Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Antwoorden (9)

Nee. Ik zou vijandig gebruiken
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het staat nog niet in de dikke maar het bijvoegsel "-achtig"is een algemene term die eigenlijk overal wel achter kan. Het zegt "gelijkend op".
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou eerder strijdachtig gebruiken.
Oorlogachtig is geen nederlands woord, maar men zal wel weten wat je bedoeld. Als iemand zich 'oorlogachtig' gedraagt zou je ook strijdvaardig kunnen zeggen, maar een oorlogachtig gebied zou je strijdtoneel kunnen noemen.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
ja het is een woord alleen niet aan elkaar
oorlog-achtig
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
schaapachtig, waarachtig; dit soort woorden schrijf je gewoon aan elkaar hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oorlog achtig NIET
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom, Marion? Zoals Lavender al zegt, woorden met het bijvoegsel -achtig schrijf je gewoon aan elkaar, waarom denk je dat dit een uitzondering zou zijn?
Oorlogszuchtig ben je als je oorlog zoekt. Strijdbaar ben je als je bereid bent voor iets te vechten. Maar oorlogachtig..."De omgeving zag er oorlogachtig uit" (alsof er zojuist een oorlog was gevoerd)...dat is voor zover ik weet geen bekend begrip. Wel grappig gevonden!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Selinaschreurs;

Op zich is het wel een woord en ook geen fout Nederlands, alleen is het geen gebruikelijke uitdrukking. Ik denk dat de bedoeling in een tekst beter overkomt als je een omschrijving gebruikt, bijvoorbeeld 'alsof er oorlog was'.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Keer het eens om ...Vindt ge vrede-achtig een woord?
Ik denk dat ge beter een omschrijving geeft , ik zou dat woord niet aanraden om in een opstel te schrijven.
Alhoewel het taalkundig correct zou kunnen zijn , maar ik weet het niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha,neenee. Oorlogzuchtig wel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens de regels van de Nederlandse taal, waarin er niet een vaste woordenschat is, is het volledig toegestaan om volgens bepaalde patronen (bijvoorbeeld met gebruik van het bijvoegsel '-achtig') woorden te creëren. Ja dus.

Zelf zou ik er voor de uitspraak ('oorlogachtig' bekt niet lekker, dat wordt snel 'oorlogggtig') overigens een tussen-s in zetten: 'oorlogsachtig'.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding