Weet iemand waar de verhalen 'Gerrit de Veer De overwintering op nova zembla en vrouwen op reis' (literatuur nederlands) overgaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoel het boek Verhalen over verre reizen.

Antwoorden (1)

Gerrit de Veer was een graveur die in 1598 een journaal met kopergravures schreef over de 'Overwintering op Nova Zembla van Barentsz en Heemskerck'. Deze De Veer was aanwezig als bemanningslid op het schip. Het boek is doorspekt met allerlei (min of meer aangedikte of geromantiseerde) persoonlijke anekdotes en vormt dus geen puur zakelijk reisverslag.
Een verband met vrouwen op reis kan ik niet vinden. Of heb je het over het boek "Verhalen over verre landen"?
Daar is deze recensie over geschreven:
Wie kent niet het ijskoude verhaal van de overwintering op Nova Zembla door Willem Barentsz en zijn mannen en de bloedstollende reis van Willem ijsbrandstzoon Bontekoe met zijn schip de 'Nieuw Hoorn' dat tijdens de reis door ontbrandend buskruit de lucht in sloeg. Zo zijn er nog meer, wat onbekendere verhalen, zoals van een man die met zijn vrouw en kind als slaaf heeft geleefd in Noord-Afrika en een imaginair reisverhaal naar 'Zuidlama' het huidige Australië. In de serie 'Tekst in context' zijn grote fragmenten van deze reisverhalen uit de 17e en 18e eeuw bijeengebracht, hertaald in modern Nederlands. De fragmenten worden door verbindende teksten van de bewerkers met elkaar verbonden. Allerlei voor ons vreemde begrippen worden tussen de teksten door uitgelegd. Zo blijven deze spannende teksten goed toegankelijk voor vooral middelbare scholieren vanaf 4/5 havo en vwo. Ook de opmaak is aantrekkelijk: door het gebruik van verschillend getinte bladzijden worden onderling verschillende tekstdelen van elkaar gescheiden. De bewerkers, neerlandici van universiteit en hogeschool, hebben hiermee een didactisch verantwoorde uitgave verzorgd, geschikt voor het Studiehuis.
Amadea