Ritueel slachten: waarom moet het dier bij bewustzijn zijn als zijn hals wordt doorgesneden?

"Joden mogen alleen koosjer vlees eten, waarvan het slachtdier bij bewustzijn is op het moment dat het in de hals wordt gesneden."

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/article/detail/1874711/2011/04/13/5-vragen-over-rituele-slachting-waarom-hoe-en-doet-het-meer-pijn.dhtml

Hoe is dit ontstaan, en welke reden zit hier achter?
Heeft het te maken met respect voor het dier wat wordt 'geofferd'?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
GV op GV!

Het beste antwoord

De joodse rituele slacht - sjechieta - vindt onverdoofd plaats.

Maar dit betekent niet, dat joodse slacht door een halssnede dieronvriendelijk is.

Het Jodendom kent veel regels voor dierenwelzijn; zeer oude regels, die al 3320 jaar geleden in Israël gepraktiseerd werden, lang voordat de Europese beschaving ontstond.

Bijbelse mensenplichten en dierenrechten verbieden dieren pijn te doen en verplichten eerst dieren te voederen alvorens zelf aan tafel te gaan.
Dieren moeten rust krijgen op Sjabbat.
Men moet een dier uit zijn lijden verlossen.

De joodse slacht wordt uitgevoerd door hoogopgeleide en gekwalificeerde slachters; niet door particulieren of onervaren personen.

Hierop wordt scherp toegezien door het Nederlands-Israëlitisch Kerkgenootschap.

De slacht gebeurt in het abattoir en niet thuis.

Bij ieder dier wordt de slachter toch weer geconfronteerd met de vraag of hij wel wil, mag of kan slachten.

De joodse slachtwijze bevat een vorm van bedwelming waardoor het dier binnen seconden buiten bewustzijn geraakt, n.l. een proces dat het onmiddellijke verlies van het bewustzijn teweeg brengt, dat voortduurt tot en met het intreden van de dood.

Een aangesneden dier heeft geen besef van pijn en geen tijd om dit besef te krijgen, omdat door het aansnijden de verbloeding zo snel intreedt en daar mee het dier buiten bewustzijn geraakt, dat het zich niet realiseert dat het pijn zou hebben.

Opmerkelijk in dit verband is het ongeluk van een carnavalsvierder in stierenvechterspak, die in Venlo een 47-jarige man de keel doorsneed.

Het slachtoffer had eerst niet door dat hij een snijwond van ongeveer 10 cm. had.

Omstanders wezen hem erop en brachten hem naar het ziekenhuis.

De snede op zich veroorzaakte kennelijk dus geen pijn.
Sjechieta veroorzaakt een effectieve en onomkeerbare verdoving en vormt een pijnloze, humane en efficiënte wijze van slachten.

Op een moslim-forum heb ik eens gelezen dat er eens metingen zijn gedaan kwa hersenactiviteit bij het slachten van dieren.

Het ritueel slachten , dus zonder verdoving, had minder hersenactiviteit dan bij slachten met verdoving. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je, dit was het antwoord wat ik zocht.

Andere antwoorden (6)

Waarschijnlijk zodat het dier minder stress heeft, als het eerst nog worst verdoofd, is dat al stressend voor het dier, vervolgens moet het dier nog wachten om ook nog een geslacht te worden. De stress is slecht voor de dier, daarom proberen moslims en Joden het in een keer te doen.

Daarnaast is het erg belangrijk dat het dier snel wordt geslacht en op een bepaalde manier( de nekader?) zodat het bloed er goed uit kan lopen en in het geheel. Want het bloed in het vlees kan niet goed zijn.
Dit geldt in iedergeval voor de moslims
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het dier moet bij bewustzijn zijn omdat het bij deze godsdiensten zo altijd geweest is. Vroeger was het niet of moeilijk mogelijk om het dier te verdoven. Nu dit wel gemakkelijk kan, wordt het niet gedaan, omdat rituelen veranderen in een religie bijna onmogelijk is.
Dat het voor een dier veel minder pijnlijk is, het voelt alleen een prik, vindt men van ondergeschikt belang.
Kunnen Jaweh of Mohamed niet even wegkijken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zijn Jahweh en Mohammed. Sorry!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+Meest logische redenering vroeger was het onverdoofd nu is het onverdoofd, dus dan pas is het "ritueel".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet mijn bedoeling om iemand te kwetsen.
Als een religie echter uit naam van een god dingen voorschrijft die ik niet in orde vindt, dan kan men, volgens mij, beter zijn god iets anders invullen.
"Hoe is dit ontstaan, en welke reden zit hier achter?"

