Hoe geef ik op een goede manier mijn mening?

Vandaag was ik wat aan het zuchten en er werd door mijn partner gevraagd wat er was. Ik antwoordde dat ik *naam stiefzoon* 10 jaar erg druk vond (alleen maar kletsen en druk doen en dat terwijl die digitaal les had) en ik kreeg een uitbrander van mijn partner en stiefzoon dat hij geen tijd had gehad om te bewegen (ze krijgen niet veel pauze). Partner vond meteen weer dat ik stiefzoon in kwaad daglicht wilde zetten ( wij kunnen niet altijd samen door een deur). Terwijl ik alleen even mijn mening wilde geven. Hoe kan ik dit de volgende keer beter aanpakken?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Familie
1.9K
Asterixfan1
3 jaar geleden
Wat misschien kan helpen is dat je zegt: "Ik vind ...", "Naar mijn mening, ...."
Dit zijn woorden waarmee je aangeeft dat het je eigen mening is.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Eens met Alpha. Aanvulling: geef elkaar ook het mandaat mee te mogen opvoeden. Dan mag je ook loyaliteit verwachten. Een kind weet (bewust of onbewust) de situatie uit te spelen. Dat is zeer ongewenst. Zorg dat jullie als volwassenen op één lijn staan en steun elkaar daar ook in.
tinus1969
3 jaar geleden
Kun je sowieso wel met je partner praten over het gedrag van je stiefzoon en je eventuele andere kinderen? Of blokkeert die discussie meteen? Vind hij dat jij geen mening mag hebben over 'andermans kind'?

Antwoorden (3)

Ga om te beginnen eens goed met je partner, zonder de zoon er bij, in gesprek over de situatie die er speelt in huis. Krijg eens duidelijk hoe hij de opvoedtaak van jou ziet richting zijn zoon. Het lijkt er op dat hij niet accepteert als jij je kritisch uitlaat over je stiefzoon. Het moet niet zo zijn dat jij als volwassene er bij in bent. Een hele vervelende situatie zo.

Kortom, bespreek je punten waar de zoon niet bij is en kom samen tot een koers.
3 jaar geleden
Spreek in de ik-vorm
Benoem concreet de situatie of het werk waar je op reageert: val nooit de hele persoon aan als je kritiek hebt.
Wees zo specifiek mogelijk en geef voorbeelden.
Zeg direct en ronduit wat je bedoelt. Vermijd woorden als 'zoiets', 'misschien' en 'mogelijk' en zeg niet "Ik weet het niet, maar…".
Ga na of de ander snapt wat je bedoelt.
Geef aan wat je anders zou willen of hoe het beter kan volgens jou.
Geef de ander de kans om te reageren.
3 jaar geleden
Maak je antwoordt niet te persoonlijk voor de ander. als je iemand daarmee kan kwetsen, laat het voor je.