Over de ontstaansgeschiedenis van de naam Kinderdijk doen verschillende verhalen de ronde. De oorspronkelijke naam van het dorp is 'Elshout'.

Het bekendste verhaal over het ontstaan van de naam Kinderdijk gaat terug naar 1421 tijdens de grote St. Elisabethsvloed. Toen de ergste storm geluwd was ging men de dijk op om te kijken, wat er te redden viel en zag men in de verte een wiegje aan komen drijven. Men had geen hoop, dat daarin nog iets levends zou zijn, maar toen het dichterbij kwam, zag men beweging. Nog dichterbij gekomen zag men, dat een kat het wiegje in evenwicht probeerde te houden door heen en weer te springen zodat er geen water in het wiegje kon komen. Toen het wiegje uiteindelijk vlak bij de dijk was, viste men het wiegje op en bleek er nog een baby in te liggen die, rustig en droog, sliep.

Een ander verhaal vertelt dat de naam Kinderdijk ontstaan is doordat de dijk die er door heen loopt met behulp van kinderarbeid tot stand is gekomen.

Weer een ander verhaal vertelt, dat er een zekere Jan in een groot huis nabij Kinderdijk (Elshout) woonde. Deze Jan had veel kinderen en werd daarom 'Jan der Kindere' genoemd. Later hebben de mensen het gebied, waar hij woonde, Kinderdijk genoemd.

Nog een andere verklaring is, dat de betrokken dijk laag was ten opzichte van omringende dijken. De dijk was dus een kleiner exemplaar, een kind dus.
Amadea
4 jaar geleden
SentWierda
4 jaar geleden
Eerlijk gezegd: je wordt niet veel wijzer van deze napraterij op verschillende websites. De drie websites beleven.org, Wikipedia en volkoomen.nl melden exact hetzelfde: 4 mogelijke verklaringen. De website kinderdijk.nl noemt alleen de legende van de St. Elisabethsvloed - is dit dan de enige historisch redelijk onderbouwde verklaring?
Vier legendes zijn er drie teveel. Drie hebben in elk geval geen enkele historische of wetenschappelijke onderbouwing.
Amadea
4 jaar geleden
Die is er dan ook niet. De benaming is door volksinvloeden ontstaan en niemand weet meer hoe dat precies gegaan is.
SentWierda
4 jaar geleden
@Amadea: digitale bronnen zijn niet per definitie de enige of de enig juiste bronnen. In dit geval berusten de vier digitale.bronnen op verzinsels. Zie mijn antwoord: het is duidelijk hoe de naam is ontstaan.

Andere antwoorden (1)

Kinderdijk is genoemd naar de Kinderdijk die zijn naam dankt aan het feit dat hij in 1374 werd aangelegd in opdracht van de kinderen van de heer van Giessen.
Dat de naam verband houdt met een gebeurtenis tijdens de Sint Elisabethsvloed in 1421 is een volksverhaal dat berust op een verzinsel: een amusant verhaal..
Bron: Boek 'Nederlandse plaatsnamen verklaard' door Gerald van Berkel/Kees Samplonius. (Etymologisch overzicht van Nederlandse plaats- en buurtnamen.) Uitgegeven in 2018, 754 pagina's. www.mijnbestseller.nl ISBN 978 94 6367 917 6.