Hoe ontstaat een hype?

Waarom wordt iets of iemand populair. Welke ingredienten zijn daarvoor nodig? Hebben jullie daar ideeën over?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
4.2K

Antwoorden (6)

Een hype is een verschijnsel dat tijdelijk bovenmatige media-aandacht krijgt en daardoor belangrijker lijkt dan het in werkelijkheid is. Het gevolg van dit mechanisme kan zijn dat iets wat als een hype begint, uitgroeit tot een werkelijk belangwekkend verschijnsel. Wanneer een verschijnsel in een korte periode mateloos populair is geworden, en ontstaan is zonder exceptionele media-aandacht, wordt dit een rage genoemd.

Het creëren van een hype wordt wel genoemd: hypen.

Hypes worden ofwel bewust in gang gezet en hebben dan het karakter van een reclamestunt, of ze ontstaan spontaan door elkaar versterkende drijfveren van enerzijds de consumenten en anderzijds de producenten van nieuws: nieuwsconsumenten hebben de neiging om iets als belangrijk beschouwen wanneer nieuwsproducenten er aandacht aan besteden, waarna nieuwsproducenten er veelal toe overgaan om meer over het verschijnsel te berichten omdat nieuwsconsumenten het kennelijk als belangrijk beschouwen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ach wat slim gezegd!
Of heb je het mss hiervan gecopypaste?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hype
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
natuurlijk, waarom zelf iets verzinnen als anderen het al veel beter geformuleerd hebben?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mijn excuses trouwens dat ik je voor was met copy-pasten haha
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ghihi, ja bah.. maar op zich wel weer jammer want zo'n stukjes zijn altijd zo doorgetimmerd dat er geen plek meer is voor discussie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Met dat wikilenen maak je de vraagstellers wel lui.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
maar ik krijg er wel een extra punt voor
Dat weet niemand denk ik. Als je het wel zou weten zou je in no time bakken met geld op je rekening hebben staan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hier heb ik een keer een leuk filmpje over gezien:
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Meervoudige media-aandacht voor een bepaald onderwerp
wat op scholen en/of kantoren het gesprek van de dag wordt doordat iets leuk, apart, grappig of goed wordt gevonden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk vooral dat het in Amerika ontstaat, kijk maar naar nike schoenen, die gekke plastic brillen etc.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Goede marketing strategie met een leuk rolemodel dat het voortouw in de hype neemt.

Ons bij herhaling doen geloven dat het een hype is en dat je er niet bij hoort als je het niet hebt / er niet aan meedoet.

Je richten op kinderen die hier extra gevoelig voor zijn.