Hoe legt een gelovig persoon gehandicapt geboren kinderen uit?

Dit is toch duidelijk een geval van een foutje van de natuur. Wat is god's reden hiervoor.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
met toeval heb je op dit moment 666 punten :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat wil je daarmee zeggen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niets het is een grappige toeval meer niet ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed gezien Anne ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Anne: Het kwartje valt hier direct... LoL...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, super mooi.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahaha!! Scherp Anne!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@magicegidius, hoe bedoel je? In de opvatting van de gelovige is het [kies je favoriete antwoord hieronder]. In de opvatting van deboender is het een foutje van de natuur. Zo zijn er nog meer opvattingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
magicegedius met alle respect, maar ik wist dat jij dat ging zeggen.
Je kan zeggen wat je wil, er is iets fout gegaan. Of het nou was bij de geboorte (zuurstof tekort) of bij de samenstelling van de chromosomen. Het is gewoon een fout. Er is immers iets fout gegaan, omdat dit kind zich niet zoals elk gezond kind normaal ontwikkeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind inderdaad alle geloven onzin. Hindoeïsme vind ik daarin tegen nog wel het meest reële geloof.
Die ook wel een redelijke verklaring hebben hiervoor: Je wordt gestraft door fouten uit een vorig leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn zoveel foutjes, wat dacht je van miskramen, Siamese tweelingen, etc. etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vind dit verwerpelijk? Typisch, ik mag nog geen kwaad woord over jouw geloof spreken, maar jij mag mijn ideeën wel verwerpelijk noemen. Over meten met twee maten gesproken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik scheer niks over een kant, ik heb het altijd gewoon tegen jou gericht.. en het valt me op als ik dan zeer kritische vragen begin te stellen jij het gelijk over de boeg gooit: je generaliseerd, beledigt en daarom antwoord ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan wil ik je adviseren niet meer op mijn vragen/reacties te reageren. Aangezien je toch niet inhoudelijk op de kwestie ingaat en mij alleen maar verwijten toegooit.

Het beste antwoord

Dat weten ze niet...

Als er iemand aan een ziekte overlijd in een gelovige familie, en je zegt: Dat is de straf van God. Dan worden ze hartstikke boos.

Waarom? Dat weet ik niet, dat doen ze waarschijnlijk omdat ze daar niets op terug hebben...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik heb er een aantal verklaringen voor gehoord.

- Gods wegen zijn ondoorgrondelijk.

- God wil het geloof van de ouders testen.

- De ouders hebben gezondigd. Dit is hun straf.

- Het kind heeft in een vorig leven gezondigd.

- Het kind is wel gehandicapt, maar niet ongelukkig. Dus waar zeur je over?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God is wreed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is slechts wat ik heb horen zeggen. Er zijn gelovigen die wel in vorige levens geloven. De "standaard" christelijke geloven niet, inderdaad - maar er zijn meer geloven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, gezien zijn eerdere reacties vermoed ik dat deboender alle geloven onzin vindt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind inderdaad alle geloven onzin. Hindoeïsme vind ik daarin tegen nog wel het meest reële geloof.
Die ook wel een redelijke verklaring hebben hiervoor: Je wordt gestraft door fouten uit een vorig leven.
Dat legt hij uit volgens de handleiding gegeven in het boek van de gelovige... En als een gelovige goed zijn best doet, dan gelooft de gelovige dat het waar is wat er staat... En als de gelovige gelooft, dan hoeft hij nooit meer te kijken en dan gelooft hij het verder wel...

Dus het verschilt van geloof tot geloof en van gelovige tot gelovige...

Als je mij zou vragen als ongelovige, dan antwoord ik dat er mensen zijn die zo nieuwsgierig zijn hoe dat van binnenuit voelt, dat zo´n persoon aan god vraagt om een lichaam dat aan die voorwaarden voldoet... En god stemde toe...