Je redenering is verkeerd om, de vraag is natuurlijk hoe is verdoofd slachten ontstaan, onverdoofd slachten is veel logischer als je ervan uitgaat dat er vroeger ook onverdoofd werd geopereerd, de techniek en kunde was er gewoonweg niet. Problematisch is gewoon dat het een ritueel is geworden en dat de techniek nu iets diervriendelijker is geworden.

Zelf vind ik de hele discussie een beetje lachwekkend en zou ik de hele discussie liever leggen op het algehele dierenwelzijn en niet op die 0.5 seconde net voor de dood. Prima hoor dat wij in het westen nu een dier kunnen verdoven voor we hem een staaf door zijn kop rammen, maar ga dan niet doen of dat je het hele probleem van de bio-industrie opgelost hebt. Het is naar mijn idee de laatste stap die genomen hoort te worden en lijkt nu meer een beetje op cultuurtje pesten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
OK, als je de vraag omdraait, wordt de vraagstelling ook anders:
Waarom is 'verdoofd' slachten dan slecht en 'mag' het niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, moslims en joden willen dat vanwege hun geloof niet. Ik ben het met MrTomaat eens, je kunt je beter op het algehele dierenwelzijn richten dan op die ene seconde.
Omdat er in een 4000 jaar oud boek staat hoe het er toen in de hete woestijn aan toe ging.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dan gaat mijn vraag over hoe en wat er achter zit toen men 4000 jaar geleden dat boek geschreven is.
Je antwoord is voor mij te kort door de bocht.
wat niet duidelijk is (en wat mensen ook niet willen horen.) is dat koosjer slachten ook met verdoving goed is, namelijk met een stroom schok.

daarbij is een dier binnen enkele seconde dood. op het moment dat de nek wordt doorgesneden. zowiezo is het beest dan al binnen enkele seconde niet meer bij bewustzijn.
de stress die het beest heeft met verdoving is hoogstwaarschijnlijk erger dan zonder.
maar ook dat willen mensen niet horen.
en of je het nog wil geloven of niet, ik ben vegetariër :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kasjroet ( כַּשְׁרוּת ) is de Hebreeuwse verzamelnaam van de joodse spijswetten . Eten in overeenstemming met Halacha (joodse Wet) wordt kosjer genoemd, in het Hebreeuws kasher ( כָּשֵׁר ). In deze context betekent het dat het geschikt is voor consumptie door joden. Voedsel dat niet in overeenstemming is met de joodse wet wordt treif genoemd.

Veel van de fundamentele wetten van kasjroet zijn afgeleid van de Thora, namelijk de Boeken van Leviticus en Deuteronomium. De inhoud van deze Boeken werden volgens de joodse traditie aan Mozes (as) door God gegeven. Vervolgens werden ze generaties lang mondeling doorgegeven en uiteindelijk gecodificeerd in de Misjna, het oudste gedeelte van de Talmoed. Daarnaast bestaan er ook latere uitwerkingen van de Halacha, zoals de Shulhan Arukh.

De Tora geeft geen motivatie voor de meeste spijswetten; het zijn openbaringen van God, zonder nadere uitleg. Er worden wel veel uiteenlopende redenen gezocht voor hetgeen God vraagt aan de gelovigen, gebaseerd op bijvoorbeeld filosofische, praktische en/of hygiënische gronden.

Hoewel wordt verwezen naar de Tora (Deut. 12:21) wordt er niets beschreven over de shechita (de handelingen van de rituele slacht) op deze plaats of ergens anders in de Tora. In plaats daarvan zijn de handelingen zoals uitgevoerd tijdens de slacht afkomstig uit het traditionele jodendom, de mondelinge Tora en gecodeerd in de Halacha in verschillende bronnen, met name de Sjoelchan Aroech.