De politie houd je aan en je rijd auto,mogen ze je dan laten blazen,en ook de speekseltest van?

ik hoor veel tegengestelde meningen maar niemand weet het zeker

een jaar geleden
in: Overig
1.8K

Antwoorden (3)

Artikel 160, lid 5 Wegenverkeerswet 1994.
Op de eerste vordering van een van de in artikel 159, onderdeel a, bedoelde personen zijn de bestuurder van een voertuig en degene die aanstalten maakt een voertuig te gaan besturen, verplicht hun medewerking te verlenen aan een voorlopig onderzoek van uitgeademde lucht en daartoe volgens door die persoon te geven aanwijzingen ademlucht te blazen in een door die persoon aangewezen apparaat.

Antwoord: Ja, de politie mag dat doen.
.
Ook de speekseltest is verplicht. De speekseltest is wettelijk geregeld in artikel 8 van het Besluit alcohol, drugs en geneesmiddelen in het verkeer. Het artikel bevat regels die tot doel hebben dat een onderzoek van het speeksel op een zorgvuldige en betrouwbare wijze bij een bestuurder van een voertuig of degene die aanstalten maakt het voertuig te gaan besturen, wordt uitgevoerd.
tinus1969
een jaar geleden
En de speekseltest?
ronron1212
een jaar geleden
Ook die kunnen ze afnemen meestal is de oorzaak hiervan het rijgedrag
albert52
een jaar geleden
voor de duidelijkheid mogen ze die in 1aanhouding afnemen?dus een drugstest en een blaasproef
ronron1212
een jaar geleden
Ja dat mag daar zijn die testen toch juist voor.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
@tinus1969
Dank. Ik heb ook de speekseltest in mijn antwoord toegevoegd.
De politie houdt je STAANDE. Als je aangehouden wordt, mag je mee in de wagen ;-). Politie is ten alle tijden bevoegd om een controle uit te voeren bij een bestuurder van een auto. Het gaat dan bv. om:
-Controle van het rijbewijs
-Controle op gevaarlijke stoffen
Rijden zonder rijbewijs of met een slok op is verboden (art. 8 Wvw). De politie mag controleren op grond van art. 160 Wvw, daarin staat dat jij mee moet werken aan zo'n controle.
een jaar geleden
Ja, de politie mag je verplichten om te blazen en de speekseltest af te leggen. Dit is wettelijk toegestaan.
10 maanden geleden