Wat is god toch aardig, vind je niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is inderdaad in mijn optiek ook een gat in gelovige argumentatie maar ik heb wel een aantal verklaringen gehoord.
- het is een test in de geloof van god voor het kind zelf of de ouders. Ook al zijn ze "vervloekt" met een negatief iets. Dit is een test van god om te kijken of ze desondanks de negatieve kant nog steeds in een almachtige god geloven.
- Het is het gevolg van de menselijke zonde tegenover god. Al heeft god alle macht in de wereld hij wordt vrij pissig als ze tegen hem zondigen. Het gevolg is alle ellende in de wereld.
De eerste vind ik iets meer geloofwaardig dan de ander. Maar desalniettemin vind ik het een valide punt om de gebreken van de theologie aan te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De perfecte wereld (het aardse paradijs) die God geschapen heeft verdween op het moment dat Adam en Eva zich niet aan hun belofte hielden en toch van de verboden vrucht aten. Daarom hebben we nu niet alleen oorlog en honger, maar ook spelingen (fouten) van de natuur, en de hoop op een plaats in het Hemelse paradijs. Om daar te komen wordt de mens zijn leven lang op de proef gesteld. De een meer dan de ander, maar ieder huisje heeft zijn kruisje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De één meer dan de ander?
De ene ligt z'n hele leven kwijnend op bed. De andere wordt multi miljonair door tegen een balletje te schoppen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Magicegidius, welk geloof heb jij? Want ik kan geen hoogte van je krijgen. Aan de ene kant klamp je je heel erg vast aan bepaalde aspecten van het geloof, en aan de andere kant verwerp je andere aspecten met alle gemak.
Net zoals elk kind vanaf zijn geboorte een aantal talenten (parabel van de heer en zijn 3 zonen) meekrijgt dat verschilt van kind tot kind, zo zit het ook met dit soort lasten.

Ik zeg niet dat het eerlijk is; want eerlijk is dit gewoon niet. Maar doordat de mens lasten meekrijgt, kan hij/zij zijn/haar geloof sterken.

Het is overigens ook voor gelovigen een moeilijk punt. Let er wel op dat van straf nooit sprake is. Ouders worden dus niet gestraft. Een ieder die hiervanuit gaat, net als wreedheid van een God, kan zich beter wat meer verdiepen in geloven alvorens te oordelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedere ziel kiest er voor om op aarde in een bepaald lichaam te komen. Dit doen we om bepaalde ervaringen door te maken en te groeien als ziel. Iemand die dus gehandicapt is geboren heeft er als ziel voor gekozen om die ervaringen mee te maken die benodigd is voor zijn spirtuele groei. In de ogen van God is iedereen gelijk. Wij zijn het die er een stempel op drukken dat zoiets zielig of onrechtvaardig is, terwijl in de beleving van de gehandicapte persoon wellict heel gelukkig is. Het gaat juist om onvoorwaardelijke liefde. Zulke liefde maalt niet om het feit of iemand lelijk of gehandicapt is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus mensen die eigenlijk euthanasie willen plegen hebben er ook voor gekozen en zijn enorm gelukkig?
Ik denk dat gelovigen juist kracht putten uit hun geloof en het aanvaarden. En niet zoals sommigen gv stellen dat ze ooit een "fout" gemaakt hadden in het verleden. Dat is typische calvinistische culpabilisering. Neen ,het aanvaarden omdat er nu éénmaal een genetische afwijking geweest is. God heeft hier niets mee te maken. Je kunt dit aanvaarden of niet. En je geloof komt daarom niet direkt aan het wankelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga toch ook maar een antwoord geven, vanuit mijn visie. God kan alles perfect maken als Hij dat wil, bewijs daarvoor is in vele voorbeelden te noemen, met de mens als mooiste en beste voorbeeld.

Wanneer wij mensen verwachten dat alles perfect is en blijft, wordt het vanzelfsprekend. Ik denk dat het een manier is van God om ons ook af en toe stil te laten staan dat juist niet alles vanzelfsprekend is. Dat we af en toe eens nadenken en er bij stilstaan, dat we heel blij en dankbaar mogen zijn dat bij ons alles wel functioneert zoals het zou 'moeten.'

