Wat is heilig en wordt dit niet ontkracht doordat wij zelf zaken /mensen heilig verklaren?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Religie

Het beste antwoord

Dat wij iets zelf heiligverklaren, ontkracht niet de heiligheid ervan. Iets is *mij* heilig.

De problemen ontstaan als mensen hun eigen verklaring dat iets heilig is (of de verklaring dat iets heilig is van een instituut waar ze lid van zijn) gaan behandelen als universeel geldig, en dus ook verwachten/eisen dat anderen dezelfde dingen als heilig beschouwen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niets is heilig. Alleen hechten sommige mensen ergens een waarde aan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
klopt helemaal...
Is het een heiligen-diploma dus... door de paus en de zijnen verleend

profaan en overbodig... een heilige is zelf-benoemd en zelf-bevestigend, die heeft daar niemand voor nodig...

Toegevoegd op 27-04-2009 14:43:00
Een heilige is een mens die niet vanuit zijn persoonlijke ik handelt... het woord van zo´n persoon voelt waarheidsgetrouw aan en is van zichzelf een leider, omdat hij niet van iets buiten zich laat afhangen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niets is mijns inziens heilig in de religieuze zin van het woord. Schijnheilig hooguit. Heilig lijkt in dat kader veelal synoniem voor dogma.

Heilig in meer aardse betekenis kunnen bepaalde zaken en mensen daarentegen voor mij welzeker zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geef de definitie van heilig.............iedereen is heilig, degeen die dat pretenderen te zijn spreken vanuit een spiritueel ego waar velen bevattelijk voor zijn m.i daar ze hun eigen heiligheid niet erkennen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nou ja, hoe je het ook noemt, je hele leven bidden met je knieen in gebroken glas en beetje uithongeren om vervolgens de wildste religieuse fantasien tegen randje dood te zien voor uiteindelijk wel weer onsterfelijkheid. Welke gek zou daar niet voor gaan?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
heilig is volgens mij iets dat onaantastbaar is.Zo is voor mij de leerplicht heilig goed......mag niet aan getornt worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor mij is de Liefde heilig en zij die dit in overvloed geven kunnen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Heilig is een woord wat in het algemene zin, het christendom en boeddhisme of andere religies een verschillende betekenis heeft. Protestanten zullen het juist verwerpen omdat het wordt gezien als afgoderij. Binnen is de islam uitsluitend voor God en Zijn Woord bedoeld.

Het zegt mij persoonlijk niet zoveel wanneer een mens een medemens heilig verklaart. M.a.w. is het niet voldoende te weten wanneer iemand een goed mens is, zonder daar meteen een heilige van te maken?

Ik zie het woord heilig meer als een uitdrukking/zegswijze om iets te benadrukken en dan zeker niet per definitie alleen voor mensen. Zoals 'mijn weekend is (me) heilig' ;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat ik nogal stom vind, is dat de pausen na hun overlijden heilig worden verklaard. Echter, volgens de geloofsregels mag iemand alleen heilig worden verklaard als hij / zij een wonder heeft verricht. Men moet dus op zoek gaan naar een verricht wonder :s
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gezien het enorme aantal heiligverklaringen is deze term inderdaad aan een enorme inflatie onderhevig. Ik zie het als lintjes met koninginnedag, nog even en er zijn meer mensen MET lintje dan zonder............gechargeerd gezegd.