Dat is evengoed een neefje van jou.
Je kan hem ook je stiefneef noemen.
Toegevoegd op 11 april 2019 21:21: tekst
5 jaar geleden
Amadea
5 jaar geleden
Tenzij die jongen uit de vorige relatie van de nieuwe partner van een gescheiden oom of tante stamt. Dan is er geen rechtstreekse familieband.
LeonardN
5 jaar geleden
@Amadea Is dat niet altijd het geval? Ik zou zeggen dat een stiefbroer GEEN familie (geen bloedverwant) is, dus een "stiefneef" ook niet.
Amadea
5 jaar geleden
Een halfbroer wordt ook wel stiefbroer genoemd. Met een halfbroer is er wél een familieband.
LeonardN
5 jaar geleden
Dan zou ik dat als antwoorder wel even melden, dat dat er dan mee bedoeld wordt. Ik zie inderdaad ook dat dat als betekenis wordt genoemd. Voor mij zijn stiefbroer en halfbroer twee verschillende begrippen.
Niets.

Jouw neefje en je stiefbroer zijn geen bloedverwanten. De term stiefbroer slaat op een persoon die het gezin binnen is gekomen door hertrouwen (hoewel dat (her)trouwen nu vaak niet eens meer het geval is). Zolang jouw neefje en zijn stiefbroer geen bloedverwanten zijn, is er zeker geen term voor de relatie tussen jou en die zgn. stiefbroer. Geen officiële iig.

"stiefneef" zou je als zelfverzonnen optie kunnen nemen, als iedereen dat woord blijft gebruiken wordt het wellicht ooit een echt woord.
===
Althans als je met stiefbroer bedoelt wat de meeste mensen ermee bedoelen, niet wat blijkbaar ook een mogelijke betekenis is: "halfbroer".
Toegevoegd op 12 april 2019 00:00: tekst
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dank je wel
erotisi
5 jaar geleden
stiefkind ben je juridisch alleen via (her)trouwen of geregistreerd partnerschap, dus niet bij alleen samenwonen.
Indien dat stiefkind tevens is erkend door nieuwe partner, kan het uiteindelijke zo zijn dat het neefje bij overlijden van alle andere de enige erfgenaam wordt van dat stiefneefje en in die zin toch meer is dan niets......maar inderdaad bloedverwanten zullen zij behoudens halfbroer niet zijn/worden