Ik kan er nog veel meer over zeggen, maar hier laat ik het bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En je denkt dat de almachtige niet een betere manier kan bedenken dan een klein groepje van ons de dupe te maken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wist dat je deze reactie ging geven, dus ik had mijn antwoord al klaar en kan 'm er meteen inplakken: De gezonde mens is perfect in anatomie, hersenen, een compleet 'emotie-systeem', in dingen als DNA. God had de mens kunnen schapen met enkel een goed en positief karakter, zonder gevoelens van haat, jaloezie, afgunst etc... God had ook kunnen kiezen voor eeuwige gezondheid, zonder verdriet en pijn, zonder ziektes, oorlogen en discriminatie of handicaps. Dit zou inhouden dat iedereen perfect is en zou tevens een hemel op Aarde betekenen... een leven zonder levenslessen, wanneer alles en iedereen perfect zou zijn. De mens moet op zijn eigen ontdekkingsreis en leren, onderzoeken en ontdekken. En als logisch vervolg is er een hemel met zeven lagen, of reincarnatie. Niemand wordt zomaar beloond, of om het niets doen. Beloning is er met een reden en de reden is de manier waarop je je leven hebt geleid. Gehandicapten kunnen ook gelukkige mensen zijn, hoe ongeloofwaardig jou misschien in de oren klinkt. Er zijn gezonde mensen die minder gelukkig zijn dan mensen met een handicap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je geeft totaal geen antwoord op mijn reactie, dat zie je zelf toch ook wel? Ik denk dat een kindje dat met een hart afwijking geboren wordt en 5 minuten later sterft weinig levenslessen trekt. Behalve dan: Het leven is kort, geniet ervan? Of een kindje dat op zijn 6e kanker krijgt en overlijd. Of een kindje dat tijdens de bevalling zuurstof tekort heeft en voor 60 jaar lang niet kan bewegen/praten/incontinent is. Wat een levenservaring. Of een kindje dat verstrikt raakt in de navelstreng, en buiten de baarmoeder nooit adem heeft gehaald.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb je wel degelijk een inhoudelijk antwoord gegeven, het is maar wat je (tussen de regels) doorleest. Je schakelt nu over van gehandicapten naar ziektes. Ik schakel met je mee, geen probleem. Hoe verklaar je dat mensen die ziek zijn, of iemand kennen in hun directe omgeving die ziek is, maar al te vaak de zin en betekenis van het leven gaan begrijpen en bewuster gaan leven? Zoals ik al eerder zei, we leven een LEVEN en geen hemel op aarde. Het leven is mooi, maar brengt ook narigheid met zich mee. Daarom heet het ook leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die dingen waar ik het over heb zijn geen ziekten. Maar waarom die ongelijke kansen. Daar geef je geen antwoord op. En dat is nou net de essentie. Waarom wordt de een geboren met totaal geen kans op een zelfstandig leven, en de andere wordt rijk door tegen een balletje te schoppen? Inderdaad leven is leven en het is niet altijd makkelijk. Maar dit is totaal geen uitleg m.b.t. geloof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ongelijke kansen, ik kan hier op twee manieren op antwoorden. Vanuit het boeddhisme en vanuit andere religies die er veelal hetzelfde over zeggen. Boeddhisme kent de karmawet Oorzaak en Gevolg. Als je je hier verder in wil verdiepen kun je kijken bij het antwoord wat ik eerder gaf op de vraag "Als je in karma gelooft, hoe verklaar je dan dat, volgens de uitdrukking, "bad things happen to good people"? Dit antwoord geeft slechts in grote stappen weer hoe de karmawet werkt, maar het geeft wel een goede impressie. Een hemel is een kans op het geluk wat je tijdens je leven niet kreeg/kon krijgen/hebt gekregen. Daaraan toegevoegd, kinderen die overlijden aan kanker op hun zesde jaar of als baby (zoals je hierboven aanhaalde als voorbeeld) gaan dus linea recta door naar de zevende hemel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Boeddhisme is geen religie of geloof. En je zegt nu dat kinderen die dood gaan gelijk naar de hemel gaan. Die hebben geen levenslessen nodig? En mensen die 60 jaar als kasplantje, of in coma liggen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, boeddhisme is geen religie maar een levensovertuiging met een interessante visie op de dood en 'oneerlijke kansen in het leven', zoals je die net zelf aanhaalde. Dus boeddhisten vragen zich niet af hoe het zit met oneerlijke kansen, die hebben al een antwoord. Ik vond het daarom toch even de moeite waard om dit ook te belichten. Iedereen die bewust en volop leeft, zal levenslessen nodig hebben en (ongevraagd) krijgen. Wanneer er iets gebeurt qua ziekte of erger, is dat het punt waarop een gelovige doorgaans 'los kan laten en over kan geven' met de overtuiging dat God blijkbaar een andere bedoeling heeft dan je zelf op dat moment voor ogen had. En dat is geloven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja en de vraag is dus voor de zoveelste keer: hoe leggen ze dit uit. Je antwoord luid dus: Dat weten ze niet.