Wat zijn de verschillen/overeenkomsten in wonderen, vermeld in de Bijbel/vanuit geloofservaring en vanuit ervaring binnen paranormale/spiritualiteit?

Als voorbeeld: zowel vanuit het geloof als vanuit het spirituele ervaren mensen contact met "iets".
Gelovigen noemen het God (Allah, Al-dat-is, ...) en anderen noemen het een geest (entiteit, energie, ....).

Ik ben oprecht geïnteresseerd in de verschillen danwel de overeenkomsten, daar waar mogelijk graag met bronvermelding.
Ik twijfel over de categorie en heb gekozen voor Religie, maar deze vraag zou m.i. ook in Spiritualiteit te plaatsen zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit gaat moeilijk worden. Meestal zijn het persoonlijke ervaringen (dat wat jij spirituele wonderen noemt) en zelfs al heeft iemand er een boek over geschreven, dan nog geloven hele volksstammen het niet.
Dan nog: wat versta je onder een wonder?
Ik persoonlijk denk dat hetgeen wat in de bijbel wordt verstaan onder een wonder, door hetzelfde wordt "gedaan" als evt. wonderen die hedentendage worden "gedaan".
Ik kan er heel wat noemen, maar heb hier op GV geen zin in.
Als je geinteresseerd bent kun je evt. mailen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
P.s. wel is het zo dat ik me richt tot Onze Vader of Jezus (voor alle veiligheid, het hoogste is het beste lijkt me).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je reactie: ik vind het eigenlijk een antwoord! Ik noem het wonderen, omdat dit vaak zo wordt omschreven, zowel door mensen vanuit geloofsovertuiging als door mensen vanuit spirituele overtuiging.
Mijn vraag is dus o.a. inderdaad: zijn er overeenkomsten.... en verschillen.
Vaak, en dat merk ik hier ook op GV, denk ik dat mensen het eigenlijk over hetzelfde hebben, maar vanuit verschillende ideeën/meningen bekeken. En dan zie je vaak toch grote tegenstellingen/meningsverschillen.
Het leek me interessant daar es over te vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In jouw vraag noem je paranormaal en spiritueel op één lijn, maar dat zie ik toch als verschillend.
Ik denk dat de wonderen die in de bijbel genoemd worden, geinspireerd zijn door Hogere Intelligenties , Lichtwezens. Deze verlichte wezens kun je God(delijk) noemen, zij weten gebruik te maken van de Goddelijke Energie.
In de tijd dat de bijbel ontstond was alles wat niet verklaarbaar was, door God gedaan. Dit was voor het begripsniveau van die tijd normaal.
Nu zijn de wonderen die Jezus deed in die tijd geinspireerd door de Goddelijke energie, omdat hijzelf verlicht was/is kon hij dit; en daarom zei hij ook: "niet ik doe deze werken, maar mijn Vader".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank!

Het beste antwoord

Ik denk niet dat er echt verschillen in zijn, behalve dan dat de wonderen waarover wordt geschreven in verschillende heilige boeken klakkeloos worden aangenomen voor waarheid, terwijl van paranormale gebeurtenissen vaak bewijs wordt verwacht.

Afgezien van de wonderen is het grootste verschil is, denk ik, dat in elke religie van de gelovige verwacht dat hij "volgt" en zich "onderwerpt" aan God (of hoe die ook genoemd wordt), waar dat in spirituele bewegingen juist niet nodig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Punt van kritiek is; Voor elk onverklaarbare beschrijving, zou er gevraagd kunnen worden om bewijs. Zo is het ook omtrent de bijbel gesteld. Er is vaak onderzoek verricht naar wonderen in de bijbel. Bv. Naar De zondvloed, exodus, Jezus opstanding etc.- Dat het niet verklaard wordt, maakt het een wonder. Dat 'iedereen' zulke wonderen kan beschrijven, redenwijs omdat het door mensen is geschreven, is een drogreden voor het bewijs, zulke redeneringen eindigen vaak in de overtuiging van waar het mee begonnen is. Punt van waardering is; Dat geloofsovertuigingen inderdaad, eerder volgen zonder naar bewijzen te zoeken van de/een heilig boek, en zich onderwerpen aan (een) God. Diverse passages in de bijbel verwijzen zich naar het onderwerpen van de Heer, want is Hij is enige, en er is geen God boven Hem, vooral in het oude-testament is deze zegswijze populair.

Andere antwoorden (2)

ben het niet met Natha eens dat er voor wonderen uit de bijbel geen bewijs wordt gevraagd, want ook dat wordt door velen niet klakkeloos aangenomen.

God zegt van zichzelf dat Hij een jaloers God is en geen andere goden of aanbidding duldt.
Daarom wil Hij zelf de eer hebben.

In de bijbel wordt het bestaan van geesten niet ontkent. In tegendeel!
Er wordt alleen wel duidelijk gezegd dat wij( christenen) ons niet met de geestenwereld in mogen laten.

