Trollen op goeievraag.nl moet dat kunnen?

In tegenstelling tot de vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/puntenjagende-trollen-ermee.2819 heb ik het hier niet specifiek over mensen die op jacht zijn of zouden zijn naar punten.

Met trollen (werkwoord) bedoel ik mensen die hun account hier (vrijwel) uitsluitend gebruiken om op min of meer provocerende wijze reacties / antwoorden uit te lokken. Ik ga uiteraard geen namen noemen, maar er zijn een aantal mensen van wie geregeld (of bijna uitsluitend) vragen komen die gebaseerd zijn op incorrecte feitelijke aannames of die ronduit niet kloppen. Sommige van deze vragen kunnen naar mijn mening zelfs mensen die dit niet doorhebben behoorlijk op het verkeerde been zetten.

Hier en daar een feit of aanname verkeerd in je vraag, waardoor je dus van de verkeerde dingen uitgaat overkomt iedereen wel eens, maar dit structureel doen zou wat mij betreft tot maatregelen (misschien zelfs een ban) moeten leiden.

Zijn jullie het hiermee eens?

Zie eventueel ook hieronder de reactie die ik geplaatst heb bij het antwoord van Starbless, ik heb het gevoel dat ik niet helemaal duidelijk was in de vraag, daar licht ik het nog iets verder toe.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee jeroendeb, ik houd het hier bewust heel algemeen, ik maak de regels bovendien niet, ik vraag me wel soms af wat mensen vinden van bepaald gedrag en vandaar ook deze vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mlodewijk: Ik ben het wel met je eens dat er een zeker mate van regulering moet zijn. Een ban is echter wel een heel zwaar middel. Daarnaast denk ik dat GV inmiddels genoeg mogelijkheden biedt. o.a. de duimpjes, maar ook door een reactie te kunnen plaatsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mlodewijk ik eet wie je bedoelt en ik weet het wel zeker.
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Bailey, sorry, ik zie nu pas dat het een reactie was en geen antwoord.

Het beste antwoord

Je stelt hier twee vragen die voor de objectiviteit gescheiden moeten worden: Moet trollen kunnen? Nee. Dat is een jezelf verlagen tot een niet wenselijk gedrag (zelfs op forums, maar zeker op GV).

Moet er iets worden gedaan aan mensen die structureel uitsluitend provocerende of feitelijk onjuiste 'vragen' stellen? Ja, ik hoop dat dit ook gebeurt, maar het is mogelijk dat de moderators mensen nog even de tijd geven, omdat de site nog niet heel erg lang bestaat en zijn sporen heeft verdiend. Als dit wel zo is, dan is het makkelijker om dat soort mensen gewoon de deur te wijzen. Daarnaast denk ik dat Ilse-Media ook weer niet te veel tijd en geld wil verdoen aan het 'chasen' van dit soort personen en mogelijk hopen ze dat dit zichzelf een beetje reguleert (helaas zijn de technische mogelijkheden op gv daar nog niet geheel toereikend voor).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Volledig mee eens
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je reactie
Als mijn antwoord verwijderd word, omdat dit geen antwoord op de vraag is. Terwijl ik weldegelijk de vraag correct heb beantwoord dan is dit mijn goed recht om hierover te klagen bij de moderators. Maar ik moet regelmatig terug kijken naar wat ik ook al weer geantwoord had als het weer eens de beste vraag is...

