Wat zijn de verschillen/overeenkomsten in wonderen, vermeld in de Bijbel/vanuit geloofservaring en vanuit ervaring binnen paranormale/spiritualiteit?

Als voorbeeld: zowel vanuit het geloof als vanuit het spirituele ervaren mensen contact met "iets".
Gelovigen noemen het God (Allah, Al-dat-is, ...) en anderen noemen het een geest (entiteit, energie, ....).

Ik ben oprecht geïnteresseerd in de verschillen danwel de overeenkomsten, daar waar mogelijk graag met bronvermelding.
Ik twijfel over de categorie en heb gekozen voor Religie, maar deze vraag zou m.i. ook in Spiritualiteit te plaatsen zijn.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik denk niet dat er echt verschillen in zijn, behalve dan dat de wonderen waarover wordt geschreven in verschillende heilige boeken klakkeloos worden aangenomen voor waarheid, terwijl van paranormale gebeurtenissen vaak bewijs wordt verwacht. Afgezien van de wonderen is het grootste verschil is, denk ik, dat in elke religie van de gelovige verwacht dat hij "volgt" en zich "onderwerpt" aan God (of hoe die ook genoemd wordt), waar dat in spirituele bewegingen juist niet nodig is.

ben het niet met Natha eens dat er voor wonderen uit de bijbel geen bewijs wordt gevraagd, want ook dat wordt door velen niet klakkeloos aangenomen. God zegt van zichzelf dat Hij een jaloers God is en geen andere goden of aanbidding duldt. Daarom wil Hij zelf de eer hebben. In de bijbel wordt het bestaan van geesten niet ontkent. In tegendeel! Er wordt alleen wel duidelijk gezegd dat wij( christenen) ons niet met de geestenwereld in mogen laten. Wat betreft de wonderen is het dan maar net wat je gelooft: het komt van God of het komt ergens anders vandaan. of je gelooft helemaal niet in wonderen en schrijft het toe aan toeval

Ik geef mijn antwoord voordat ik andere meningen heb gelezen. Volgens mij is dit iets persoonlijks. Het hoort eigenlijk bij 'spiritualiteit' thuis. Het gaat hier om mijn eigen ervaring. Ik ben tientallen jaren 'zoekende' geweest op het gebied van 'geloof' en 'spiritualiteit'. Ik ervaar een groot verschil tussen 'geloofsovertuiging' en 'het paranormale'. Bij het paranormale gaat het om gevoelens -soms ook ervaringen met andere zintuigen- die vanuit jezelf komen. Je maakt het zelf mee, op je eigen manier. Geloofsovertuiging is gebaseerd op kennis, iets wat je kunt leren uit boeken (vooral Heilige Geschriften). Voordat je de inhoud van zulke boeken accepteert als waarheid moet je echter wel bepaalde ervaringen (of gevoelens) hebben gehad waardoor je er in kunt geloven. Sommigen noemen dat 'bewijzen dat God bestaat', anderen spreken van 'het ervaren van Iets Hogers'. Op basis van wat ik uit de Bijbel heb geleerd weet ik dat er geestelijke wezens bestaan. Ik weet dat God een geest is, dat er engelen en demonen zijn. De werking van die geestelijke wezens begin ik nu te herkennen en te onderscheiden. Voordat ik de Bijbel werkelijk kende kon ik geen onderscheid maken tussen de werking van engelen en die van demonen. Er bestaat veel verwarrende informatie op dit gebied. Dat is het probleem met het paranormale. Er wordt vaak geen onderscheid gemaakt tussen de verschillende soorten 'geesten' (of 'entiteiten').