Wat betreft de wonderen is het dan maar net wat je gelooft: het komt van God of het komt ergens anders vandaan. of je gelooft helemaal niet in wonderen en schrijft het toe aan toeval
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Zelf geloof ik niet in de kerk en ben niet Bijbelvast (wel grote delen gelezen), wel geïnteresseerd.
Wat is de reden, dat christenen zich niet met de geestenwereld zouden mogen inlaten, maar wel mogen bidden tot God, Jezus en anderen?
Dit bedoel ik absoluut niet negatief, dat meen ik uit de grond van mijn hart. Ik probeer duidelijkheid voor mezelf te krijgen in het verschil hierin.
Zijn er bijvoorbeeld Bijbelteksten, waar ik dit zou kunnen lezen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Adriaanv!
Hoe weet je dan zeker, dat je je ècht richt tot God: ik bedoel dan niet jouw intentie als mens, maar dat de connectie goed gaat. Dus dat je te maken hebt met de "goede" wereld; dit vraag ik, omdat ik ook hoor van gelovigen (en dat schrijf jij ook), dat de wereld der duisternis zich voordoet als de wereld van het licht.
Nog een vraag: begrijp ik het dan goed, dat spiritualiteit voor gelovigen altijd te maken heeft met de wereld van de duisternis?
Uiteraard alleen reageren als je dat wilt hoor, of anderen die meelezen natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt Adriaan voor je reactie. Wendy; je kunt toetsen aan de bijbel of iets van God komt, of niet. God openbaart zich daar en als er dingen zijn die daar niet mee overeen stemmen (oa contact met overleden mensen), omdat Hij dat bijv. verbiedt, weet je als christen dat dit niet van God komt. in de bijbel staat op veel plaatsen dat geesten bestaan.
zowel rechtvaardige als boze geesten (oa in Ef.:12, Hebr. 12: 9 en in het boek Openbaringen).
Dat je je niet met de geestenweeld in mag laten staat oa in Lev. 19:31, Deut. 18: 9-13 en in jesaja 8
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel.
Ik zal me er het weekend over buigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemalmee eens
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede antwoorden / reacties van adriaanv en gonzo!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee, bedankt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het verbod uit de bijbel logischer wijs voortkomt uit het feit dat het gewoon veiliger is je tot het Allerhoogste te wenden. Ook ergens (weet niet mee waar) wordt genoemd dat God degenen die rechtvaardig zijn (hier versta ik onder, dat deze mensen niet bewust het kwade opzoeken en zich richten tot het Hogere), dat zij beschermt worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat mij intrigeert is: hoe WEET iemand dat-ie rechtvaardig is? En wat IS dat: rechtvaardig? Hoe kan iemand zichzelf rechtvaardig noemen? En hoe weet-ie dan zeker, dat hij/zij wel beschermd wordt door God en een onrechtvaardige niet? Zijn mensen, die zich richten tot energie of engelen of entiteiten en niet vanuit het bijbelse geloof of welk ander geloof dan ook op kerkelijk gebied, dan niet rechtvaardig, als zij dat als allerhoogste zien? En hoe weten zij dan zeker, dat ze beschermd zijn door het goede? Zomaar even heel veel vragen en niet specifiek gericht aan jou hoor ;-) Het zijn vragen die ik algemeen heb.
Zelf zie ik zoveel overeenkomsten namelijk, alleen zoveel verschillende woorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je mag weten dat je gered bent als je in de Zoon van God gelooft en Hem aannneemt als je verlosser.
Niet zo heel moeilijk dus!
Rechtvaardig voor God betekent dus niet dat je zonder fouten bent, maar dat je van harte bereidt bent om het goede te doen, uit dankbaarheid voor die verlossing.
God zegt in Zijn woord dat je dan op Zijn bescherming mag rekenen. Zoals ik al eerder vertelde is God een jaloers God en wil Hij alleen de eer.
Ook al doe je hele goede dingen, voor God zijn ze "waardeloos" als je ze niet voor Hem doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je reactie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat zie ik toch ietsje anders.
Rechtvaardig in de bijbel, zoals het wordt uitgelegd in religieuze kringen wordt anders bedoeld dan ik het zie.
Je hoeft er niet eens voor in een God te geloven en toch het goede nastreven. De gulden regel hierin is nog altijd het oude gezegde: Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet. Dan kom je al een heel eind.
Wendy, er zal altijd verschil bestaan in de uitleg over deze dingen. De mens interpreteert alles vanuit zijn eigen innerlijk.
Ik geloof ook niet dat God vergeleken kan worden met menselijke kwaliteiten, dat maken de mensen ervan.
Jaloerse God? Nou, nee. De bijbel is toch door mensen geschreven en aangepast aan het begrip wat deze mensen op dat moment hadden.
Gered worden? Nee hoor, iedereen moet zijn levenslessen gewoon afmaken. Van lieverlee kun je je meer en meer bewust worden van hetgeen je eigenlijk in essentie bent en dat wordt verlichting genoemd. De essentie van ieder mens is God (wat iemand daar ook onder mag verstaan).
Ikzelf heb een heel ander begrip over deze dingen dan in de kerken wordt verkondigd. Maar het is te veel om hier uit te leggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb respect voor ieders geloof, of dat nou kerkelijk of spiritueel is. Verder probeer ik ook niets uit te sluiten, te verwerpen of ver- dan wel vooroordelen te hebben. Met grote nadruk op "proberen" ;-)
Juist omdat ieder mens interpreteert vanuit zijn /haar eigen Zijn vind ik het zo boeiend de ideeën van anderen te lezen.
GV is tenslotte een kennisvermeerderende site!
Dank je voor je reactie!
Graag nodig ik je, natuurlijk geheel vrijblijvend, uit om een antwoord op mijn vraag te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jouw idee hierover is idd heel wat anders dan de mijne, Meike.
de vraagstelster wilde graag een antwoord vanuit de bijbel óf vanuit de spiritualiteit. ik geloof in God en de bijbel en heb verder helemaal niets met spiritualiteit.
jij bekijkt het blijkbaar niet vanuit de bijbel, maar vanuit je eigen ervaringen/spiritualiteit.
met dit soort vragen kun je nooit het absoluut goede antwoord geven, omdat ieder zijn eigen overtuiging heeft.
ik vertel alleen de mijne.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is ook prima Gonzo, de verscheidenheid van mensen/ideeën is juist zo interessant!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gonzo, je hebt helemaal gelijk.
Dan zeg ik: Volgens mij zijn er geen verschillen. D.i. de bron is hetzelfde als het wonder gebeurt onder invloed van Hogere Lichtwezens die je God(delijk) zou kunnen noemen.
Ik geef mijn antwoord voordat ik andere meningen heb gelezen. Volgens mij is dit iets persoonlijks. Het hoort eigenlijk bij 'spiritualiteit' thuis.

