Is het strafbaar om voor een bewakingscamera je middelvinger op te steken?

Amadea
4 jaar geleden
Waarom zou je dat doen, wat heeft het voor nut?
poppetje54321
4 jaar geleden
heb een hekel aan bewakingscamera's en degenen die mij in de gaten houden.
Computoon
4 jaar geleden
Die dingen zijn er niet voor niets.
crispy
4 jaar geleden
Het is niet strafbaar, maar als je de aandacht op jezelf wil vestigen van degene die die beelden bekijkt, dan krijg je dat daarmee wel voor elkaar.
Die beelden worden overigens niet allemaal continu bekeken, wel allemaal opgenomen. De kans dat iemand ziet dat je je middelvinger opsteekt is daarom klein. Alleen als er een incident is waarvoor de beelden interessant kunnen zijn worden ze zeker bekeken.
LeonardN
4 jaar geleden
Ik weet niet zeker of het "niet strafbaar" is. Soms zitten er namelijk politiemensen achter zo'n camera. Je zou dan wellicht een ambtenaar in functie kunnen beledigen. Maar ik weet niet of dat principe stand houdt aangezien je niet kan weten wie er achter zit (of dat er iemand achter zit te kijken).
crispy
4 jaar geleden
@LeonardN Dat houdt m.i. inderdaad geen stand, je kunt niet worden veroordeeld voor wat je doet tegen een apparaat (behalve vernieling natuurlijk).
Stel je voor dat je met je middelvinger omhoog op TV komt, dan zou iedereen die de uitzending bekijkt je kunnen aanklagen.
Amadea
4 jaar geleden
Het kan in elk geval wel strafbaar zijn als het een filtscamera langs de weg betreft: https://www.autobahn.eu/8391/niet-doen-middelvinger-opsteken-naar-flitscamera-levert-celstraf-op/

Antwoorden (1)

Indien iemand aangifte doet, omdat jij je middelvinger opstak, kan het strafbaar zijn.

Als jij in een gebouw, stad....loopt met bewakingscamera's en voor elke camera de middelvinger opsteekt, zal er niks gebeuren.

Stel je bent in een parkeergarage en je krijgt het aan de stok met de beheerder (zou kunnen).
Vervolgens neemt hij weer plaats in zijn ruimte. Jij rijdt de garage uit, weet dat de beheerder weer kijkt naar de camera's en vervolgens steek jij je middelvinger op.
Indien de beheerder dan aangifte doet, kan het strafbaar zijn.

Want artikel 266 van het Wetboek van Strafrecht houdt het volgende in: Elke opzettelijke belediging kan gestraft worden met een gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of een geldboete van de tweede categorie (maximaal € 4.150).

Natuurlijk beland je niet in de gevangenis en zul je ook niet zo'n boete krijgen.
Maar als je pech hebt, ben je een paar honderd euro kwijt.