Wat betekent gezonnen?

Dit staat in de bijbel Handelingen 4:25 en die door middel van heilige geest bij monde van onze voorvader David, uw knecht, hebt gezegd: waarom zijn natiën in tumult geaakt en hebben volken op ijdele dingen gezonnen?

Toegevoegd na 1 minuut:
sorry er moet geraakt staan ipv geaakt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie

Het beste antwoord

Ergens op zinnen betekent dat je plannen maakt om iets te bereiken. Van Dale zegt: 'zijn gedachten en streven richten op iets, peinzen over iets.'
Dus volken hebben dingen nagestreefd die geen enkele echte waarde hebben (ijdel zijn).

Wij zeggen nog wel eens: 'Hij zint op wraak.'
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ergens op zinnen: Er je zin op zetten, er naar streven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt ook dezelfde tekst zoeken in andere (nieuwere vertalingen), dan staat de tekst wellicht dichter bij je leefwereld.
Voorbeelden:
NBV: "... en beramen de volksstammen zinloze plannen?"
GNB 1996: "... smeden zij heilloze plannen?"