat.
Als God, de hemelen en aarde en de andere planeten geschapen heeft, dan kan hij vast ook wel een hel en hemel maken waar alle mensen in passen, mensen vanaf het begin van de schaping tot het einde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens de heer Aquino zijn engelen,(want dat ben je toch, als je indehemel wordt opgenomen) onstoffelijke wezens en derhalve nemen ze geen plaats in. Dus alle 83 miljard opgenomen zielen vullen met elkaar nog geen vingerhoedje.
Hoe het in de hel zit,weet ik niet precies,maar bij het braden van een stukje vlees,valt me wel op,dat het behoorlijk krimpt. Als in de hel hetzelfde principe opgeld doet,moet het toch evenzo goed een flinke ruimte zijn die hel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahaha ++
Allereerst over de hemel:
De hemel is geen plaats waar net als hier mensen rondlopen. De Bijbel zegt: Ps 11:4 De hemel is Gods troon.
Ps 115:16 zegt dat hij de mens de aarde heeft gegeven.
Men wil graag naar de hemel, omdat daar het beter leven zou zijn dan hier op aarde.
God had voor de mens een paradijs gemaakt.
Anders had hij de mens direct in de hemel kunnen plaatsen.
Veel mensen die niet in de Bijbel geloofden en de zgn christenen een versmelting aangingen met hun werden veel leerstellingen gewoon overgenomen.
Veel mensen geloven dingen die niet eens door de Bijbel worden ondersteund, maar door hun kerk gezegd, dat ze het maar moeten geloven dat het zo is.
Nergens staat in de Bijbel dat God mensen na hun dood opneemt in de hemel.
Over Johannes de Doper wordt gezegd: (Hand. 2:29) Mannen, broeders, het is toegestaan met vrijmoedigheid van spreken betreffende het familiehoofd Da̱vid tot U te zeggen dat hij zowel overleden als begraven is, en zijn graf is bij ons tot op deze dag.
Ook zegt de Bijbel: (Hand. 2:34) Da̱vid immers is niet naar de hemelen opgestegen, maar hij zegt zelf: ’Jehovah heeft tot mijn Heer gezegd: „Zit aan mijn rechterhand"
God heeft geen mensen nodig boven.
Dus dat je na je dood naar de hemel gaat is een verzinsel van mensen.
Dan de hel:
Ook dat men na zijn dood in een hel terecht kan komen is een verzinsel.
Nergens in de Bijbel wordt die gedachte ondersteund.
Jezus heeft illustraties verteld over de rijke man en Lazarus en verzengende hitte, maar dit was niet om te verklaren dat er na iemands dood een toestand van hitte is. Kan ook niet, daar in de illustratie hij het over 1 druppel water heeft om de dorst te lessen. Kan dat letterlijk zijn bedoeld? Neen.
Gehenna die in de Bijbel wordt genoemd was een verbrandingsplaats buiten muren van Jeruzalem. De Bijbel spreekt over de toestand van de doden als sheol.
En hoe is het na de dood volgens de Bijbel? Zie:
(Prediker 9:4-6) Want met betrekking tot een ieder die met alle levenden verenigd is, bestaat er vertrouwen, omdat een levende hond beter af is dan een dode leeuw. 5- Want de levenden zijn zich ervan bewust dat zij zullen sterven; maar wat de doden betreft, zij zijn zich van helemaal niets bewust, ook hebben zij geen loon meer, want de gedachtenis aan hen is vergeten. 6- Ook hun liefde en hun haat en hun jaloezie zijn reeds vergaan, en zij hebben tot onbepaalde tijd geen deel meer aan iets wat onder de zon moet worden gedaan.
Dit is wat niet ik zeg, maar de Bijbel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jezus zei toch aan het kruis tegen de moordenaar dat hij heden nog in het paradijs/hemel zou zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste Koolwitje. Deze aanhaling die je doet komt uit Markus 23:43.
Lees goed wat de boosdoener aan Jezus vroeg (v42): Heer gedenk mij wanneer u in uw koninkrijk gekomen zijt.
Daarop zij Jezus tegen hem. Ik zeg u heden: Gij zult met mij in het paradijs zijn.
Het Grieks gebruikt 2 verschillende woorden koninkrijk en paradijs.
Het "Onze Vader" gebed zegt: Uw Koninkrijk kome, Uw wil geschiede, gelijk in de hemel alsook op de aarde.
Het koninkrijk zou het paradijs op aarde weer herstellen. Gods oorspronkelijk voornemen.
Ook zegt Johannes 5:28, 29 dat er een opstanding zal zijn van degenen die in de graven zijn. Daar hoort dus ook deze boosdoener bij.
Ken je het geval van het telegram die verstuurd werd over de krijgsgevangene? Er was gevraagd wat zij met hem moesten doen.
Het antwoord luidde: Dood hem niet!. Wachten tot morgen.
Maar daar de leestekens ontbraken en het bericht verkeerd overkwam werd het: Dood hem. Niet wachten tot morgen.
Als Jezus dus zegt: Ik zeg u heden, bedoeld hij dus Ik zeg of beloof u nu ......
Op dat moment was Jezus nog in een aards leven en nog niet in zijn koninkrijk gekomen.
Dus zei hij NIET: Ik zeg u: Heden zult gij met mij in het paradijs zijn.
Jezus moest aan hem denken wanneer hij als koning was gaan regeren.
Ook atheistische wetenschappers gaan er vaak van uit dat het heelal oneindig is.
Dan zou je je ook kunnen voorstellen dat hemel en hel oneindig zijn.
Als je daar tenminste in gelooft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De hemel en de hel hebben plek voor iedereen.
Op de aarde zit de geest in het lichaam.. dit lichaam heeft van alles nodig om te overleven. ieder mensen verbruikt meer dan 100hectare p.p in de hel of hemel niet;).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen je ziel (wat dat ook moge zijn) stijgt op en die is onzichtbaar en neemt geen ruimte in. Simpel he.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er is geen stoffelijk lichaam meer, dus kan het er niet vol geraken omdat je een lichtlichaam hebt aan de overkant

