Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Worden kerken door de overheid nog financieel bijgestaan voor onderhoud?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
947

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Nee, dit heeft Den Uyl in de zestiger of zeventiger jaren al afgeschaft.

Daarom zie je ook elk jaar de actie "Kerkbalans" waarin men vraagt een bijdrage te leveren aan het onderhoud van de kerken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe zit dat met moskeeen! weet je dat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen idee. Maar aangezien er hier geen onderscheid bestaat zal dit hetzelfde zijn. De Islam is nog niet zo lang in ons land en ik denk niet dat er in nederland moskeeën zijn van een leeftijd dat ze al onder de monumenten vallen. Dan praat je toch wel over gebouwen van minstens een paar honderd jaar oud.

Andere antwoorden (5)

Voor zover ik weet hier in de regio niet.
Het geld voor onderhoud word vaak ingezameld door de kerk zelf door middel van een collecte of een extra collecte voor de kerk zelf.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voor de kerken in het algemeen weet ik het niet.
Bij de westerkerk in amsterdam is de kerk in 2 gedeeltes gesplitst.
De westertoren en de westerkerk. de westertoren in van de gemeente (is ook koninklijk verklaart vandaar het kroontje erop) en dus moet de gemeente de reparatie, renovatie en onderhoud betalen.

De westerkerk zelf moet uit eigen gelden worden betaald.

volgens mij is er dus geen directe steun van de overheid in het algemeen.

Maar misschien moet de gemeente wel wat subsidie geven als het om een monument gaat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In België nog wel. Het beheer is in handen van de zogenaamde "kerkfabrieken" die door de (lokale) overheid financieel gesteund worden indien nodig. Deze regeling dateert nog uit de Napoleontische tijd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij alleen de Hervormde Kerk (nu PKN) nu nog een heel klein beetje. De Hervormde Kerk was staatskerk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zal per land verschillen. Soms krijgt men steun voor het gebouw (voor het behoud van). In Dld wordt gewoon kerkbelasting (een klein deel van je loon) ingehouden als je aangeeft bij een kerk (niet het gebouw) te horen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding