Mag ik in een advertentie mijn product vergelijken met een concurrerend product waarbij ik zeg Equivalent van ....?

Hallo mag ik mijn product x in een titel van een advertentie vergelijken met product concurrent product Y als ik zeg ‘equivalent van Y’?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Overig
1.3K
SentWierda
3 jaar geleden
De vraag is allereerst: mag en kun je zelf bepalen of het een equivalent is?
Het woord equivalent betekent gelijkwaardigheid, zowel van kwaliteit als van prijs. Als de kwaliteit van jouw product ook maar iets minder is dan die van de concurrent, dan is 'equivalent' misleidend.
En als je beweert dat het een equivalent is (goed onderbouwd, gebrekkig onderbouwd of helemaal niet onderbouwd), wat vindt die andere producent dan van jouw bewering?
Wees voorzichtig met dit soort vergelijkingen - voor je het weet heb je een proces aan je broek.

Antwoorden (2)

Nee. Dat andere product heeft waarschijnlijk de (merk)naam vastgelegd. Die mag jij niet zomaar gebruiken in jouw advertentie.
gvrox
3 jaar geleden
Zeker een logische onderbouwing, toch lijkt het dat het (onder voorwaarden) wel is toegestaan.
Ja, dat mag, maar er zijn wel strenge voorwaarden (o.a. dat het niet misleidend mag zijn)
Dat wil dus zeggen dat als jouw product *niet* equivalent blijkt te zijn, dat het misleiding is, en dus niet toegestaan. De concurrent kan dan tegen jou een aanklacht indienen.