hel of hemel bestaat niet alleen niveaus en ieder zit op zijn eigen niveau

Toegevoegd na 58 seconden:
communicatie vindt plaats via telepathie

Toegevoegd na 1 minuut:
ik weet dit omdat ik 3 maal een BDE (bijna dood ervaring) heb gehad
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De begraafplaatsen raken vol en die moeten af en toe deels geruimd worden. Om dat dar de stoffelijke overschotten liggen. Van de mens is na zijn dood niets meer over. Alleen de herinneringen die anderen aan jou hebben. Hemel en hel is voor degenen die dit willen geloven. Dus vol wordt het er nooit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
religie is een vorm van politiek/gezag, regels om mensen massa te sturen en in bedwang te houden. er bestaat niet zo iets als god.

kijk men wil het altijd beter hebben dan een ander, ook al zegt iemand dat hij niet egoistisch is. hij handeld alleen maar met liefdadigheid uit eigen belang dus als hij er iets voor terug krijg in dit geval beloofd religie hier een hemel voor. men geloofd in god omdat men bang is om naar de hel te gaan dus gaan we allemaal geloven. en dat is het hele doel van religie het sturen van massa's mensen. nu is religie uit de tijd en heeft onze overheid de rol over genomen. allen is bij veel mensen religie er zo erg in gebakken dat dat niet meer over zal gaan. bij deze blijft het fabeltje hemel en hel ook bestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben zelf een christen dus ik vind jouw vraag echt grappig. In ieder geval raken de hemel en hel nooit vol. Daar hoef je je geen zorgen om te maken! Maar ga er eens over nadenken dat als je niet in jezus gelooft naar de hel gaat en dat jezus ontzettent veel van je houd! Dus ga de bijbel lezen als je nog niet gelooft en vraag zijn hulp! Liefs
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De " andere dimensie " waar de doden leven , is totaal anders dan de wereld die wij kennen. Er is geen tijd, geen ruimte en geen afstand. Alles kan en gaat op een totaal andere manier.

Wij aardlingen kunnen ons het niet voorstellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met je eens, plusje.
Nee, want de hemel en de hel bestaan beide niet. Zeggen dat dit niet aangetoond kan worden is dom, want er is al zo veel bewijs dat alle religies ontkracht.

Het antwoord op deze vraag bestaat niet, net zoals de hemel en de hel niet bestaan.

Sowieso, zelfs ALS er een hel zou bestaan, is de duivel uit de hel niet net zo aardig als god? Is slechte mensen straffen slecht of goed?