Wat betekent Gog en Magog ?

Gog en Magog wordt genoemd in openbaringen, wat is een mogelijke betekenis ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
8.1K

Het beste antwoord

Gog is de naam die „de heerser van deze wereld”, Satan de Duivel, heeft gekregen na zijn verdrijving uit de hemel.

Het land Magog duidt op de omgeving van de aarde, waartoe Satan en zijn demonen beperkt zijn. (Zie Johannes 12:31)

Geruststellend is het te weten dat de JHWH zijn volk zal redden bij de aanval van Gog van het land Magog!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ natuurlijk

Andere antwoorden (4)

Gog en Magog ( Hebreeuws : גּוֹג וּמָגוֹג; Arabisch : يأجوج و مأجوج) verschijnen in het boek Genesis , het boek van Ezechiël , het Boek van de Openbaring , en de Koran . Ze zijn op verschillende gepresenteerd als mannen, bovennatuurlijke wezens ( reuzen of demonen ), nationale groepen, of akkers. Gog en Magog komen op grote schaal in de mythologie en folklore .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gog en Magog zijn zonen van Jafet en worden gezien als stamvaders van Islamitische volken.
Magog staat voor de volken in Centraal Azie ( de Islamitische republieken in Zuid-Rusland + Afghanistan) en Gog staat voor de volken onder de Zwarte en de Kaspische Zee (Turkije).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gog en Magog komen in verschillende contexten in verschillende vormen voor:
- In de bijbel komen ze voor en worden ze geïnterpreteerd als de leider (Gog) en zijn volk (Magog). Er zijn verschillende theorieën en ideeën over welk volk er wordt bedoeld: Russen, Turken, Khazars, Barbaren uit het Noorden, Mongolen, Goths (oud Duits volk).
- Een andere interpretatie gaat ervan uit dat het is afgeleid van Gyges en zou ‘Koning van Lydia’ betekenen. magog komt dan weer van Gog.
- In de Koran betekent de komst van de twee volken het einde van de wereld.
- In de Engelse folklore zijn Gog en Magog twee reuzen, als beschermers van Londen.
- In een andere zienswijze staan Gog en Magog voor de VS en Sovjet Unie.

Toegevoegd na 12 uur:
Aanvulling: Gogme of wel gochme en goochem koimen uit het hebreeuws en betekenen wijsheid/slimheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thanks, ;-)
Gog en Magog zijn volgens de Islaam twee volken, die ondanks dat het kinderen van Adam (mensen) zijn, zeer afwijkend van de normale mens. Ze zijn zeer sterk en talrijk in aantal. Ze zitten dus in een bergachtig gebied vast. Ze zijn daar ingesloten door Dhul Qarnayn (Er zijn geleerden die hem refereren aan Alexander de Grote). Volgens de overleveringen worden zij op een dag vrijgelaten en zullen zij de mens zeer agressief bestrijden en verderf zaaien. In die tijd zal Jezus aanwezig zijn op aarde en God vragen de mensheid te verlossen van hun kwaad. Dan zal god een ziekte sturen die alleen hen zal treffen en doden.

Dat zijn Gog en Magog volgens de Islaam.