Welke religie brengt het meeste Terrorisme voort en waarom?

nou zie je vaak op tv verschillende aanslagen van verschillende groeperingen. nou vraag ik mij af welke brengt nou het meeste terrorisme voort en waarom? wat is hun doel ?

Toegevoegd na 37 minuten:
en welke groeperingen zijn er eigenlijk allemaal ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
1.6K

Het beste antwoord

In zoverre ik het kan bekijken de Islam. Waarom?

Vanuit het gezichtspunt van de islam is de wereld verdeeld in het 'Huis van de islam' en het 'Huis van de oorlog'. Hoewel er ongetwijfeld 'gematigde' moslims bestaan die geen deel willen hebben aan de militante instelling van hun godsdienst, is de islam op zich een 'veroveringsgodsdienst'. De enige toekomst die vrome moslims zich als moslim kunnen voorstellen, is een toekomst waarin alle ongelovigen tot de islam zijn bekeerd, zijn onderworpen of over de kling zijn gejaagd.
Het onderdeel van de islam dat niet-moslims het meest zorgen baart is het principe van de jihad. Deze term betekent letterlijk 'strijd' of 'streven', maar wordt meestal vertaald als 'heilige oorlog'. Hoewel moslims vaak meteen opmerken dat er ook een innerlijke of 'grotere' jihad bestaat, waarbij men oorlog voert tegen zijn eigen zondigheid, kan dergelijke scherpslijperij niet verhullen dat de uiterlijke of 'mindere' jihad (de oorlog tegen ongelovigen en afvalligen) een centraal kenmerk is van het geloof. De gewapende strijd 'ter verdediging van de islam' is een godsdienstige verplichting voor alle islamitische mannen en is een ondubbelzinnige oproep om de wereld te veroveren.
Het valt niet te ontkennen dat moslims een overwinning op aarde en in de hemel verwachten.
Imitatio Muhammadi betekent dat we ze wapens moesten opnemen tegen de krachten die de islam van binnen of buiten leken te bedreigen. De Koran zegt meer dan genoeg over deze thema's, en de Hadith borduurt erop voort:
• De jihad is uw plicht onder iedere heerser, of deze nu vroom of goddeloos is.
• Een enkele poging (om te vechten) voor de Zaak van Allah in de voor- of namiddag is beter dan de hele wereld en alles wat zich op de wereld bevindt.
• Een dag en een nacht vechten aan de grens is beter dan een maand lang vasten en bidden.
• Wie sterft en (in het hiernamaals) het goede van Allah ondervindt, wil zeker niet naar deze wereld terugkeren, al kreeg hij de hele wereld en alles wat zich daar bevindt; alleen de martelaar die het superieure van het martelaarschap ziet, wil misschien naar de wereld terugkeren om nogmaals gedood te worden (in naam van Allah).
• Hij die sterft zonder aan een veldtocht te hebben deelgenomen, sterft in ongeloof.
• Paradijs ligt in de schaduw der zwaarden.

En zo kunnen we nog een tijdje doorgaan, maar ik zit op 2500 tekens!

De AIVD bericht ons dat Nederland 2500 potentiële moslim activisten telt. 25.000 mensen zijn hier vatbaar voor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Er zijn te veel groeperingen om op te noemen. in naam van vrijwel ieder geloof worden wel misdaden gepleegd. binnen hetzelfde geloof zijn er vaak weer vele rivaliserende groepen die allemaal een net iets andere interpretatie van hun heilig boek hebben en daardoor ruzie maken.

Je vraag is eigenlijk net zo min te beantwoorden als de vraag over welk volk het meest agressief is. Het is maar net hoe je ernaar kijkt. Als voorbeeld: Israel schiet Palestijnen dood omdat ze zeggen dat het terroristen zijn. Maar voor de palestijnen zijn het helemaal geen terroristen maar vrijheidsstrijders. De palestijnen vinden de Israelische soldaten juist terroristische bezetters en proberen hen daarom te vermoorden.

Wie is hier de terrorist? Het is maar net aan welke kant je staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste terroristen noemen zichzelf moslims. Ik vind niet dat zij zichzelf mogen noemen.

Zo was er een aanslag van de Taliban op een moskee in hun eigen land. Reden van de aanval? De moskee was TE GEMATIGD. En dat zijn dus geen moslims, gigantisch veel doden.

Iran, een groot moslimland waar de vrouwen liever zonder hoofddoek lopen en de mannen dat liever ook hebben, worden onderdrukt door de geestelijken. Enkele apen in uniform die het daar voor het zeggen hebben. Vrouwen mogen niet zingen in een voetbalstadion, doen zij dit wel dan wordt er omgeroepen dat ze zich niet als sletten moeten gedragen (Bron: VPRO Documentaire)

Ja, wij zien ze als moslims, maar zal Allah hen ooit als moslims zien? Ik denk het niet, dit is niet het islamitische geloof hoe het bedoelt is. Dit zijn radicale extremisten.

Maar je hebt de ETA, Taliban, Al Qaida, Ku Klux Klan. Zie deze website voor de tientallen terroristische organisaties:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Terrorisme#Religieus_terrorisme

!!!---Heel veel Koran citaten van andere antwoorden zijn niet compleet, dat maakt mij erg boos! Zo staat er in de Koran dat een dag vechten beter is dan een maand lang vasten en daarachter staat dat dat alleen geldt IN OORLOGSTIJD.---!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat de islam en christendom niet veel van elkaar verschillen op dat gebied. al vanaf de middeleeuwen zijn er kruistochten geweest naar het midden oosten om de islam buiten europa te houden en die waren echt niet zonder bloed vergieten.
zelfs nederland is ooit met geweld bekeerd. veel rituelen en gewoontes tijdens christelijke feestdagen herinneren ons nog aan de periode zonder christendom in nederland.
ook bij de kolonisatie van landen buiten europa werd het christendom met geweld opgedrongen. volledige culturen zijn er verwoest in naam van jezus. (de maya cultuur is door de spanjaarden bijna volledig verdwenen)
het is vaak de drang naar macht en rijkdom die het geloof als excuus gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lastige vraag, want religie zelf is eigenlijk niet de oorzaak van geweld. Wanneer er geen religie zou bestaan dan zouden mensen elkaar om andere redenen vermoorden. Leuke verbeelding daarvan in aflevering 12, seizoen 10 van South Park, waarin atheisten elkaar bestrijden vanwege wetenschap. Dat is hun 'religie' geworden. Momenteel zijn er vooral veel terroristische moslims, misschien omdat grote delen van moslimlanden onderontwikkeld zijn en er veel armoede heerst. Uit armoede, boosheid en onwetendheid gaan gewone mensen dan vaak radicale groepen volgen. In Afghanistan bijvoorbeeld wordt de heroïne productie verboden, veel arme mensen kunnen alleen rondkomen vanwege deze drugs en zijn daarom wanhopig. De taliban beschermt hen in ruil voor drugsinkomsten, dus sluiten arme boeren zich bij hen aan. Er zijn natuurlijk ook echt radicale moslims, maar de koran zelf roept op respect te hebben voor christenen en joden.
In de middeleeuwen waren het echter de christenen die oorlogen voerden vanwege het geloof. Toen was het wapentuig minder effectief, dus vielen in verhouding misschien minder doden. Er zijn echter nog steeds christenen die het geweld niet schuwen, zoals Amerikaanse christenen die bomaanslagen plegen op abortusklinieken. Volgens deze mensen heiligt het doel de middelen, maar ook het christendom roept niet op tot geweld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is hoe je het bekijkt. sinds oudheid zijn er oorlogen geweest over religie. Oorlogen over religie vloeit niet voort uit religie maar vloeien voort uit menselijke beschouwingen en vooroordelen.
de een vindt zijn geloof het best , de ander niet want die vindt het afgoderij... en meestal linken ze oude schrijven van priesters,pandits en andere heiligen aan hun verklaringen. overal ter wereld heb je groeperingen die hun geloof en religie het best'' vinden omdat....!!

sommigen uiten het heel ''openlijk'' (zie midden oosten), voeren ze dan oorlog omdat ze dan elkaar haten en hun geloof niet respecteren. Anderen uiten het niet heel openlijk, mensen onder ons, maar lopen wel met het gedachte dat ''het geloof dat ik belijd heeft met de enige echte god te maken, anderen zijn afgoden''.

ik heb mensen meegemaakt die mij wilden overhalen hun religie te belijden en mijn geloof voor vals en afgoderij te verklaren en voorbeelden bedachten waarom ze dat zo vonden. Uit respect zal ik het niet zeggen maar dan weet je dat niet een bepaald religie het meeste terrorisme voort brengt maar bepaalde groeperingen die hardnekkig vastklampen aan respectloze principes en die uiten door hun houding, verklaringen en.... oorlog voeren. IK noem dat gewoon misbruik maken van religie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elke religie die in z'n reglement heeft staan dat de ongelovigen (anders gelovigen) bekeerd dienen te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vindt het woord terrorisme een verkeerd woord. Terreur bestaat bij de angst die het creeert. Als het geen naam gegeven was, maar simpelweg gezien werd als een criminele daad door een georganiseerde misdaadgroep had het niet het effect wat het tegenwoordig heeft. Het is vooral in gebruik sinds de aanstelling van voormalig president van de VS George Bush. Verdeel en heers, zaai angst en om als leider voor het volk te kunnen zijn.
Er is geen specifieke groep of geloofsovertuiging die terreur bewerkstelligd, terreur is enkel een woord voor een geweldsdelict gepleegd door oftewel een organisatie of een persoon. Dat hiervan tegenwoordig de Islam voor aangewezen wordt is mede te danken aan de media en het huidige politieke klimaat. Het is makkelijker om met zijn allen ergens tegen te zijn, dan met zijn alle ergens voor te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oorlog en ellende heeft met de duivel en duivelse mensen te maken en niet met religie. Gelovigen die door de duivel geleid worden, doen deze zaken en vallen automatisch buiten het geloof.