Kan je als Nederlander in de senaat (in de VS) komen?

ik weet dat je als niet Amerikaan geen Amerikaanse president kan worden. Maar kan je als buitenlander wel senator in de VS worden???

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Nee. Voor de senaat moet je minstens negen jaar Amerikaans burger zijn.
Als iemand niet in de Verenigde Staten of uit Amerikaanse ouders geboren is, moet hij/zij het naturalisatieproces doorlopen om een Amerikaans staatsburger te worden. Naturalisatie is de benaming gegeven aan het hele burgerschapsproces waarin de aanvrager moet voldoen aan alle eisen van de Wet op de Immigratie en Nationaliteit (Immigration and Nationality Act of kort INA). Personen kunnen in aanmerking komen voor het naturalisatieproces indien zij voldoen aan een van de volgende voorwaarden:
- Het individu was een permanente inwoner gedurende vijf jaar of meer;
- Was een permanente inwoner gedurende 3 jaar of meer en dient de aanvraag in als de echtgeno(o)t(e) van een Amerikaanse staatsburger of,
- Maakte deel uit van de Amerikaanse strijdkrachten.
SimonV
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
Dus in feite kan het wel, als je maar een heel traject doorloopt.
SimonV
3 jaar geleden
Het is maar hoe je de vraag leest. Als je Amerikaan bent ben je geen Nederlander meer. Ik kan me niet zomaar kandidaat stellen.