Mag je in de islam verkering hebben en zoenen?

Toegevoegd na 2 minuten:
Wat staat er in de Koran over zoenen en verkering?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
61.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi seda, in de islam mag je geen verkering hebben en al helemaal niet zoenen. Je kunt wel soort van een korte kennismakingsfase hebben als je bijna zeker weet dat je met diegene wilt gaan trouwen. Hoop je voldoende geinformeerd te hebben.

Het beste antwoord

Volgens de Koran hoor je je kuis te gedragen. Dat betekent onder andere, dat je geen aanstootgevend gedrag mag vertonen.

Wat dat in de praktijk betekent, hangt natuurlijk van de interpretatie af. Die hangt weer meer van de maatschappij af dan van de Islam op zich.

In meer traditioneel georiënteerde landen cq gemeenschappen wordt zoenen gezien als iets dat strikt binnenshuis dient te gebeuren, en dan nog alleen tussen een getrouwde man en vrouw. In andere landen cq gemeenschappen is men vrijer. Vooral de jongeren in de grotere, moderne steden zullen wel genegenheid tonen (zie de foto die ik afgelopen zomer maakte op een veerboot in Turkije).

Zoenen is, zelfs in een grote stad als Istanbul, veel minder gebruikelijk dan het tonen van genegenheid.
Plaatje bij antwoord
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een prachtige foto, heel romantisch. Jammer dat ik je nog geen puntje kan geven, het antwoord is ook goed.
Jafaar
een jaar geleden
Dus mag je nu van de islam op de wang kussen?

Andere antwoorden (5)

verkering hebben mag wel... want je moet elkaar tenslotte een beetje beter kennen voor de trouw... maar zoenen mag niet denk ik hoor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ervaringsdeskundige zeg ik: ja.
Al is er discussie of tongzoenen wel of niet haram is.

Toegevoegd na 12 minuten:
En er zijn natuurlijk wel allerlei vermaningen tegen ontucht (zina) en onkuisheid. Daar hebben de geleerden van de verschillende rechtsscholen boeken over volgeschreven.

Zelfs sex voor het huwelijk kan (achteraf) door de vingers worden gezien, mits beide partners op dat moment de intentie hadden met elkaar te gaan trouwen. Bij het huwelijk moeten de partners dan berouw (istiqfaar)tonen en vergiffenis (maghfirah) vragen voor het gerotzooi voor hun huwelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-Alle activiteiten die tot seks kunnen leiden zijn HARAM (onrein / verboden).
-Het is niet HALAL (rein / toegestaan) om te zoenen of seks te hebben.
-Verkering is HALAL zolang je maar geen ZINA (overspel / ontucht) pleegt.

-Het is goed bedoeld, maar ik weet niet of het zo verstandig is om pas als je getrouwd bent er pas achter te mogen komen met wat voor vlees je in de kuip hebt.

Ieder zijn geloof; en dat mag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De H. Qur'aan is niet de enige bron, daarnaast bestaat ook de Ahadith, de soenna van de profeet Mohammed (saws).

Verkering bestaat als zodanig niet in de islaam. Je kunt wel als je iemand leuk vindt, elkaar ontmoeten op een openbare plaats. Om met iemand van het andere geslacht die niet je familie is in een afgesloten en afgezonderde ruimte te zijn, is niet toegestaan. Hier kun je verschillend mee omgaan, want het betekent dus ook dat je niet in de lift kunt staan met een onbekende.

Verkering zoals iets wat je kan verbreken, is niet de bedoeling. Als je verloofd, is dat gericht op trouwen. Verschil is wel dat 1. het trouwen 'makkelijker' is 2. het scheiden 'makkelijker' is. Een huwelijk is een verbond tussen twee mensen en niet iets dat God verbonden heeft in de islaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neen zoenen is even grote zonde als seks of iets anders je mag niet in contact komen met andere geslacht tot je trouw
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
masol
een jaar geleden
dit klopt niet helemaal maar het is wel het zelfde principe