Verdiep jij je in (andere) religies?

We hebben er allemaal onze mening over, maar als je iets vindt van een bepaalde religie, onderzoek je dan ook of die mening klopt? Of vind je (andere) religie 'gewoon' interessant?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.4K

Het beste antwoord

Diep genoeg om er een beetje inzicht in te hebben en er over mee te kunnen praten, vooral als het actueel is. Maar eerlijk gezegd gaat mijn kennis niet heel veel verder dan de basis (heilige boeken, erediensten, rituelen, gebouwen, leefregels, en ervaringen van de gelovigen) van de meest voorkomende religies waar we het meest mee te maken hebben (meeste vormen van het christendom (katholiek, protestant, gereformeerd, artikel 31, syrisch-orthodox en wat grote semi- sekten als de Jehova's en Mormonen), Hindoeisme en Boeddhisme, Islam (sjiieten en soennieten) Jodendom, wat natuurreligies, oei, het zijn er eigenlijk toch best wel een hoop. Maar de kennis gaat niet al te diep ; ik heb er geen dagtaak aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Niet meer ik ken ze allemaal...

En als je ze kent hoef je je toch niet meer in te verdiepen toch...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze allemaal kennen is wel erg kort door de bocht, denk je ook niet? Er zal altijd iets zijn wat je (nog) niet weet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de grote dan... kleine persoonlijke , die ken ik dan weer niet... Maar je hebt helemaal gelijk... dank je voor de aanvulling...
Ik vind religie en een mening die klopt weer weinig met elkaar te maken hebben. Alsof een religie de waarheid in pacht heeft. Volgens mij geeft een religie een bepaalde diepgang of richting aan het leven. Sommige mensen hebben daar geen religie voor nodig of ervaren dit niet als zodanig.

Voor mij is religie ook iets wat ik heb meegekregen van mijn ouders. Het is voor mij ook een soort traditie, gemenschap. Daar hecht ik waarde aan. Er zijn wel religies waar ik zelf niets mee heb, maar ik vind die nog niet fout.

In het algemeen vind ik het nuttig als men zich in elkaar en elkaars religie verdiept. Voor je algemene ontwikkeling mag je best de basisverschillen tussen de wereldgodsdiensten weten vind ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi verwoord +1
Ik verdiep mij wel in andere religies. Ik vind het erg interessant om te zien waar anderen in geloven, hoe ze leven, welke normen en waarden ze hebben etc. Dat verrijkt je leven denk ik.

Ik onderzoek zeker of mijn mening over een religie klopt. Als ik er niet zeker van zou zijn, zou ik mijn mening voor mij houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik probeer in elk geval de basisideeën van verschillende religies te kennen, al zal dit meestal met vallen en opstaan gaan omdat je vaak vertekende beelden tegenkomt.

Het kan ook interessant zijn om te kijken wat nou precies de dingen zijn waar mensen in geloven als zij hun geschriften letterlijk of figuurlijk interpreteren. Daarom vind ik het vaak interessanter om analyses en samenvattingen van dogma's te bestuderen dan de dogma's zelf. Interpretatie is in mijn ogen nuttiger dan de teksten zelf, omdat elk religieuze tekst door mensen anders geïnterpreteerd wordt. De verschillen hierin opsporen, en de achterliggende gedachten waarop de gelovigen in dezelfde tekst een andere uitleg vinden, dát wil ik weten.

Voor wat betreft het hebben/vormen van een mening; ik schaar alle religies gewoon in mijn "standaard-aanpak-religie" zolang ik me voor mijn gevoel er niet voldoende in verdiept heb om specifiek erop in te gaan. Ja, dat is een vooroordeel. Daar heb ik vrede mee - als het belangrijk genoeg wordt zal ik me erin gaan verdiepen en mijn mening bijschaven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
99 van de 100 religies komen op hetzelfde neer! Mooi he!
Want of je nou moslim bent, christen of boeddhist: Het gaat allemaal om hetzelfde basisprincipe:
Heb jezelf lief zoals je je naaste lief hebt.
Alles is liefde!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niets is verder van de waarheid.
Zelf sta ik overal voor open, religies maar ook alle spirituele vormen die er maar zijn. Ik ben eens een tijdlang naar Soefi bijeenkomsten geweest, erg boeiend om te zien hoezeer de vijf grote religies met elkaar overeenkomen in vele aspecten.

