Rechts kan meerdere dingen betekenen:
- Liberaal: Vrijheid is het belangrijkste goed. Daar valt ook de godsdienstvrijheid onder. Mensen moeten dus vooral zelf weten of ze een geloof aanhangen of niet.
- Conservatief: Je moet vooral niet te veel veranderen, het is goed als alles bij het oude blijft. Vroeger was de invloed van religie groter, dus ook hierin kun je zeggen dat rechtse partijen niet tegen een religie zijn.
- Een kleine overheid: Rechtse partijen willen over het algemeen dat de overheid klein is en de belastingen laag. Ze vinden ook hier dus vaak dat de overheid zich niet moet bemoeien met dingen als religie. Daar is de overheid volgens hen niet voor bedoeld.

De PVV vindt inderdaad allemaal rare dingen over de islam. Maar dat komt omdat de PVV niet zozeer liberaal is of een hele kleine overheid wil, ze zijn vooral nummer 2: aards-conservatief (of zelfs ‘reactionair’). Ze willen dat alles weer zo wordt als vroeger, toen er nog nauwelijks islam in Nederland was. Daarom zijn ze er tegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De rechtse partijen vinden allemaal godsdienstvrijheid belangrijk, en vinden het dus prima als mensen een eigen godsdienst hebben.

Wel zijn er partijen (Zoals de PVV) dat je wel moet kiezen voor een godsdienst die zij goedkeuren. Zo is voor hun de Islam een godsdienst die afgeschaft zou mogen worden. Dit doet Wilders door de Islam niet als godsdienst maar 'politieke ideologie' te zien. Hierdoor kan hij dngen zeggen die je over bv het jodendom niet zou kunnen doen.