Hebben studenten recht op een gratis advocaat?

Of een advocaat met een gereduceerd tarief?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.4K
bamibal
6 jaar geleden
Hangt af van je inkomen.
https://prodeoadvocaatstrafrecht.nl/wanneer-pro-deo-advocaat-strafrecht/
Ritsuka
6 jaar geleden
je kunt advies vragen bij Juridisch Loket, dat is gratis.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://www.juridischloket.nl/hoe-we-werken/advocaat-nodig#

Antwoorden (1)

Er is geen recht op gratis rechtsbijstand, men kan wel in aanmerking komen voor 'toevoeging'. Toevoeging betekent hetzelfde als gesubsidieerde mediation of gesubsidieerde rechtsbijstand.
Afhankelijk van het inkomen betaalt men wel een eigen bijdrage. Hoe hoger het inkomen, hoe meer eigen bijdrage er betaalt dient te worden.
Het student zijn heeft geen invloed op wel of geen 'toevoeging', alleen het inkomen.

http://www.rechtsbijstand.nl/over-mediation-en-rechtsbijstand/wat-is-gesubsidieerde-rechtsbijstand/wat-is-een-toevoeging

Toegevoegd na 2 minuten:
De Raad voor Rechtsbijstand regelt de gesubsidieerde mediation en rechtsbijstand. Dit doet de Raad op basis van de Wet op de Rechtsbijstand (Wrb). Rechtsbijstand.nl biedt alle informatie voor burgers.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er is ook verschil of men zelf een rechtszaak begint of voor de rechter met verschijnen, bijvoorbeeld omdat u aangeklaagd wordt en een oproep van het OM ontvangt.
Als u de wint of bij sepot zijn alle advocaatkosten voor de Staat.