Dat is een adviseur die "blunders" in de media probeert te voorkomen, die ervoor zorgt dat de bewuste politicus/partij goed voor de dag komt.

Een bekende spin dokter was Jack de Vries. Ik vrees alleen dat hij momenteel even iets minder in zijn taak slaagt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plus. De dokter van "het gezin is de hoeksteen van de samenleving" rijdt een scheve schaats om de steen heen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thanx voor je antwoord!

Andere antwoorden (5)

Dat is een adviseur die precies voorschrijft wat je moet doen en wat je moet zeggen.
13 jaar geleden
Dat is (meestal) een mannetje die de marionet (politikus) bestuurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een dokter is iemand die ergens knap in is. To spin (engels) betekent (overdrachtelijk) ergens een draai aan kunnen geven. Een spindoctor is daarom iemand die knap is in het geven van een draai aan een gebeurtenis en wel zodanig dat die gebeurtenis in een voor de betrokkene gunstig daglicht komt te staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
prachtig gezegd. +
Een spindoctor is een adviseur of voorlichter van een politieke partij of een politiek ambtsdrager, die de opdracht heeft het beleid van zijn opdrachtgever zo positief mogelijk naar buiten toe te presenteren en te verdedigen of zijn opdrachtgevers daarin te coachen.
Zorgen dat die opdrachtgever zo goed mogelijk in het nieuws verschijnt.
Het doel is het beïnvloeden van de publieke opinie.

Voorbeeld is Jack de Vries, CDA campagneleider.
Even uit de running vanwege een "affaire".

En Kay van de Linde, Leefbaar Nederland-campagneleider, voormalig spindoctor van Pim Fortuyn en Trots op Nederland. Tot hij Trots op Nederland als "tot nu toe gebakken lucht" bestempelde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Noem het de wijze achter de schermen.
Een bekende is Doktor van Leeuwen.