wat wordt ten diepste bedoeld met 'in de nieren geprikkeld' zijn?

in de bijbel komt regelmatig voor ' tot in de nieren geprikkeld zijn' of ' 's nachts onderwijzen mij mijn nieren'. waarom nieren? ik bedoel eigenlijk wat zou God ermee bedoelen? in die tijd wisten ze misschien niet eens de exacte werking van nieren, maar ze worden wel steeds specifiek genoemd.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Religie
3.1K

Het beste antwoord

Het kan gaan om een misinterpretatie. Het Hebreeuwse כִלְיוֹת betekent zowel "nieren" als "zetel van emotie en aanhankelijkheid". Daarnaast worden nieren gezien als een geheim deel van de mens. De plaats voor gedachten en plannen. De Nederlandse uitdrukking "in hart en nieren" kun je hieraan relateren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
kierkegaard47
9 jaar geleden
Overigens denk ik dat onze uitdrukking "in hart en nieren" simpelweg uit de bijbel (statenvertaling, bijvoorbeeld) komt (maar kan dit niet helemaal hard maken).
kierkegaard47
9 jaar geleden
Daar bedoel ik mee: ik wéét dat de constructie 'hart en nieren' enkele malen in de bijbel voortkomt, maar weet niet zeker of het al een gangbare uitdrukking was toen de eerste bijbels in het Nederlands uitkwamen, of dat het juist omgekeerd is geweest, dat het gangbaar geworden is door de bijbel. Ik denk eigenlijk het laatste.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daar kun je best gelijk in hebben. Ik ken de Bijbel lang niet goed genoeg om hierover iets te kunnen zeggen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
correct +

Andere antwoorden (1)

De tekst die je o.a. aanhaalt staat in
http://www.biblija.net/biblija.cgi?l=nl&set=10&id16=1&m=Ps+73
“Toen mijn hart verbitterd was, en ik in mijn nieren geprikkeld werd,
toen was ik een grote dwaas en zonder verstand, ik was een redeloos dier bij U”.

Hart en nieren worden vaak tezamen genoemd en duidt op het diepste innerlijk van de mens. Deze verborgenheden liggen open en ontbloot voor Hem, zoals je bijv. kunt lezen in http://www.biblija.net/biblija.cgi?l=nl&set=10&id16=1&m=Jer+17
“Arglistig is het hart boven alles, ja, verderfelijk is het; wie kan het kennen? Ik, de HERE, doorgrond het hart en toets de nieren, . . .”

De oprechte van hart heeft zijn binnenste voor de Here opengelegd en voelt dikwijls “aan zijn water” als hij tegen Hem gezondigd heeft en waar hij vergeving voor moet vragen . . . .

Hij wordt rusteloos en nerveus van binnen wanneer hij zich situaties herinnert waar hij “arglistig en/of verderfelijk” heeft gehandeld.
Zo iemand wordt tot in zijn nieren geprikkeld totdat hij zijn eigen dwaasheid voor God en mensen erkent. Hij herstelt dan de innerlijke vrede met zijn Maker zoals je kunt lezen in de volgende verzen van
http://www.biblija.net/biblija.cgi?l=nl&set=10&id16=1&m=Ps+16 .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
""Hij wordt rusteloos en nerveus van binnen wanneer hij zich situaties herinnert waar hij “arglistig en/of verderfelijk” heeft gehandeld.
Zo iemand wordt tot in zijn nieren geprikkeld totdat hij zijn eigen dwaasheid voor God en mensen erkent. Hij herstelt dan de innerlijke vrede met zijn Maker"" en zo is dat +