Waarom heeft CITO (Groep 8) Bij de eindscore z'n rare puntentelling?

Ik vind dit erg raar want het begint bij 500 en het eindigt bij 550. Waarom dan niet gewoon makkelijker?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Wikipedia zegt daarover het volgende:
"Op de toets kan een score van 501 tot 550 worden behaald. Deze ietwat vreemde schaal is gekozen om de indruk weg te nemen dat het om een examen of een IQ-test zou gaan. "

Op deze manier heeft iedereen ook een "hoog getal" als score. Dat is in de beleving van kinderen en ouders prettiger. Je kunt je voorstellen dat het anders voelt wanneer je 503 scoort (in een range van 501-550) dan wanneer je 3 scoort (in een range van 1-50). Eigenlijk is het hetzelfde; alleen het 0-punt is verschoven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste antwoord