Wanneer eindigt schooldag?

eindigt een schooldag als er geen lessen meer op een school gegeven worden, of eindigt een schooldag als je geen lessen meer hebt?

een jaar geleden
in: Overig
1.1K
tinus1969
een jaar geleden
En hoe zie jij een verschil tussen die twee?
crispy
een jaar geleden
Ik denk dat het belangrijk is om aan te geven waarom je de vraag stelt. Kennelijk is er iets aan de hand waarbij gezegd/geschreven wordt 'na de schooldag ...'.
Als het om een gemeenteverordening gaat waar dat in staat dan is het wat anders dan als je ouders zeggen dat je na de schooldag direct naar huis moet.

Antwoorden (2)

Jouw schooldag eindigt na jouw laatste les. Maar veel scholen stellen dat je tot en met het laatste lesuur wat op die school wordt gegeven, of zelfs tot tijdstip X daarna, beschikbaar moet zijn. Dan kun je dus niet zeggen dat je bijv. niet kunt nablijven omdat je moet werken...
een jaar geleden
E.e.aa is afhankelijk van de context en die is in deze vraag niet gegeven.

Maar in de meeste gevallen eindigt de schooldag voor de leerling zodra zijn lessen zijn afgelopen én hij het terrein van de school verlaten heeft.

Hij (of zij) kan natuurlijk nog huiswerk hebben. In dat geval zou je de periode dat huiswerk gemaakt wordt nog onder 'schooldag' kunnen rekenen.

Voor de school zelf eindigt de schooldag zodra de laatste leerling het schoolterrein verlaten heeft of op z'n minst vrij is het terrein te verlaten.

Mag je b.v. op de speelplaats spelen na de schooldag, dan is dat in principe zodra de lessen afgelopen zijn en iedereen vrij is.