Wat is het verschil tussen 'weten hoe laat het is' en 'kennis van de tijd'

Vraag voor filosofie, maar kom er niet uit want het kopietje is nogal vaag en kan hem niet goed lezen (we hebben geen boeken, vandaar!)

Alvast bedankt!!
Groetjes Nadie

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.6K

Het beste antwoord

Weten hoe laat het is, kan je simpel weten door op een klok te kijken. Kennis van de tijd heeft te maken met het begrijpen van het begrip tijd. Daarover kan je een heel eind over filosoferen en uiteindelijk kom je waarschijnlijk tot de conclusie dat tijd niet te definieren is of misschien wel niet bestaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Beste,

Het begrip kennis en tijd :

Wat willen we weten in verband met kennis van de tijd ?
en hoe gaan we om met deze kennis ?

Als we bijvoorbeeld een dier nemen als voorbeeld, dan kan men ervan uitgaan dat een kat of hond leeft in het
Nu-Bewustzijn (nu ga ik eten, wandelen, spelen, slapen ...)
Dus er bestaat geen Verleden of Toekomst, maar enkel het Heden !! en toch zij deze dieren gelukkig !

Lao Tse zegt hierover het volgende :

Wu Wei :

Wu wei wordt in het Taoïsme vaak geassocieerd met water en de wijze waarop water zich gedraagt. Ofschoon water vloeit en geen weerstand biedt heeft het toch in zich graniet te eroderen. Water heeft geen vaste vorm zoals een steen of stuk hout, het stroomt overal en kan de kleinste ruimtes vullen. Het lijkt of water niets doet en toch doet het iets. Het gaat er om je niet tegen een stroom te verzetten, te kiezen uit de vele richtingen de stroom vloeit en de gevolgen te accepteren.

Het taoïsme is niet een filosofie van niets doen, maar wel van deelnemen aan het leven, de natuur. Het gaat om (geconcentreerd) zijn op de goede weg (Tao). "Wu wei" als onderdeel van het dagelijks leven, en de uitvoerbaarheid van "wei wu wei" zijn essentiële onderdelen van Chinese filosofie, en vooral het Taoïsme. Het uiteindelijke doel van "wu wei" is het streven naar een evenwichtige situatie en zodoende, zacht en onmerkbaar, in harmonie te geraken met het zelf, anderen, en de omgeving.

Zo heeft de stroom ook te maken met het dagelijks leven
en de tijdsdruk waarmee we leven (stress wordt de ziekte van deze 21 ste Eeuw)

Weten hoelaat het is :

Je kan zeggen hoelaat is het (hiermee kan men beduiden het uur,voorbeeld : het is nu vijf uur in de namiddag !

Of ik weet hoelaat het is (duidend op een situatie), en nu
zal ik rekenschap, moeten geven over deze situatie !

Hierover kan je al een beetje filisoferen hé

Mvg,

Karel8158