Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet ik mijn familie aan de kant zetten?

Ik heb inmiddels echt advies nodig. Met opgroeien ben ik altijd al anders geweest als de rest. Ik kreeg hierdoor nooit zo makkelijk vrienden en was liever op mezelf. Ik denk dat ik autisme heb, maar heb mezelf hier nooit op laten testen. Met opgroeien zeiden mijn ouders dan ook dat autisme en adhd "niet bestaat".
Met opgroeien ging het nooit rustig. Er was vaak ruzie in de familie. En heel lang dacht ik ook dat ik altijd het probleem was.
Er kon nooit wat normaal uitgepraat worden. Ruzie ging altijd met de aller ergste scheldwoorden die je kan bedenken en niet wordt uitgepraat. Het was schelden en daarna niet meer over hebben. Verder met het leven alsof er nooit wat was gebeurd.
Bij mij bleef elke ruzie, elk scheldwoord hangen en nam ik mijn hele leven mee.
Nu ben ik volwassen en ben ik een keer uitgevallen naar mijn ma hoe slecht en alleen ik me gevoeld heb toen ik opgroeide. Jammer genoeg werd ik toen gelijk weer uitgemaakt voor het slechtste wezen dat bestaat.
Ik zit nu op zo'n punt dat ik me afvraag of mijn familie het nog waard is.
Ik heb een geweldige schoonfamilie, waar ik hartstikke gelukkig ben en mezelf kan zijn. Waar iedereen aan elkaar denkt en elkaar helpt waar nodig. Waar ruzie kan gebeuren, maar het ook weer wordt uitgepraat. Een voor mijn gevoel veilige haven.
Maar mijn eigen familie zorgt alleen nog maar voor negatieve emoties, en ik wordt constant buitengesloten.

Ik wil dus graag advies, want ik weet het niet zo goed meer.

5 maanden geleden
in: Familie
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 maanden geleden
Dit is geen vraag voor iemand zoals ons. Zo achter een toetsenbord op afstand. Neem eens contact op met het maatschappelijk werk. Die zitten overal, dus ook vast bij jou in de buurt en is gratis.
Zij kunnen een goed gesprek met je voeren en bekijken wat je echt nodig hebt.
Je familie aan de kant zetten is niet zo moeilijk, maar als je later spijt hebt en terug wil is het vrijwel onmogelijk. Praat er dus eerst over met een deskundige !
Bordensteker
5 maanden geleden
Hoi StellaDelano
Je beschrijft helder de heel moeilijke situatie bij jullie thuis.
Je beschrijft ook duidelijk de volledig andere situatie bij je schoonfamilie. Aan iemand die een en ander zo goed omschrijft kan in mijn ogen niet zo erg veel totaal mis zijn!
Je moet inderdaad hulp zoeken, zoals Ozewiezewo je aanraadt.
KleinDuimpje
5 maanden geleden
Naar de huisarts gaan en deze vraag voorleggen.
Lees desnoods deze vraag voor.
Hij of zij kan jou dan doorverwijzen naar iemand die jou hiermee helpt. Wat ik wel wil meegeven.
Je vergelijkt nu twee gezinnen. Logisch.
Maar in het gezin van jouw partner bekleed je een andere rol. In jouw biologische gezin heb je een totaal andere positie.
Eigenlijk kun en moet je het niet vergelijken.
Kijk wel naar jezelf en waarbij je je prettig voelt.
Verbreken is definitief en wellicht niet nodig.
Met hulp kun je misschien grenzen leren aan te geven. Je weet ook nooit of jouw schoonfamilie blijvend is. Je kunt altijd uit elkaar gaan.
Misschien heb je je eigen familie dan wel nodig.
(Je hebt ook schreeuwers die wel bergen verzetten bijvoorbeeld) Kortom, vraag hulp.
Overhaast niet.
Succes

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Wat ik lees is voor mij enigszins herkenbaar. Vroeger in mijn ouderlijk huis was er ook veel agressie, met name door mijn broer. Mijn ouders wisten er geen raad mee en fysiek geweld was geen uitzondering.
Wat voor mij uiteindelijk werkte was dat ik afstand nam. Niet brak met mijn familie, maar afstand nam.
Jij zou minder naar je familie toe kunnen gaan, aannemende dat je niet meer thuis woont?
Als je nog wel thuis woont, kan je overwegen uit huis te gaan.
En dan met jezelf aan het werk… je familie kan je niet veranderen, maar door zelfinzicht te verruimen kan je wel jezelf helpen. En dan kan je later altijd nog zien of je je familie helemaal los laat of niet.
Er zijn vele manieren om je zelf te leren kennen, kies een wijze waarbij jij je goed voelt. Dat kan via het reguliere systeem, of via het alternatieve.

Dan kan je mogelijk leren om je bij jezelf veilig te voelen. En om jezelf te accepteren zoals je bent, om blij te zijn met wie je bent, want dat kan je mogelijk afgeleerd zijn wanneer je opgegroeid bent zonder zelfbevestiging.

Ik wens je veel geluk!
(Lees meer...)
een maand geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing