Time management: 's Ochtends een uurtje voor school effectief studeren?

1 Is het zinvol om vroeg in de ochtend (6:00) een uurtje te studeren en daarna naar school te gaan? (Er staat hier wel tegenover dat ik ipv 8 uur slaap maar 6 uurtjes slaap, wat ik een beetje weinig vindt.)

2 Wat kan ik dan in de ochtend het beste aan school doen? De stof voor de middag voorbereiden? Kan ik dan beter maakwerk of leerwerk doen, etc?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.3K

Het beste antwoord

Ad 1) Volgens mij hangt dat af van wat het is. Als het iets kleins is, dan wil het wel, maar als het voor een proefwerk of examen is, dan wil dat wel eens tegen je werken. Je geheugen bestaat uit, simpel gezegd, uit 2 verschillende gedeeltes: lange en korte termijn geheugen. Het korte termijn geheugen kan ongeveer 7 verschillende dingen kortdurend onthouden, denk hierbij aan een telefoonnummer dat je zo moet bellen, een boodschappenlijstje enz. Na een korte tijd kan je dan dat lijstje niet meer herinneren, want het verdwijnt gewoon, het wordt niet langdurig opgeslagen. Je langer termijn geheugen gebruik je om kennis wel langdurig in op de slaan. De kunst van leren/studeren is dan ook om de kennis door je korte termijn geheugen heen in je lange termijn geheugen op te slaan. Rust, bv slapen, helpt voor het opslaan van de kennis in je lange termijn geheugen. Als je nu kort voor een proefwerk of examen even snel de stof doorneemt, dan loopt je korte termijn geheugen vol met kortdurende kennis. Dit volle korte termijn geheugen voorkomt dan ook nog eens dat je bij je langetermijn geheugen kan komen, dus dan blokkeer je op het examen. Vandaar dat het algemene advies is dat je op je examen goed uitgerust moet komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

prima vraag, erg serieus met de studie.
zou eerst een kwartiertje wandelen, dan een 3 kwartier studeren.
maak- en leerwerk zou je kunnen afwisselen om je studeren afwisselend te houden.
hardstikke veel succes met je time-management!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat verschilt per persoon. De een is 's morgens erg actief en kan goed stof opnemen en de ander is dat pas 's avonds.

Als jij een ochtendmens bent, ga dan op tijd naar bed en sta vroeg op om nog wat huiswerk te maken. Je kunt zelf het beste inschatten of dat leerwerk of maakwerk is.

Ben je niet zo actief 's morgens, dan zou ik 's avonds studeren en een zo goed en lang mogelijke nachtrust zien te krijgen.

Probeer het een weekje uit, je komt er dan vanzelf achter of het werkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is aangetoond dat je je stof beter onthoudt als je slaapt vooral de laatste slaapfase is hierin van belang. Dus je moet vooral niets willen leren wat je dezelfde dag moet reproduceren (om het effectief te onthouden natuurlijk kan je wel wat woordjes stampen maar die ben je dan weer snel vergeten en hebt het over timemanagement) Dus je zou het beste maakwerk kunnen doen. Ik heb dit in mijn verleden ook geprobeerd dus wekker eerder zetten etc maar mijn ervaring is dat je bed toch lekkerder ligt dan je boeken dus dat je er niet veel eerder uitgaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooie re panni! +1
Ik herinner me van mijn eigen schooltijd, dat ik, althans, dat erg goed kon, maar niet elke dag. De adrenaline giert dan door je heen, waardoor je zeer snel zaken opneemt.
Ik maakte dan wel de avond tevoren een soort schema op, en legde alles klaar.
En dan een heel harde wekker zetten, en gewoon gerust gaan slapen, al zijn het maar enkele uren.

Later deed ik dat ook, als er vergaderingen voorbereid moesten worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan moet je dus ook 2 uur eerder naar bed gaan als je dit voor elkaar wilt krijgen.

Maar het hangt echt van de persoon af, als je een ochtendmens bent kun je het beste leerwerk doen.

Als je een avondmens bent zou ik dit niet gaan doen.