Maar wat jij nu voorstelt is 'op slakken zout leggen' en dat hoeft voor mij ook niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, bedankt voor je antwoord. Misschien heb je gelijk met wat je zegt over slakken en zout. Misschien maak ik het ook niet duidelijk genoeg in de vraag wat ik bedoel. Stel ik open een account en de eerste vraag die ik stel is: "Waarom staat de toren van Pisa toch zo kaarsrecht?", mijn volgende vraag wordt: "Vinden jullie ook dat er eindelijk eens iets gedaan moet wordern aan de overlast van al die loslopende ijsberen op de Veluwe?", dit zijn uiteraard voorbeelden, maar als iemand aanneemt dat de toren recht staat, of dat er ijsberen op de Veluwe rondlopen dan zijn dat dingen die zeker kunnen gebeuren, je kunt niet alles weten tenslotte. Er zijn ook mensen die dit soort vragen constant stelt. Daarover gaat mijn vraag hier eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan nog vind ik dat je niet op alle slakken zout moet leggen, want de antwoorden die daarop komen maken de persoon snel genoeg duidelijk dat die fout zit. Met uiteindelijke gevolg dat niemand er meer op reageerd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat kan ook, ik stel je mening daarover in ieder geval op prijs (net zoals die van de anderen die hier antwoorden uiteraard).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp overigens niet waar de minduimpjes voor zijn hier het antwoord is voornamelijk een mening en het is wel degelijk een antwoord, dus ik zie het probleem niet.
Mee eens. Ik ben ervoor dat een select groepje gebruikers (niet mods want die hebben al genoeg te doen) de functie krijgt na te gaan of gegeven antwoorden wel werkelijk de waarheid zijn.
Op andere site's worden deze mensen 'overseer' genoemd. Gewoon iemand die de kwaliteit waarborgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Er zijn op dit moment genoeg mods (zo is me verzekerd). Er is een reservelijst waar men nog uit zou kunnen putten. Daarom heb ik eigenlijk geen bezwaar tegen vragen die voldoen aan 't gene wat jij zegt. De slechte vragen worden immers gewoon verwijderd door de mods.

Toegevoegd op 02-06-2009 15:41:13
Vragen die op 't randje zijn (of die door anderen net wel en door mij net niet als onvoldoende zouden worden beoordeeld) mogen van mij dus ook wel blijven.

Toegevoegd op 02-06-2009 15:45:27
Een ban zou van mij eigenlijk pas hoeven als iemand meer een bot dan een iemand is (maar ik hoop dat daar technische maatregelen wel voldoende al tegenop kunnen boksen). Als iemand 10x een vraag stelt die niet door de beugel kan en die wordt 10x verwijderd, dan is voor hem de zin er toch wel af. Zo'n persoon hoeft van mij dus geen ban te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Ik ben het ermee eens. Ik zie vaak vragen die zo gaan: "Waarom is [hier een stelling die onwaar is]?

Doelbewust vragen stellen die suggestief zijn of onwaarheden bevatten kan niet door de beugel. En testen of iets doelbewust is kan inderdaad door te kijken of iemand veelvuldig dergelijke vragen stelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Nee niet mee eens, ik weet zelfs niet waar je het nou precies over hebt...

We hebben vrijheid van gedachte en tot op zekere hoogte vrijheid van meningsuiting... en alles wat niet mag wordt achteraf weggemodereerd, dus ik zie echt niet wat je bedoeld, terwijl ik wel een vermoeden heb over wie jij het hebt zonder namen te noemen...

Toegevoegd op 02-06-2009 15:55:19
Mijn doel is bewustszijnsverruiming en het loslaten van oude en overtollige overtuigingen... Daar gebruik ik dit voor... Daarom trollen-productie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahaha... Toch niet weer paranoide, he?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL, wie ik, nooit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hee Xinix, ik heb het niet over een specifieke persoon en ik kan me ook deels vinden in wat je hier antwoord hoor, maar het is een beetje zoals ik het zelf verder toelicht bij het antwoord hierboven van Starbless en ook zoals Ruud het omschrijft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 trouwens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dankje maat...
Zonder een of meer voorbeelden te geven vind ik het moeilijk om een antwoord te kunnen geven op Goede Vraag.nl. Als docent roep ik altijd naar leerlingen dat een vraag nooit fout kan zijn. Een vraag met een verkeerde aanname kán goed worden beantwoord door hierop te wijzen.

Ik merk dat een aantal mensen een vraag stelt omdat ze benieuwd zijn naar het antwoord. Maar er zijn ook mensen die een vraag stellen om de vraag. Zij stellen zichzelf de opdracht om een goede vraag te stellen. Soms worden deze vragen binnen een paar uur weer gesloten (om de drie punten terug te krijgen?).

Er worden verschillende soorten vragen gesteld op goede vraag. Zo zijn er trollenpuzzels (van mij), zijn er filosofisch gestelde vragen, vragen die heel persoonlijk zijn en ook vragen die gericht zijn op kennis. Mits in de juiste categorie moet dat allemaal zeker kunnen.

Ik ben het niet met je eens om mensen te bannen omdat ze op een bepaalde manier vragen stellen of op een bepaalde manier antwoorden. Je kunt op iemands profiel klikken en zo heel snel te weten komen hoe iemand reageert en hier je eigen conclusies aan te binden.

