moet ik iets ondernemen?

voor mij staat het niet vast of er een schadelijke bezonderheid is bij het hebben van een hommelnest
ik lees wel dat er wat de bijenvolken een probleem is ! ze verzwakken en sterven wat een schadelijke bij werking heeft ! stufmeel verplaatsing.
of het nu zo verstandig is een hommelnest te verwijderen cq te doden ! weet ik niet
mijn gedachte is laat de natuur z`n gang gaan als ze geen overlast geven hou het van in den beginnen beperk door de ander uitgangen te blokkeren!
als ik het mis heb hoor ik dat graag ,veel sterkte

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (7)

Hommels geven geen overlast, gewoon lekker laten zitten en van genieten.

Daarnaast is het een beschermde diersoort, dus ik denk ook niet dat er een instantie is die ze voor je verdelgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
zijn leuke beestjes, +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had twee jaar geleden toevallig een nest in mijn spouwmuur zitten. Was erg grappig om te zien.. Ze zijn echt heel zachtaardig en komen een beetje 'lomp' over ofzo :D Helaas zijn ze het jaar erop ergens anders heen verhuisd.
Rieneke1
13 jaar geleden
geen hommels helaas, maar ik heb een bijenhotel op m'n balkon hangen, zo leuk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ helemaal plus, het zijn van die leuke grappige wollige beestjes, doen helemaal niets tenzij je er letterlijk bovenop gaat staan. Had vorig jaar een nest in mijn gazon, jammer genoeg zijn ze niet teruggekomen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hommels zijn in Nederland niet beschermd, wel staan een aantal soorten op de Rode Lijst (bedreigde diersoorten).
Ze doen je echt helemaal niets.
Ze vallen mensen niet lastig door om ze heen te vliegen zoals wespen doen.
Hommels komen helaas steeds minder voor. Dus het is belangrijk om ze te laten leven. Bedenk....dood je een koningin in het voorjaar, dan dood je een heel hommelvolk in wording! Een bestrijdingsdienst zal je ook niet komen helpen. Hommels behoren tot een beschermde insectensoort.
Maar ja, wij hebben makkelijk praten. Het kan natuurlijk best voorkomen dat ze op een dusdanige plek zitten, zodat ze inderdaad overlast veroorzaken. Een pasklaar antwoord hebben wij dan ook niet. Misschien is er een imker in uw buurt die u om raad kunt vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hommels zijn weinig agressief en hoewel ze kunnen steken zullen ze dit niet gauw doen. Ze komen ook liever niet in huis, maar als er per ongeluk een binnen verdwaalt kun je die meestal vrij gemakkelijk met zachte hand naar een open raam of deur dirigeren; met een stuk papier beletten dat ze de verkeerde kant op gaan is meestal voldoende ( niet wapperen maar alleen tegenhouden).
In het uiterste geval kun je ze ook gemakkelijk vangen met een waterglas en een stukje karton.
Succes en geniet van je nieuwe buren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat dat hommelnest asjeblieft zitten. Ze doen niets en ze zijn zo nodig.
Er zijn zo weinig bijen op het ogenblik.
Vorig jaar zat er een hommelnest in onze spouwmuur. We hebben een appelboom, die heeft overvloedig appels gegeven. Mijn man heeft in het najaar de plek dichtgemaakt. Dit jaar dus geen hommels en geen appels.

Laat de natuur gewoon zijn gang gaan!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ook een hommelnest in de spouw zitten,en joekels dat er soms uit komen vliegen,maar op dit moment liggen er een stuk of 5 dood rond het terras ,jammer!
gewoon laten zitten,ze zoeken volgend jaar weer een ander plekje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat het nest gewoon zitten, als je een uitgang dichtstopt gaan ze dood of knagen ze zich weer naar buiten.
Ze zijn in Nederland niet beschermd dus je mag wel wat doen, maar waarom zou je: ze doen jou niks, ze zijn nuttig (bestuiving), het nest zelf sterft tegen de winter af (maar de koningin overwintert en kan in de lente op dezelfde plek een nieuw nest beginnen, in mijn spouw zitten er al jaren 2).
Dus het nest wordt niet steeds groter, zoals bij een wespennest wel kan gebeuren.
Bekijk ze maar eens een tijdje aandachtig, ze zijn boeiend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hebben vorig jaar ook een hommelnest gehad en daar absoluut geen overlast van gehad.
Hommels zijn niet agressief, we hebben ze ook amper vernomen, behalve als ze even overvlogen.
Gewoon laten zitten dus!