Welke huidskleur heeft de god van het christendom?

Ha, die Lezers;

Als niet (meer) praktizerend rooms-katholiek ben ik grootgebracht met het beeld van God als een oude, grijze, blanke man. Een soort Sinterklaas zonder bedrijfskleding dus. De discussie of God misschien een vrouw is hier immers al gevoerd.
Maar nu de evolutionaire wetenschap zo ongeveer heeft bewezen dat de oorsprong van de menselijke soort in Afrika ligt, zou het dan niet corrector zijn om de almachtige als een donkere Afrikaan af te beelden? Dan zou de film Bruce Almighty het dus toch bij het juiste eind hebben.
En over zijn leeftijd; als God van alle tijden is, waarom dan een oude man? Zou een leeftijdsloos persoon dan niet een veel reëlere weergave zijn?
En hou zit dat met mensen die er niet westers uit zien; zouden christelijke Afrikanen God wel als een zwarte zien? Of bekeerde oosterlingen of indianen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.8K

Het beste antwoord

Het Christendom is, na Christus, ontwikkeld in Europa.
In eerste instantie in het Romeinse rijk.
Zwarte mensen waren toen een rariteit en alleen als slaven bekent.
De Christenen werden in het Romeinse rijk vervolgd en alle martelaren waren blank.
Je kon toen niet aankomen met een Zwarte God. Als dat zo geweest zou zijn zou het Christendom nu niet meer bestaan.
Je kunt nu wel zeggen dat er aangetoond is dat de mens in Afrika is ontstaan maar dat wist men toen nog niet.
En zodoende is God altijd als blank afgeschilderd.
Waarom een oude man? Ik denk omdat, zeker in die tijden, wijsheid suggereerde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi antwoord +1

Andere antwoorden (14)

Het prachtige is dat elke cultuur Jezus of God afbeeldt als één van hen. In China een chinees, in India een Indiër.

Punt is dat wij het niet kunnen weten. Het is ook niet van belang voor het geloof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je christen bent moet je eigenlijk weten dat je geen beeld van God mag maken. Dus dat doen de meeste christenen ook niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je uitgaat van het Christelijke, Joodse of Islamitische scheppingsverhaal, schiep God de mens naar zijn eigen beeld en gelijkenis. Daarbij werd geen bevolkingsgroep uitgezonderd. Dit is tenminste nergens zo genoemd. En aangezien mensen verschillende huidskleuren hebben, is huidskleur blijkbaar niet het meest relevant voor de essentie van het godsbeeld. Bij de schepping naar eigen evenbeeld, wordt dus blijkbaar niet zozeer de gelijkenis in fysiek uiterlijk bedoeld, maar meer de gelijkenis in geest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
There's probably no god.
Now stop worrying and enjoy jour life.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Christenen zeggen dat de mens het evenbeeld is van God. Daardoor zou je kunnen zeggen dat God alle huidskleuren heeft.

Dit is overigens een van de zoveelste inconsistenties in het geloof...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat God een entiteit is, en daarom geen huidskleur heeft, en alle huidskleuren aan zou kunnen nemen als Hij dat wil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je eenmaal iets gaat geloven, dan is het hek van de dam... Dat laat jouw verhaal en al je vragen zien, dan is het hek van de dam...

Ga terug naar je oorspronkelijke ervaring, en blijf daar... Geloof geen onzin, dan komt er ook geen verwarring...

Lijkt me een veel beter idee...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Overwegend blauw(71% maar liefst) en hij heeft verder behoorlijk last van acne en andere vervelende huidziektes. Wij zijn er overigens 1 van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God heeft geen gezicht, geen huidskleur, geen beeltenis naar menselijke maatstaven. Voor een gelovige (christen) is deze vraag niet boeiend, net zomin als waar hij vandaan komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch jammer dat ze zo weinig geïnteresseerd zijn in hun schepper. Slechte band met je ouders zou ik zeggen.
DE God is 'kleurloos, van en voor iedereen. Noem hem/haar Allah of God of Jahweh. DE God is goed en heeft de mens vrijheid van handelen en denken gegeven.
Deze vrijheden benutten we soms maar marginaal.
God laat ons zelf keuzes maken en grijpt niet in (vrijheid van handelen/denken). Hier gaat het dus mis (misdaden/moord enz.)
Grote lijn: voor en van allemaal, al dan niet kerkelijk.
Benut je keuzevrijheden goed!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is natuurlijk de grote verrassing; God is almachtig en kan er dus zo uit zien als hij/zij wil. Wees dus niet verbaasd als je voor zijn aangezicht komt te staan dat God er uitziet als een oogverblindende meid van 18 jaar of als een geweldige octopus als hij zin heeft om je wat op de kast te jagen en net als die octopus kan hij natuurlijk iedere kleur aannemen. Misschien wil hij er voor jou uitzien als dikke, vette spin of als pokdalige bedelaar; je weet maar nooit met een almachtige.
Vanzelf denken wij daar niet zo over, want als ijsberen in God geloven denken ze dat God er uit ziet als een ijsbeer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerst zien dan geloven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben RK gedoopt, communie gedaan, moest elke zondag naar de kerk, maar mij is nooit verteld wat de huidskleur van god is.

Overigens is de kennis van evolutie wel wat jonger dan het christendom, en het gooit wat roet in het eten van het scheppingsverhaal, dus ik denk niet dat christenen het beeld van god met een zwarte huidskleur hebben.

In de tijd dat het christendom ontstond werden zwarte mensen volgens mij als dieren gezien, en niet als mensen. Van geel- en roodhuiden had men nog nooit gehoord.

Als de mens naar gods beeld geschapen is, en zijn zoon blank was, dan moet god ook wel blank zijn geweest, nietwaar? En als god wijs was, dan hebben we het beeld van een oude grijze man met een baard te pakken, en geen jong ding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die HansV, alles goed?

Die is natuurlijk blank, maar onderzoek weest uit dat het heel goed mogelijk was dat de eerste mensen waarover het in de bijbel ging donker van kleur waren, zeker ook als je de evolutie in ogenschouw neem.