Toegevoegd op 02-06-2009 16:28:37
Naschrift: Wat wel heel vervelend kan zijn is dat op een vraag een slecht/verkeerd antwoord als Goede Antwoord wordt gekozen. Stel dat een scholier een werkstuk maakt en gegevens zoekt en zodoende op de vraag/antwoord komt. De scholier denkt dan misschien dat het antwoord relevant/waar is juist omdat er door meerdere mensen naar gekeken is. Daarom vind ik het zelf wel belangrijk om bronnen te vermelden en serieus met vragen om te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Bedankt voor je visie. Ik besef me nu dat ik wellicht wat snel ben geweest in hoe ik deze vraag heb gesteld. Ik ben het deels eens met wat je hier zegt, maar ik vind dat bij mensen die herhaaldelijk overtredingen begaan wel degelijk ruimte moet zijn om maatregelen te nemen met een meer blijvend karakter. Natuurlijk verschillen mensen en stellen ze op verschillende manieren vragen, maar zie bijvoorbeeld de voorbeelden die ik snel even verzonnen heb (compleet fictief dus) bij mijn reactie op het antwoord van Starbless, als iemand steevast op die manier vragen gaat stellen is het einde wat mij betreft een beetje zoek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ooit beantwoord met een "Je aanname is fout, want...". Deze werd verwijderd omdat het geen antwoord zou zijn op de vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@simplynotedible, die indruk heb ik dus ook een beetje, als ik een vraag stel in de trant van waarom [onwaarheid] dan zijn een aantal mensen geneigd gewoon antwoord te geven alsof [onwaarheid] wel waar was. Ik persoonlijk zie niet hoe dat kennis vermeerdert, zeker niet als je antwoord ook nog eens wordt verwijderd terwijl het goedbedoeld is.
Hmm, ik kan me geen voorbeelden hiervan herinneren.

Oh ja, toch wel: iemand vroeg hoe het komt dat je naar de toekomst kijkt als je naar de sterren kijkt. Dat voldoet aan jouw definitie: "hoe komt het dat [onwaarheid]".

Deze vraagsteller was volkomen te goeder trouw. Heeft de vraag ook aangepast naar aanleiding van alle reacties.

Je ziet dus - in ieder geval in dit voorbeeld - dat de GV-gemeenschap zo'n geval wel degelijk direct constateert, en middels de antwoorden de werkelijkheid voor het voetlicht brengt.

Gevallen van opzettelijke misleiding kan ik me zo niet voor de geest halen.

(Bron hieronder is geen bron, maar een verwijzing naar het voorbeeld dat ik hier aanhaal.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 ook bedankt voor je antwoord. Heel duidelijke voorbeelden heb ik ook nog niet gezien, maar het begint er hier en daar wel sterk op te lijken, ik vroeg me gewoon af of het op zijn plaat zou zijn om bij gebleken gedrag van een bepaalde categorie maatregelen te nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je schrijft: "duidelijke voorbeelden heb ik ook nog niet gezien". Dat betekent dat jouw vraag zo'n troll is waar je het over hebt...?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed ik merk van mezelf dat ik hier en daar wat te snel ga als het op deze vraag aankomt. Ik heb wel bepaalde voorbeelden in gedachten, maar ik vind het niet netjes om die hier te vermelden.
Ja, ik ben het hier mee eens. Deze mensen gebruiken GV niet waar het voor bedoeld is, dus een waarschuwing, misschien zelfs ban lijkt me goed ja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar mijn idee valt het nog wel mee, maar als je vindt dat er misbruik wordt gemaakt dan is er een knop waarmee je dat kunt melden. Je kunt ook eerst iemand aanspreken op zijn gedrag. Heb je trouwens gecheckt of iemand dat structureel doet of is dit ook een rechte toren van Pisa?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Bedankt voor je antwoord. Ik zal er eens over nadenken, iemand ergens op aanspreken heeft niet altijd het gewenste effect, soms eerder het tegenovergestelde. Jazeker heb ik gecontroleerd of men het vaak / structureel doet.
Ik snap het probleem niet echt. Als iemand een verkeerd beelt heeft van de feiten, zal deze middels reacties danwel antwoorden wordengewezen op de verkeerde feiten. Als de antwoordgever ook door gaat op de weg van vraagsteller, dus ook op basis van verkeerde feiten, dan zegt dat ook iets over de antwoordgever.