Het gaat hier om mijn eigen ervaring. Ik ben tientallen jaren 'zoekende' geweest op het gebied van 'geloof' en 'spiritualiteit'. Ik ervaar een groot verschil tussen 'geloofsovertuiging' en 'het paranormale'. Bij het paranormale gaat het om gevoelens -soms ook ervaringen met andere zintuigen- die vanuit jezelf komen. Je maakt het zelf mee, op je eigen manier.

Geloofsovertuiging is gebaseerd op kennis, iets wat je kunt leren uit boeken (vooral Heilige Geschriften). Voordat je de inhoud van zulke boeken accepteert als waarheid moet je echter wel bepaalde ervaringen (of gevoelens) hebben gehad waardoor je er in kunt geloven. Sommigen noemen dat 'bewijzen dat God bestaat', anderen spreken van 'het ervaren van Iets Hogers'.

Op basis van wat ik uit de Bijbel heb geleerd weet ik dat er geestelijke wezens bestaan. Ik weet dat God een geest is, dat er engelen en demonen zijn. De werking van die geestelijke wezens begin ik nu te herkennen en te onderscheiden. Voordat ik de Bijbel werkelijk kende kon ik geen onderscheid maken tussen de werking van engelen en die van demonen.

Er bestaat veel verwarrende informatie op dit gebied. Dat is het probleem met het paranormale. Er wordt vaak geen onderscheid gemaakt tussen de verschillende soorten 'geesten' (of 'entiteiten').
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Adriaan, denk je niet dat dat natuurlijker is dan wat de meeste mensen als natuurlijk zien?
De ontkenning van deze zaken komt voort uit angst, en bij angst is een mens niet bereikbaar voor Hogere Energieën.
Bijbelonderzoeker, ik ben het met je eens over vele mensen die beweren paranormaal bezig te zijn. Zij weten het verschil niet tussen het Hogere en de overledenen die de weg kwijt zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel mooi verwoord volledig mee eens
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste adriaanv, natuurlijk is het 'bovennatuurlijk'. De geestenwereld is 'boven' ('hoger dan') de gewone natuur. Toch kun je dit evengoed wel 'natuurlijk' noemen, in de betekenis 'deel uitmakend van de schepping'. Meike2, 'overledenen die de weg kwijt zijn' passen niet in mijn geloofsovertuiging. In de Bijbel (waarop ik mijn geloof baseer) staat dat de doden geen bewustzijn hebben en geen invloed kunnen uitoefenen op de wereld van de levenden (bijvoorbeeld in Prediker 9:5, 10). Geestelijke wezens, zowel goede als slechte, zijn geschapen als geesten, zij zijn nooit mensen geweest. Zij kunnen wel mensen misleiden en hen laten denken dat ze contact met een overleden mens hebben. Slechte geesten (demonen) misleiden mensen op vele manieren.