Bij mij is het interesse en het hoeft niet te 'kloppen'. Dus als ik er voor mezelf iets uit kan halen waarvan ik denk of weet dat het goed voor me is, dan klopt het. En zal ik er vervolgens dieper induiken, of misschien ook niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om mijn eigen nieuwsgierigheid te bevredigen verdiep ik mij wel eens in bepaalde aspecten van religies. Niet zo zeer om me er mee bezig te gaan houden. Maar gewoon om te kijken in hoe verre het nu af wijkt van het mijne...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat me enorm interesseert is wat mensen beweegt en hoe en welke diepere lagen zij ontdekken.

Veel religies en levensbeshouwingen leveren deze mensen best in grote mate op.

Wat me niet zo interesseert is welk stelsel van vaststaande feiten en leef- en gedragsregels zij hebben en van elkaar eisen. Naar mijn idee heeft dat niks met religie te maken maar met cultuur en met macht afdwingen. De mensen die uitsluitend anderen de maat nemen of zij wel voldoende de regels naleven zijn naar mijn overtuiging NIET religieus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net als in politiek en kunst verdiep ik met niet erg ver in religie. Ik verdiep me wel op bepaalde vlakken in geloofsovertuigingen.

Een geloofsovertuiging is een bepaalde manier van kijken naar de wereld om je heen en hier van 'geloven' dat iets zus of zo in elkaar zit.

Ik besta bij gratie van mijn eigen levensovertuiging/geloofsovertuiging, waarin ik geloof dat de realiteit op een bepaalde manier in elkaar zit. Ik zie daardoor geen reden om mij intensief te verdiepen in andere 'geloven' (of religies), omdat ik al genoeg bezig ben met die van mezelf. Net als een Christen geen Koran gaat doorspitten en een Moslim geen Atheïstische overtuiging gaat onderzoeken.

De instelling van deze vraag gaat er eigenlijk vanuit dat mensen zich zouden moeten verdiepen in jouw geloof, alvorens ze mogen zeggen of ze het hier wel of niet mee eens zijn. Dit geeft ook al aan dat dit de vrijheid wegneemt voor iemand om zijn eigen geloof te beleiden.

Op het moment dat je ergens in gelooft, ben je voorbeoordeeld, of je het wilt of niet. Ik zelf ook. Daarmee zet ik in mijn beoordeling een tendens dat een andere religie iets mist of 'te veel' heeft. Immers, je geloof kies je naar je eigen inzichten en wat verenigbaar is met jouw inzichten.

Ja, ik verdiep me een beetje in andere geloven/religies, maar een mening zal altijd kloppen over een andere religie/geloof, omdat deze multi-interpretabel is en als ik een mening heb, ik zal zoeken naar bevestiging van die mening. Als ik zoek naar ontkrachting van die mening, zal ik mogelijk toch ook de bevestiging tegenkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind religie (zowel theïstische als niet-theïstische religies) een enorm interessant fenomeen. Ik verdiep me er dan ook graag in.

Op dit moment ben ik bijvoorbeeld een enorm interessant boek van Karen Armstrong aan het lezen: Buddha.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar alleen in de politieke en economische oorzaken en gevolgen. Zo vindt ik de vroegchristelijke concilies muggenzifterij, Heel veel moeite om een overgeleverd verhaal waterdicht te maken. De christen zijn daar goed in geslaagd, dat is zeker. Maar ik val erbij in slaap. Het lijkt een beetje op 'the making of' na de hoofdfilm, maar dan veel minder interessant.